Tijdens mijn studie in Eindhoven was ik lid van een studentenvereniging. In de kennismakingsweek werden eerstejaars de omliggende wijken ingestuurd om tweedehands spullen op te halen, denk aan afgedankte bankstellen, huishoudelijke apparaten al dan niet met een technisch mankement, keukengerei, bedden/matrassen, schilderijen, lampen, muziekinstrumenten. Daartoe werd een week daarvoor een flyer bezorgd bij alle huishoudens in de wijde omtrek. Na het verzamelen van alle spullen in de sociëteit werden deze waar nodig gerepareerd, om vervolgens tijdens een vlooienveiling per opbod verkocht te worden aan met name studenten die zo zo voor een habbekrats hun studentenkamer konden aankleden.
Aardig detail is dat er ook opkopers op de veiling afkwamen op zoek naar waardevolle spullen. Maar tijdens de veiling waren ook steevast veel reünisten aanwezig die doorgaans over een ruime portemonnee beschikken en zo werd er stevig opgeboden tegen de opkopers waardoor de kassa rinkelde. Er werd elk jaar zo'n 3.000-5.000 gulden bij elkaar geharkt en dat geld werd weer besteed aan sociale projecten in de stad.
De omwonenden blij dat hun oude spullen gratis werden opgehaald, de studenten blij met hun goedkope meubeltjes, de reünisten blij met hun schilderijen, zilverwerk en vaasjes, en minderbedeelde mensen in de stad blij met de diverse uitstapjes en verwennerijen.
E'n heel bijzonder project was voor een bejaarde vrouw uit Son (ten noorden van Eindhoven), die tijdens de winter van 1986/1987 een tiental kippen en hanen had bevrijd uit een bevroren parkvijver. Bij diverse dieren waren de poten afgevroren en liepen op de resterende stompjes. De vrouw kwam oorspronkelijk uit Indonesië en haar grote woning was eigenlijk één groot oerwoud van planten, aquaria, terraria en daar liepen nog de diverse honden en katten tussendoor. De kippen en hanen liepen door de vrieskou noodgedwongen in huis rond waardoor de beestenboel nog groter werd. Ten einde raad meldde zij zich bij onze vereniging met de vraag of we een kippenren voor haar konden maken. We hebben dit met enkele bouwkundigen opgepakt, hebben bouwmaterialen bij elkaar gescharreld uit bouwcontainers en in de warme sociëteit de kippenren opgebouwd. Vervolgens de ren in delen gedemonteerd, alles in een bakfiets en naar Son gereden om daar de onderdelen in de bijtende vrieskou terug in elkaar te zetten. Enkele maanden later zijn we nog terug geweest om de houten gevels van de ren te beitsen. Kosten slechts een paar tientjes voor golfplaten, beits en schroeven.
The joy of saving...
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
Re: The joy of saving...
En de 40 jaren daarna? Nog meer van die goede doelen uitgevoerd, of is het daar bij gebleven?
-
Ingir
Vorig jaar heb ik deelgenomen aan een reunistenactiviteit in de nieuwe sociëteit in Eindhoven... erg leuk om je jaargenoten weer te ontmoeten maar helaas ook om te cosntateren dat de sociale activiteiten van de vereniging gestopt zijn. In mijn studietijd kon je zonder problemen een jaartje extra over de studie doen... of twee. Maar de huidige studenten zitten in een keurslijf van presteren en zijn daar ook heel erg op gefocust. Mijn dochter vertelde toevallig vandaag dat ze haar propadeuse cum laude gehaald heeft... wij waren daar toen niet mee bezig.
Maar uiteraard ben ik zelf wel doorgegaan met diverse activiteiten. Ik heb jarenlang interviews verzorgd voor het plaatselijke suffertje, verslagen gedaan als architect van de nieuwbouw van ons dorpshuis tijdens de coromnajaren en reportages gemaakt over bewoners in monumentale panden. Tegelijk ben ik mantelzorger geweest voor mijn bejaarde ouders, eerst op afstand en de laatste levensfase bij mij thuis. Verder heb ik jarenlang fietstochten georganiseerd met verblijf in onze tuin/feestruimte en woning. Met fietsers uit Nederland, België en Duitsland.
