Nostalgie zelfgebouwde windmolen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
kockie
Site Admin

Nostalgie zelfgebouwde windmolen

Post by kockie »

De beste man heeft gelijk gekregen.
Last edited by kockie on 09 Jun 2023, 12:17, edited 1 time in total.
Reason: titel verbeterd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pietje
Moderator

Re: Nostalgie zefgebouwde windmolen

Post by Pietje »

Mooie hobby! Zouden meer mensen moeten doen... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Adriaan Kragten

Post by Adriaan Kragten »

Ik ben al vanaf 1973 met windenergie bezig maar deze molen had ik nog niet gezien. Leuk dat ze er toen een filmpje van gemaakt hebben. Het concept van een 4-bladige tamelijk langzaam lopende rotor heb ik onlangs zelf ook nog weer eens bekeken omdat er waarschijnlijk meer acceptatie voor is indien geplaatst bij bebouwing (zie notitie over een molen met een diameter van 30 m onderaan het menu KD-reports op mijn website). Maar voor een goede opbrengst heb je wel een hogere toren nodig dan die uit dit filmpje.

Wat mij opvalt in het filmpje is dat een constante koorde gebruikt is en een profiel dat bestaat uit twee gewelfde platen met verschillende welving met een buis in de neus. Later werd dit ook door Polenko gedaan alleen had die tapse bladen met een spitse neus en remkleppen op de tippen om de rotor bij hoge windsnelheden te kunnen afremmen. Aerodynamisch is dit profiel maar iets slechter dan een normaal NACA of Göttingen profiel maar het is wel gemakkelijk te maken uit dunne staalplaat. Wat wel vreemd is dat de buis bij de opnames van de molen in de neus zit en dat de buis bij de opnames van het lassen van de bladen halverwege de koorde zit.

De generator wordt versneld aangedreven en bestaat uit een netgekoppelde asynchrone motor. Dit concept werd in de beginjaren ook veel door de Denen gebruikt maar het heeft als nadeel dat de rotor bijna met een constant toerental draait en dat er daardoor maar één windsnelheid is waarbij de rotor bij zijn optimale snellopendheid draait en dus zijn maximale Cp haalt. Ook moet de generator bij lage windsnelheden ontkoppeld worden want anders gaat de generator weer als motor werken en de rotor aandrijven. Dit concept wordt in detail beschreven in mijn rapport KD 578 voor de VIRYA-6.5.
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Staat deze molen niet in het windwerkboek? De naam Butsela(a)(e)r komt me zo bekend voor.

(een leerling van mij in mijn korte schoolcarrière zei me al eens:"meneer, wat weet u toch een hoop nutteloze dingen". Inmiddels werkt ze als assistente op onze praktijk :D )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten

Re: Nostalgie zelfgebouwde windmolen

Ik heb het Windwerkboek doorgebladerd en ben deze molen inderdaad tegen gekomen op blz. 295 t/m 297 maar omdat ik hem zelf niet in het echt gezien heb kon ik me er niets van herinneren. Op de foto's is te zien dat de bladen bladverstelling hebben. Er zit een centrifugaalgewicht op elk blad aan de achterkant van de rotor. Omdat het draaipunt van het blad op de neus van het profiel ligt zal het aerodynamische moment ook een behoorlijk aandeel in het moment leveren dat het blad verdraait. Dit is toch een behoorlijk geavanceerd concept voor die tijd (vóór 1980). De constructie van de toren en de kop krijgen geen schoonheidsprijs. In de specificatie op blz. 295 staat dat de rotordiameter 6 m is en dat de torenhoogte 7 m is. Het maximum vermogen is maar 3 kW bij V = 9 m/s wat maar laag is voor een rotordiameter van 6 m.
JantjeV8

Post by JantjeV8 »

Dus de uitleg in de film van wat allemaal door die molen wordt gevoed, moeten we met een korreltje zout nemen?
Adriaan Kragten

JantjeV8 wrote: 12 Jun 2023, 08:17 Dus de uitleg in de film van wat allemaal door die molen wordt gevoed, moeten we met een korreltje zout nemen?
De 3 kW wordt alleen maar geleverd bij een windsnelheid van 9 m/s en hoger. De molen is netgekoppeld en levert alleen aan het net als het geleverde vermogen hoger is dan het eigen verbruik. Alle dingen die in het filmpje genoemd worden zullen dus best een deel van het benodigde vermogen van de windmolen ontvangen. De stalverlichting met TL-buizen lijkt me al meer dan 3 kW en de molen is dus te klein voor alle verbruikers samen vooral als de windsnelheid lager is dan 9 m/s. Maar voor een pionier was het toch al heel wat om een dergelijke molen in die tijd te bouwen.

De molen van EAZ-wind met een rotordiameter van 13,2 m en een torenhoogte van 18 m blijkt wel goed te passen bij een middelgroot boerenbedrijf maar door de grotere rotordiameter, de betere generator met betere matching en de hogere toren krijg je minsten zes keer zoveel vermogen bij de normaal voorkomende windsnelheden. Dat zet echt zoden aan de dijk vooral als je dan ook nog eens een behoorlijk aantal zonnepanelen op het dak van de stal hebt liggen. Zon en wind vullen elkaar dan goed aan en de gemiddelde maandelijkse opbrengst is dan ongeveer constant.
Slooij

Post by Slooij »

EAZ- wind heeft idd nete molens ik herken ze al van zoon 3km afstand.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij

Post by Slooij »

Dit komt door de kleuren en de grote vaan.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
pelletpower

Post by pelletpower »

EAZ- wind heeft idd nete molens ik herken ze al van zoon 3km afstand.
Dat zijn hele leuke molentjes en je ziet ze veel!
Adriaan Kragten

Ze worden voornamelijk in noord Nederland geplaatst en ik had er nog nooit één in het echt gezien maar gisteren tijdens een wandeling zag ik er één ten noorden van Ammerzoden dat aan de Maas ligt.
benthuis
Moderator

Post by benthuis »

Ze zijn door de stijgende energieprijzen rendabeler...
En zelf ook 10k duurder :fff

Hier onder Achterhoek zijn er de laatste tijd veel geplaatst. Soms met 2 of 3 in een rijtje...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower

Post by pelletpower »

Als t voornamelijk N Ned is en ik zie er hier al aardig wat, hoeveel staan er daar dan? Doen ze goede zaken.👌

Wa kost da nou Ben?
benthuis
Moderator

Post by benthuis »

EAZ Wind verkoopt sinds vorig jaar een nieuw type molen die de oude vervangen heeft. Deze molen levert 35.000 tot 40.000 kWh per jaar en kost € 75.000 (totaalprijs). Dit was vorig jaar nog € 62.000. De ISDE-subsidie (afhankelijk van rotoroppervlakte) bedraagt € 9.042

https://melkvee100plus.nl/management/st ... ppervlakte)%20bedraagt%20%E2%82%AC%209.042.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79

Post by Sandman79 »

Mja, 30000 kWh aan 30 cent inkopen is een 9000 euro. Zonder onderhoudskosten, terugbetaald op 10 jaar maw, als je deze energie direct zelf kan verbruiken of bijhouden...
Post Reply