hybride warmtepomp full electric gebruiken icm houtkachel
Moderator: Moderators
-
_gjs_
hybride warmtepomp full electric gebruiken icm houtkachel
Goedemiddag allemaal,
Iets meer dan 2 jaar wonen we nu in onze huidige woning, buitenaf lekker vrij, compacte woning (bungalow) goed geisoleerd.
Bij aankoop zat er reeds een vrijwel nieuwe hybride warmtepomp in (daikin altherma/intergas) op propaan (we hebben geen vaste gasaansluiting)
Daarnaast hebben we een fijne Jacobus 6 houtkachel met beton bekleed.
De eerste winter hebben we hoofdzakelijk hout gestookt, hiermee houden we het huis grotendeel prima warm (kachel staat in de woonkamer open doorgang naar de keuken, slaapkamer en badkamer grenzen aan woonkamer.
Grootste nadeel was dat de slaapkamer van onze dochter relatief koud bleef. (en alle vloeren)
Afgelopen winter hebben we de houtkachel vrijwel niet gebruikt maar bewust met de warmtepomp verwarmd. (alleen electrich en zo ingesteld dat gasketel niet bijspringt. Dit ging prima, en we kregen het prima warm, echter soms flink electra verbruik (nu we nog kunnen salderen totaal geen probleem)
Voor de toekomst willen we graag de propaantank weg laten halen. nu gebruiken we deze alleen voor warmwater (nog een 300m3 per jaar)
we wekken best wat electriciteit op met de zonnepanelen maar als het salderen afgebouwd word word het in de winter toch best een kostbare zaak om met alleen de warmtepomp ons huis te verwarmen.
Wij denken er dus aan om in principe ons huis te verwarmen met de warmtepomp, maar op momenten dat het kouder is dan +5 °C bij te stoken met de houtkachtel.
Grootste nadeel is dan dat als t weer wat warmer word mijn vloer afgekoeld is en ik dus weer veel energie moet steken om de vloer eerst warm te stoken.
Heeft iemand hier tips in?
Iets meer dan 2 jaar wonen we nu in onze huidige woning, buitenaf lekker vrij, compacte woning (bungalow) goed geisoleerd.
Bij aankoop zat er reeds een vrijwel nieuwe hybride warmtepomp in (daikin altherma/intergas) op propaan (we hebben geen vaste gasaansluiting)
Daarnaast hebben we een fijne Jacobus 6 houtkachel met beton bekleed.
De eerste winter hebben we hoofdzakelijk hout gestookt, hiermee houden we het huis grotendeel prima warm (kachel staat in de woonkamer open doorgang naar de keuken, slaapkamer en badkamer grenzen aan woonkamer.
Grootste nadeel was dat de slaapkamer van onze dochter relatief koud bleef. (en alle vloeren)
Afgelopen winter hebben we de houtkachel vrijwel niet gebruikt maar bewust met de warmtepomp verwarmd. (alleen electrich en zo ingesteld dat gasketel niet bijspringt. Dit ging prima, en we kregen het prima warm, echter soms flink electra verbruik (nu we nog kunnen salderen totaal geen probleem)
Voor de toekomst willen we graag de propaantank weg laten halen. nu gebruiken we deze alleen voor warmwater (nog een 300m3 per jaar)
we wekken best wat electriciteit op met de zonnepanelen maar als het salderen afgebouwd word word het in de winter toch best een kostbare zaak om met alleen de warmtepomp ons huis te verwarmen.
Wij denken er dus aan om in principe ons huis te verwarmen met de warmtepomp, maar op momenten dat het kouder is dan +5 °C bij te stoken met de houtkachtel.
Grootste nadeel is dan dat als t weer wat warmer word mijn vloer afgekoeld is en ik dus weer veel energie moet steken om de vloer eerst warm te stoken.
Heeft iemand hier tips in?
-
dormos
Re: hybride warmtepomp full electric gebruiken icm houtkachel
Je zou een houtkachel kunnen overwegen die ook je CV water verwarmt. Je vloer koelt dan niet af, en ook de slaapkamer van je dochter is dan te verwarmen.
- Paul Joosten
- Contacteer:
Dat gaat toch wel wat consequenties hebben @dormos. Een houtkachel levert water van een aanzienlijk hogere temperatuur dan de warmtepomp. Dat is natuurlijk terug te mengen naar de lagere temperatuur maar dan moet je wel blijven zorgen dat de houtkachel zijn warmte kwijt kan. Op lage temperatuur hout stoken moet je al helemaal niet willen vanwege de slechte verbranding.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
-
dormos
Eens, had moeten vermelden dat dit het beste met een buffer gecombineerd kan worden.
Terugmengen hoeft geen probleem te zijn, kwestie van een bufferontladingsgroep. Vloerverwarming doet dit als het goed is zelf al.
Mbv een buffer kan ook warm tapwater gemaakt worden in de winter, 's zomers eventueel met een elektrische (warmtepomp) boiler.
