probleem met glycol - heatpipes dak bij heet weer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mout

probleem met glycol - heatpipes dak bij heet weer

Bericht door mout »

Besten,

Ik heb sedert 5jaar een ATAG-verwarmingsketel zonnegascombiQ met 200 liter inhoud

Nu goed

Ik heb op mijn dak 2 panelen met buizen die via licht glycol (antigel) verwarmen in leidingen naar de ketel.
Ik zit al enkele jaren met het probleem dat de koppeling/sluiting springt en dat het grootste deel of soms alle glycol er uit loopt
En naar beneden in de isolatielaag rond die leiding, in mijn keukentje enz…

Dit gebeurt enkel als het echt warm wordt
Mijn installateur probeerde reeds meermaals vergeefs een andere dichting te gebruiken
Of minder glycol, minder druk op de leiding te steken
Ook vergeefs

Ik zit dus met een te hoog rendement en de leiding kan het niet aan
Mijn installateur raadt me aan om oftewel:

- 1 van de 2 panelen weg te nemen, maar dan heb ik minder rendement over het hele jaar
Of
- dat ik 1 of zelfs allebei de panelen zou moeten kunnen afdekken bij te warm weer = functie licht-systeem wegnemen ( dit is onmogelijk want ik kan er niet aan)

Een permanent systeem om af te dekken in geval van wil ik liever niet voor wanneer het hard waait of stormt
Mijn installateur zegt dat men dergelijk verwarmingssysteem nu enkel nog plaatst MET rolluiken op
Of
- een ketel bij te zetten die ook warmte opneemt (da’s natuurlijk al helemaal gek)

Nu goed: kent u mijn probleem?
Hoorde u het nog van anderen?
Heeft u andere oplossingen vernomen hierbij?

Met vriendelijke groet en dank,

Mout
LeaD

Re: probleem met glycol - heatpipes dak bij heet weer

Bericht door LeaD »

Is er een expansievat aanwezig ? En zo ja heeft het nog de juiste voordruk en is het groot genoeg ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ja precies, of maak een drukloos systeem.

Eventueel nog te controleren: Is er genoeg expansieruimte voor de leidingen om vanwege de temperatuursverschillen in alle vrijheid te kunnen uitzetten en weer krimpen?
Is de leiding te stug, er bestaan ook korte stukken rvs flexibele leidingen, die kunnen die werking beter opvangen.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Het is een mooi duur product wat u heeft.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 15 sep 2023, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

LeaD schreef: 12 sep 2023, 20:03 Is er een expansievat aanwezig ? En zo ja heeft het nog de juiste voordruk en is het groot genoeg ?
Precies.
Klinkt als slechte installatie: ook is de verhouding glycol waarschijnlijk te groot, de installatie vaak in stagnatie door te hoge temperaturen door slechte pompinstellingen en waarschijnlijk veel ribbelbuis toepassing. Met luchtbellen die stroming belemmeren.
Beste is alles te solderen nadat het druk probleem beter onder controle is maar hoeft niet perse. Glycol is ook nogeens duur.
Een zonneboiler heeft hele andere uitzetting dan een cv installatie en dus meer volume aan drukvat nodig. Grote kans dat deze nu ook lek is aan de binnenzijde. Wat ook kan is verkeerde materialen op elkaar gebruiken, staal en rvs en messing koppelingen.
Klinkt als locale drukverdeling want een overdruk ventiel was anders ook wel aangesproken.
Maar teleurstellend en vervelend hoor.
Op site van econo staat zonneboiler drukvat berekening bijvoorbeeld. Eerst maar eens op zoek naar andere installateur met frisse blik en echte deskundigheid.

Eerst ribbelbuis vervangen door dikkere koperen buizen met bochten en geen hoeken.
Zeker weten dat koppelingen en buizen compatibel zijn.

2: solarontluchters plaatsen.

3: heel goed met hoge externe highflow pomp 30 minuten ontluchten.

4 nalopen of temperatuur sensors op juiste plek in installatie zitten en juist werken.

5 noodkoeling integreren met of cv ketel door vorstschakelaar of magneetventiel van sanitair water.
Maar eigenlijk denk ik dat dit na goede installatie niet nodig is.

6 installateur een prutser noemen kan opluchten..

7: Het moeilijkst; de zonneboiler controleren leren begrijpen en goed instellen. Ik gok dat uw installateur daar geen kaas van heeft gegeten. Vereist begrijpend lezen.

Klinkt allemaal duur maar is het niet. Behalve koperen pijp...dat kan pijn doen.

Al is de opstelling al slecht hiermee gaat het gegarandeerd beter.

Helaas is met dit gratis advies elke installateur ineens slim geworden.

Maar ik geef het u te doen; zonneboiler deskundigen zijn er nauwelijks. Soms moet je gewoon geluk hebben.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Ik ben benieuwd of er zonneboiler geluk aan uw horizon gloort
Plaats reactie