Hallo allemaal,
Na vele jaren van stilte van mijn kant een volgend onderwerp.
In 2011 / 2012 heb ik een rocketbell kachel gebouwd zie hier: [viewtopic.php?t=2164]
Ondertussen heb ik mijn toenmalige huis verkocht en ga ik een compleet nieuw huis bouwen waar ik natuurlijk weer een eigenbouwde houtkachel in wil maken
Ik ben er ondertussen al achter dat ik al mijn ervaringen betreffende het benodigde vermogen van het verwarmingsonderwerp achterhaald zijn...... ik kom uit een woning uit 1976 en spring in een keer naar 2023 isolatie normen... afgelopen week ben ik bij de installateur geweest en die heeft me voorberekend dat ik een verwarmings vermogen nodig ga hebben tussen de 2 en 4 Kw.... ik weet niet wat het vermogen was van mijn massa kachel, maar de kachel die hij verving in 2012 was 12 Kw
Nu zie ik hier al weer een mooi nieuw en interessant ontwerp van Peter: Double Shoebox Rocket nummer 3. Waar dan mogelijk een bell omheen gebouw kan worden?
Maar in het kader van het zien van de bomen en het bos, heeft er iemand ervaring met een massakachel in een huis geïsoleerd volgens de huidige normen? Ik wordt een beetje bang dat ik straks een sauna heb van 500m3.
Grt A3
Ps.
Ik heb met de kopers van mijn oude huis afgesproken dat ik over 14 dagen de oude kachel mee af ga breken met als uitgangspunt dat ik de hergebruikbare onderdelen mag hebben. Met het idee om die te hergebruiken. Maar mogelijk dat dat dus nu achterhaald is
Goede isolatie is fijn, dan heb je minder hout nodig. Wat ook zeer belangrijk is om je kachel te dimensioneren is hoe thermisch 'zwaar' je huis is. Veel hout, weinig steen/beton? Bouw een wat lichtere kachel. Veel beton/steen dan mag 'ie wat zwaarder zijn. Veel glas op het zuiden? Weer wat lichter om temperatuurs-veranderingen door zoninval op te vangen.
Affijn, veel exacte wetenschap is er niet. Ik zou mijn kachel liefst nog wat lichter bouwen (strobalen huis met veel glas op het zuiden)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Tja, voor de beeldvorming: het plan is om de kachel midden in het huis te zetten. Zelfs door de centrale tussen muur. ⅔ in de woonkamer welke tot de nok toe open is en ⅓ in de centrale gang waaraan de slaapkamers en douche liggen. De binnenmuren zijn van steen maar de tussenvloer boven de slaapkamers en het dak van de woonkamer zijn van hout. De westgevel van de woonkamer is 15m² glas.....
@ Pietje, jij geeft aan dat je je kachel lichter zou willen hebben. Wat heb je nu staan? Mijn (oude) rocketbell heb ik eens ooit uitgeteld op ± 3000kg is dat vergelijkbaar met wat jij dan nu hebt? Of heb je linkje naar hier ergens op de site dat ik hem kan zien?
En ik begrijp dat een wand van strobalen anders is dan steen......
Grt A3
Wij wonen nu 9 jaar in een passiefhuis, waarvan 8 jaar met een massakachel die net als bij jou in het ontwerp van het huis was gepland. Het is een Duits houtskeletbouw huis, de enige massa zijn de cementdek vloeren. De kachel, een batchrocket in een bell helemaal gebouwd van vuurbeton, dubbelwandig, binnenwand 12 cm dik en buitenwand 5 cm dik. Een 15 cm systeem, de vuurkamer is tamelijk klein.
Het totaal gewicht van het ding is iets boven de 2000 kg. Voor een betrouwbare 24-uurs kachel schiet het gewicht net iets tekort als het gaat vriezen, dan hebben we in de morgen nog een extra stookje nodig. Bij heel stabiel weer en frisse nachten met veel zon overdag is het ook mogelijk om maar één keer per 48 uur te stoken.
Jouw kachel midden in huis is vrijwel ideaal, uiteindelijk heb je voor elk uur overbrugging zonder stoken minimaal 100 kg werkend gewicht nodig. Als aan de binnenkant van het huis veel steenachtig materiaal aanwezig is dan heb je een grotere buffer, waardoor de temperatuur in huis heel stabiel blijft. Hoewel... het is in ons huis helemaal niet moeilijk om dag en nacht een temperatuur van 22 ºC in stand te houden, plus en min 0,5 graden.
Voor het vermogen van de kachel: als de gemiiddelde oppervlakte temperatuur 55 graden is dan komt er per m² 0,5 kWh vanaf. De oppervlakte van de wanden van onze kachel is 8 m² maar hij wordt vrijwel nooit zo warm. Persoonlijk vind ik het heel fijn om per etmaal maar een korte periode te hebben dat er gestookt wordt.
De DSR3 is een leuke kachel, maar wel een beetje ingewikkeld om te bouwen vanwege de precieze doorsneden en proporties. Ook de beluchting is een beetje lastig uit te leggen. Vermoedelijk kun je een deel van je oude materialen hergebruiken. Als je een beetje in het noorden van het land woont zou je ook contact op kunnen nemen met De Vrijlemerij. Zij bouwen sinds een tijd alleen nog maar DSR3 modellen, opgeschaald naar 200 mm. Af en toe leveren ze ook het staalwerk, materialen voor de kern, een tekening ervan en wat er verder nodig is voor een handige doe-het-zelver.
Zoals je mogelijk ziet ben ik het op sommige punten oneens met Pietje. Mijn insteek is een lichte kachel als je snel warmte nodig hebt zoals in een werkplaats. Voor een woonruimte zo dik als maar kan, twee lagen waalformaat met 12 mm superwool ertussen begint lekker zwaar te worden. De kachel van Kockie zit al in die buurt, 80 mm binnenwerk en waalformaat plus stuclaag buitenkant. En je kunt het vermogen ook van een andere kant bekijken, de brandstof zijde dus. Ga er vanuit dat elke kg hout, onverschillig welke soort, 4 kWh op kan brengen. Dan de temperatuur van het kacheloppervlak en het vermogen dat er dan vanaf komt per uur. Als dat overeen komt met het minimaal gevraagde vermogen dan is dat wat je hebben moet.
Onze kachel is gemiddeld veel minder warm dan 55 graden, zeg maar 35 of 40 graden. Dan zou de onze misschien net genoeg vermogen leveren voor jouw huis denk ik. Voor de zekerheid een 180 mm versie? Het maakt weinig uit of het een rechte batchrocket is, een sidewinder, DSR2 of DSR3. Efficiency van alle vier is vrijwel gelijk, alleen het karakter verschilt wat.
En dan als laatste: de batchrocket kan prima overweg met een halve lading hout, duur van de stook blijft vrijwel gelijk alleen de intensiteit wordt groter met een volle stook. Heel erg weinig kans dat je met een sauna komt te zitten, een dikke kachel vlakt dat allemaal mooi af.