Hier op Curaçao moet ik mijn draai nog een beetje vinden. Mijn vrouw is actief voor een stichting voor paliatieve zorg en ik geef gratis bijles aan studenten uit de buurt in wiskunde, natuurkunde/mechanica en Autocad. Elke maandagmorgen rij ik op mijn fiets de woonwijk door om zwerfafval te verwijderen. Om 11:00 uur komt de vuilniswagen de wijk in en ik zorg dat het afval voor die tijd in de diverse containers ligt zodat de bewoners geen last hebben van mijn schoonmaakdrift. Momenteel ben ik vrij druk met verbouwingen aan ons huis maar als dat op z'n einde komt wil ik als gastdocent gaan werken bij de universiteit (bouwkunde/architectuur). Mijn eerste bouwproject op het eiland is het ontwerpen van een woning voor een neef en zijn aanstaande vrouw. Bouwtechnisch veel simpeler dan in NL maar het warme klimaat en passaatwind stellen zeer specifieke eisen aan het ontwerp. Verder ben ik als adviseur betrokken bij het herstel van een monumentaal pand.
Er is genoeg te doen, we wilden het wat rustiger aan gaan doen maar het is te leuk om hier bezig te zijn. Maar gelukkig geen baan meer, geen eigen bedrijf meer en daardoor veel vrije tijd voor alles wat het leven interessant maakt.
Maar uiteraard ben ik zelf wel doorgegaan met diverse activiteiten. Ik heb jarenlang interviews verzorgd voor het plaatselijke suffertje, verslagen gedaan als architect van de nieuwbouw van ons dorpshuis tijdens de coromnajaren en reportages gemaakt over bewoners in monumentale panden. Tegelijk ben ik mantelzorger geweest voor mijn bejaarde ouders, eerst op afstand en de laatste levensfase bij mij thuis. Verder heb ik jarenlang fietstochten georganiseerd met verblijf in onze tuin/feestruimte en woning. Met fietsers uit Nederland, België en Duitsland.
Hier op Curaçao moet ik mijn draai nog een beetje vinden. Mijn vrouw is actief voor een stichting voor paliatieve zorg en ik geef gratis bijles aan studenten uit de buurt in wiskunde, natuurkunde/mechanica en Autocad. Elke maandagmorgen rij ik op mijn fiets de woonwijk door om zwerfafval te verwijderen. Om 11:00 uur komt de vuilniswagen de wijk in en ik zorg dat het afval voor die tijd in de diverse containers ligt zodat de bewoners geen last hebben van mijn schoonmaakdrift. Momenteel ben ik vrij druk met verbouwingen aan ons huis maar als dat op z'n einde komt wil ik als gastdocent gaan werken bij de universiteit (bouwkunde/architectuur). Mijn eerste bouwproject op het eiland is het ontwerpen van een woning voor een neef en zijn aanstaande vrouw. Bouwtechnisch veel simpeler dan in NL maar het warme klimaat en passaatwind stellen zeer specifieke eisen aan het ontwerp. Verder ben ik als adviseur betrokken bij het herstel van een monumentaal pand.
Er is genoeg te doen, we wilden het wat rustiger aan gaan doen maar het is te leuk om hier bezig te zijn. Maar gelukkig geen baan meer, geen eigen bedrijf meer en daardoor veel vrije tijd voor alles wat het leven interessant maakt.
-
Slooij
Dat is gaaf om in die tak inclusief autocad les te geven ik heb het de laatste keer gedownload als student en geprobeerd.
Ik kon het programma niet optimaal gebruiken omdat ik niet al de functies wist in te stellen en op tezoeken.
Ik kon het programma niet optimaal gebruiken omdat ik niet al de functies wist in te stellen en op tezoeken.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.