Terugmengen hoeft geen probleem te zijn, kwestie van een bufferontladingsgroep. Vloerverwarming doet dit als het goed is zelf al.
Mbv een buffer kan ook warm tapwater gemaakt worden in de winter, 's zomers eventueel met een elektrische (warmtepomp) boiler.
-
_gjs_
Dit zijn inderdaad dingen waar ik aan denk,
Als techneut zijnde zou ik t liefst zelf iets in elkaar knutselen.
Ik heb wat zitten brainstormen over een hele lichte warmtewisselaar bovenin de jacobus, bv een paar wikkelingen koperbuis.
Maar eigenlijk is een jacubus dusdanig efficiënt dat je er geen warmte aan mag onttrekken.
Als techneut zijnde zou ik t liefst zelf iets in elkaar knutselen.
Ik heb wat zitten brainstormen over een hele lichte warmtewisselaar bovenin de jacobus, bv een paar wikkelingen koperbuis.
Maar eigenlijk is een jacubus dusdanig efficiënt dat je er geen warmte aan mag onttrekken.
-
Ramon
Je mag er net zoveel warmte aan onttrekken, als hij aan (nominaal) vermogen levert. Dat doet de omgevingstemperatuur namelijk ook al. Alleen niet op de verkeerde plekken. Hoe verder weg van het vuur hoe beter.
Maar idd, heel lastig te realiseren zonder dat het de verbranding en de optiek schaad...
-
Ingir
Waaron pak je het probleem niet aan bij de bron, ofwel de te koude kamer van je dochter? Toen ik nog in NL woonde had ik dezelfde klacht van onze dochter (kamer op het noordoosten) en heb dit aangepakt door de kamer extra te isoleren in combinatie met wandverwarming ivm het wegdrukken van het dauwpunt. Daarna was de kamer zeer comfortabel zodat mijn vrouw dezelfde uitvoering wilde in onze slaapkamer. En dan doe je dan maar weer...
In jullie geval kun je denken aan een airco, die verwarmt prima tot zo'n -10°C en levert bovendien koeling in de zomer die weer perfect combineert met zonnepanelen. Doet de hybride dat ook??
In jullie geval kun je denken aan een airco, die verwarmt prima tot zo'n -10°C en levert bovendien koeling in de zomer die weer perfect combineert met zonnepanelen. Doet de hybride dat ook??
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Heb je daar al eens wat over gepost?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
GTV6
Het propaan voor sww zal best kostbaar zijn, een warmtepompboiler met wat subsidie zal financieel goed uitpakken.
De Daikin warmtepomp is bepaald niet de slechtste, maar het komt vaak voor dat met de juiste instellingen nog heel veel winst is te behalen.
Ook is het belangrijk dat het afgiftesysteem is afgestemd op lage temperatuur verwarming zoals vloerverwarming en gesloten verdelers. Heb je vloerverwarming in het hele huis, of is er nog sprake van radiatoren?
Wat is eigenlijk een hoog elektraverbruik?
De Daikin warmtepomp is bepaald niet de slechtste, maar het komt vaak voor dat met de juiste instellingen nog heel veel winst is te behalen.
Ook is het belangrijk dat het afgiftesysteem is afgestemd op lage temperatuur verwarming zoals vloerverwarming en gesloten verdelers. Heb je vloerverwarming in het hele huis, of is er nog sprake van radiatoren?
-
_gjs_
Dank voor het meedenken, echter is het “probleem” niet echt dat de kamer van de dochter niet warm word. (Daar gaat zeer waarschijnlijk idd een airco komen)Ingir schreef: ↑16 okt 2023, 21:02 Waaron pak je het probleem niet aan bij de bron, ofwel de te koude kamer van je dochter? Toen ik nog in NL woonde had ik dezelfde klacht van onze dochter (kamer op het noordoosten) en heb dit aangepakt door de kamer extra te isoleren in combinatie met wandverwarming ivm het wegdrukken van het dauwpunt. Daarna was de kamer zeer comfortabel zodat mijn vrouw dezelfde uitvoering wilde in onze slaapkamer. En dan doe je dan maar weer...
Het is meer dat ik graag van de propaantank af wil, en daarnaast elektra wil besparen door op echt koude dagen de houtkachel te stoken, het nadeel/“probleem” wat ik daarvan aangaf is dat dan mijn vloer afkoelt en ik dus zodra ik weer mijn warmtepomp in wil zetten deze eerst weer flink moet werken omdat de vloer afgekoeld is.
Het mooiste zou daarom idd een warmte wisselaar in de bestaande houtkachel zodat de vloer ook iets mee verwarmt en dan dus gelijk het voordeel heb dat de badkamer en kamer van dochter ook iets verwarmd word.
Ben echter bang dat er te weinig te halen valt waardoor het de investering niet waard is.
Ik ben overigens erg handig en wil graag zoveel mogelijk zelf maken.
