Vuurbeton maken met waterglas?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Appie Geijn

Vuurbeton maken met waterglas?

Bericht door Appie Geijn »

Ergens op het Internet heb ik een paar ervaringen gelezen hoe je met waterglas vuurbeton kunt maken. Genoeg om meer te willen weten, te weinig om nu al te besluiten mijn nieuwe broodoven daarmee te gaan bouwen. Het recept is simpel. Vermeng scherp zand met waterglas tot je een aardedroge massa hebt. Druk dat in een mal en laat 28 dagen rusten. Dan is het hard en vuurvast. Heeft hier iemand ervaring? Of met het insmeren van beton of baksteen met waterglas om dat vuurbestendiger te maken?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Vuurbeton maken met waterglas?

Bericht door Pietje »

Zodra je er zand aan toevoegt, is het niet meer vuurvast. Wat je er ook bij doet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Appie Geijn

Ik stuur bij deze de link door, Pietje. Dan kun je het zelf zien.
https://www.youtube.com/watch?v=crxnKijsPas
t Is bepaald geen onhandige jongen die dit filmpje heeft gepost. Maakt het waterglas wat hij gebruikt zelf. En hij lijkt goed te weten wat hij doet. Zou er graag meer over weten.
Appie Geijn

@fhughes, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Appie Geijn schreef: 28 jul 2023, 23:09t Is bepaald geen onhandige jongen die dit filmpje heeft gepost. Maakt het waterglas wat hij gebruikt zelf. En hij lijkt goed te weten wat hij doet. Zou er graag meer over weten.
Ik blijf er bij dat zand niet geschikt is voor vuurvaste toepassingen, welk bindmiddel je er ook bij doet. Je zal klei / chamotte / vermiculite / perliet moeten gebruiken, want zand gaat bij 500 graden naar een andere kristalstructuur en dat gaat gepaard met scheuren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OlendaCarloti

Bericht door OlendaCarloti »

Interessant onderwerp! Ik heb zelf nog geen vuurbeton gemaakt met waterglas, maar ik weet dat het vaak wordt gebruikt om materialen harder en hittebestendiger te maken. Een vriend van me heeft eens geëxperimenteerd met het insmeren van vuurvaste stenen in een houtoven met waterglas, en dat leek de duurzaamheid wel te verbeteren.

Ik vraag me af hoe sterk en scheurvrij het beton blijft na herhaaldelijk verhitten en afkoelen. Heb je al teststukjes gemaakt? Misschien is het slim om een paar proefstukken in verschillende mengverhoudingen te laten uitharden en dan te testen in een kleine hittebron. Ben benieuwd naar jouw ervaringen! :P
Volgens Bartjes

Bericht door Volgens Bartjes »

Het zal best enige temperatuur kunnen hebben maar om het vuurvast beton te noemen gaat wat ver vind ik. Je weet helemaal niets over de eigenschappen en daardoor is het een gok of het voldoet.
LeaD

Bericht door LeaD »

OlendaCarloti schreef: 21 mar 2025, 23:13 Een vriend van me heeft eens geëxperimenteerd met het insmeren van vuurvaste stenen in een houtoven met waterglas, en dat leek de duurzaamheid wel te verbeteren.
Hoe vuurvast waren die stenen dan opdat deze nog van een extra coating moest worden voorzien om de duurzaamheid te verbeteren ?

Het gebruik van waterglas is nu net een chemische verbinding die een polymerisatie ondergaat en een sterkere structuur vormt .

Het gebruik van aluminaatcement als bindmiddel is een hydratatieverbinding ( met water ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
OlendaCarloti

Bericht door OlendaCarloti »

Interessant om te lezen allemaal! Ik was zelf net aan het opzoeken of ik met waterglas een soort vuurvaste bekleding kon maken voor een kleine smeltoven waar ik aan werk. Tot nu toe dacht ik vooral aan chamotte en standaard vuurvaste mortel, maar die combinatie met waterglas en eventueel natrium- of kaliumsilicaat klinkt eigenlijk wel logisch.

Heeft iemand hier al eens zelf een mengsel gemaakt met waterglas én een vulmiddel zoals vermiculiet, perliet of chamotte?
Ik ben vooral benieuwd naar de verhouding en hoe goed het uiteindelijke mengsel bestand is tegen herhaalde temperatuurschokken (zoals hier)
. En of je het beter laat uitharden aan de lucht of eerst wat opwarmt?

Het verschil tussen die polymerisatie van waterglas en de hydratatie van aluminaatcement is trouwens ook iets waar ik nog wat dieper in moet duiken. Blijkbaar reageren ze fundamenteel anders, dus ik vraag me af of het zinvol is om beide te combineren, of dat dat net conflicten geeft in de structuur? :)
LeaD

Bericht door LeaD »

Probleem is nu net dat waterglas, natriumsilicate opgelost in water een sterke base vormt en vuurvast cement een aluminaat . Ben ook nog aan het uitzoeken hoe die twee met elkaar gaan reageren vooraleer het geheel is uitgehard .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Plaats reactie