Wanneer gaat temp dalen in haardpijp boven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben

Wanneer gaat temp dalen in haardpijp boven?

Bericht door Ruuben »

Ik ben benieuwd of iemand weet wanneer de schoorsteen temperatuur begint te dalen helemaal bovenin de pijp door mengen of afkoelen door de buitenlucht. Gebeurt dit exact op de plek waar de het afvoergassen uit de pijp komen of is er een soort werveling die maakt dat het al iets onder de monding gebeurt?
JantjeV8

Re: Wanneer gaat temp dalen in haardpijp boven?

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat de grootste afkoeling van de rookgas komt door aanraking met de omgeving, dus door de schoorsteen zelf. De lucht volgt een uitgaande stromingsrichting, dus verse buitenlucht zal er niet veel in komen.
peterberg
Moderator

Re: Wanneer gaat temp dalen in haardpijp boven?

Bericht door peterberg »

Uiteraard koelen rookgassen ook in het rookkanaal zelf, maar je wilt dat niet te ver laten gaan omdat je dan condensatie in de schoorsteen krijgt. Als alles goed gaat, kun je aan de waterdamp die uit de monding komt zien waar de grootste afkoeling plaatsvindt. Even boven de pijp zie je dan nog niets, maar zo'n 10 tot 20 cm erboven vormt de waterdamp pluim zich.

Die waterdamp is geen klein beetje, een product van de verbranding van hout is water. Flink wat ook, voor elke kilo hout is dat 0,6 liter water en dat is inclusief het vocht dat al in het hout zat voordat er gestookt werd. Dit cijfer hield rekening met 15% hout vochtigheid als ik me goed herinner.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie