Het wordt dus EN, want ik wil het gewoon goed hebben. Afgelopen weekend nog wat verder onderzoek gedaan en tot een aantal conclusies en vragen gekomen.
1. De huidige rookgasafvoer is een gemetselde waarin beton (denk ik) is gestort met daar middenin een pijp. Deze pijp is er vervolgens uit gehaald toen het beton was uitgehard. Het huis is van 1982 en ik begreep van mijn schoonvader dat dit destijds bij hem ook zo was gebeurt.
2. De totale rookgasafvoer is ongeveer 850cm. Dit is vanaf het gat uit blok onder de schouw tot de uitlaat op de schoorsteen. Zie foto.
20230909_070139.jpg
3. In het gat op de vorige foto zat een metalenpasstuk, deze heb ik verwijderd. Met enige druk want deze zat er erg vast in. Ik kan dus niet meer terug en moet nu een nieuwe pijp plaatsen
4. Er zit een veegluik op het zolder op ongeveer 3.5m onder de schoorsteen uitlaat. De eerste 5 jaar dat ik hier woonde veegde de schoorsteenveger altijd vanuit dit luik. Hier zag ik altijd al veel creosoot, wat ook na het vegen niet weg ging ( het losse wel uiteraard). De afgelopen 5 jaar heeft hij de schoorsteen altijd van bovenaf geveegd (dus door schoorsteen). Ik heb vandaag het veegluikje weer weer een keer losgehaald en zie de creosoot opbouw op het luikje! Dit is na het vegen 2 weken geleden en sindsdien niet gestookt. Dit is in mijn ogen een extra bewijs dat de trek onvoldoende is en de schoorsteen bovenin dus niet warm genoeg wordt. Zie ook een foto van een blik in de rookgasafvoer vanuit het veegluikje. Interessant is dat er onderin bij de schouw amper aankoek in de rookgasafvoer zit.
Dit verklaart ook waarom er gedurende het stookseizoen regelmatig creosoot in het Tstuk valt.
20230910_095158.jpg
20230910_095220.jpg
20230910_095208.jpg
20230910_095226.jpg
20230910_095204.jpg
5. Ik wil dus een 150mm dubbellaags flexibel pijp door het kanaal trekken. Is het een risico omdat er bovenin nog creosoot zit (zie punt 4)? De flexibele pijp leverancier zegt namelijk dat ik deze pijp gewoon door het huidige kanaal kan trekken zonder isolatiekorrels toe te voegen.
6. De volgende stap is het bestaande vonkengaas verwijderen en een op de flexibel buis een vonkenvanger kap plaatsen. Die dus onder de sierkap past.
Zat zelf aan deze te denken
https://www.firemaster.nl/product/schoo ... angergaas/
Deze past onder de sierkap zonder de kap te demonteren. Weet alleen nog niet hoe ik dit het beste kan aasluiten. Zie ook punt 8.
7. Waar ik nog mee worstel is het vastzetten van de flexibele buis op de schoorsteen. Normaal gaat dit met een topstuk , maar deze krijg ik niet onder de sierkap door. En ik denk dat de messing kap enorm zwaar is en die kan ik niet zomaar verwijderen.
topaansluiting-rvs-flex-o150-mm.jpg
Ik zat dus te denken om de flex vast te zetten met een ophangbeugel zoals deze. Deze wil ik dan gewoon los bovenop de schoorsteen onder de sierkap leggen.
shopping.jpeg
Is dit slim of gaat dit schuiven/klapperen omdat de flexibele pijp natuurlijk ook niet vast zit in de huidige pijp?
Hopelijk zijn er nog personen die hier ervaring mee hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.