-
_gjs_
Idd zitten we aan een warmtepompboiler te denken.GTV6 schreef: ↑17 okt 2023, 13:24 Het propaan voor sww zal best kostbaar zijn, een warmtepompboiler met wat subsidie zal financieel goed uitpakken.
Vorige winter erg veel met instellingen bezig geweest en zeker al een hoop behaald.
Hele huis heeft alleen maar vloerverwarming, het betreft een bungalow(plat dak) recentelijk geïsoleerde ook de spouwmuren zijn geïsoleerd.
Een hoog elektra verbruik is natuurlijk relatief, en hangt van veel factoren af, bedenk dat ik het buitengebied woon en ook een grote schuur heb.
Op een vriesdag heb ik soms een verbruik van meer dan 40kwh.
Totaal per jaar gemiddeld iets van 6850 kwh
Heb verder zo’n 10.000 wp aan panelen liggen op oost/west
Nu kom ik hel mooi weg met salderen dus.
Maar voor de toekomst wil ik graag elektra beperken door op de echt koude dagen (onder de 5 graden) niet de warmtepomp maar de houtkachel te gebruiken!
En liefst daarmee ook de vloer minimaal.
Verder een warmtepompboiler incl vat voor het warmwater zodat de propaantank weg kan.
-
GTV6
Ik vermoed dat de vloerverwarmingsverdeler(s) nog open verdelers zijn met pomp, dat is meestal als er ook een gasketel is.
Door hier gesloten verdelers van te maken kun je nog een 10 tot 20% besparen omdat de aanvoertemperatuur naar beneden kan.
Maak je nu gebruik van een stooklijn op basis van buitentemperatuur en hoe staat deze ingesteld.
Door hier gesloten verdelers van te maken kun je nog een 10 tot 20% besparen omdat de aanvoertemperatuur naar beneden kan.
Maak je nu gebruik van een stooklijn op basis van buitentemperatuur en hoe staat deze ingesteld.
-
_gjs_
Ik snap wat je bedoeld maar bij mijn weten is het precies andersom, ik heb inderdaad verdelers met pomp (dit zijn dus de gesloten verdelers) en is het beter om open verdelers te hebben.GTV6 schreef: ↑18 okt 2023, 17:06 Ik vermoed dat de vloerverwarmingsverdeler(s) nog open verdelers zijn met pomp, dat is meestal als er ook een gasketel is.
Hier ga ik zeker eens mee aan de slag. (heb een verdeler met 4 groepen en eentje met 6 groepen, (komt er nog eentje bij met 2 groepen, maar misschien ga ik die van 6 uitbreiden naar
Ik stook inderdaad met een stooklijn, (die heb ik vorig jaar reeds flink getweakt maar kan wellicht nog wel beter als ik open verdelers ga toepassen
-
GTV6
Verdelers met een pomp zijn in de basis open verdelers.
Ofwel er wordt altijd retourwater bijgemengd in de aanvoer. Dat betekent dat de aanvoertemperatuur van de warmtepomp hoger moet om de gewenste temperatuur in de vloer te krijgen.
Een warmtepomp is het meest efficiënt bij een lage aanvoertemperatuur dit heeft een flinke invloed op de COP (rendement).
Buiten dat kun je ook wat elektra besparen, met minder pompen.
Er is een flink verschil of je met 25 graden de vloer warm maakt of met 40 graden. (feitelijk moet je 40gr alleen nodig hebben bij min 10)
Als je die ketel nooit gebruikt en dat lees ik dan is het zeer aan te bevelen over te gaan op gesloten verdelers.
Soms kan je dit doen met de bestaande verdeler met wat sleutelen, soms een nieuwe verdeler.
Een gesloten verdeler is echter niet echt kostbaar t.o.v. een open verdeler.
Ofwel er wordt altijd retourwater bijgemengd in de aanvoer. Dat betekent dat de aanvoertemperatuur van de warmtepomp hoger moet om de gewenste temperatuur in de vloer te krijgen.
Een warmtepomp is het meest efficiënt bij een lage aanvoertemperatuur dit heeft een flinke invloed op de COP (rendement).
Er is een flink verschil of je met 25 graden de vloer warm maakt of met 40 graden. (feitelijk moet je 40gr alleen nodig hebben bij min 10)
Als je die ketel nooit gebruikt en dat lees ik dan is het zeer aan te bevelen over te gaan op gesloten verdelers.
Soms kan je dit doen met de bestaande verdeler met wat sleutelen, soms een nieuwe verdeler.
-
_gjs_
Ik dacht dat het andwersom was, en ben beetje gaan googlen, de websites die de installatie met pomp open noemen zijn er ongeveer net zo veel als die er zijn die het met pomp juist gesloten noemen.GTV6 schreef: ↑18 okt 2023, 20:14 Verdelers met een pomp zijn in de basis open verdelers.
Maakt ook niet uit, ik heb wel pompen en weet dat het beter is om deze (en de bypass) te verwijderen
onderstaand de stooklijn zoals deze nu ingesteld staat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.