Welk type houtgestookte ketel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lumberjack
Contacteer:

Welk type houtgestookte ketel?

Bericht door lumberjack »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum ,dus laat ik me even kort voorstellen:
Ben een man van 47 en woon samen met mijn vrouw en 3 kids in brabant ,mooi landelijk .
In 2008 een gas cvketel van 1983 vervangen door een bio ketel van deense makelij ,werkte op zich goed maar was veel te klein .
dus een flinke tegenvaller want het was toch een hele investering ,om een lang verhaal toch maar wat intekorten,ik heb het ding verkocht ,back to where it came from,en we gaan nu een houtvergasser aanschaffen,mede omdat ik genoeg stukhout ter beschikking heb.
Nu mijn eigenlijke vraag : wat moet ik kopen ? en dat heb ik het niet over de capaciteit (dat weet ik nu !!!) maar ik ben een beetje in verwarring door het prijsverschil tussen de oosteuropeanen en de oosterijkers.
ik heb een offerte van Eta en Froling en die zijn prijzig vervolgens van masgro , modraterm , atmos en die zijn aanzienlijk goedkoper.
maar ik heb geen zin om over 2 jaar weer iets anders te moeten gaan zoeken .

Dus vandaar graag advies !!!
Alvast bedankt .
JantjeV8

Re: advies! graag advies

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb erg goede ervaring met onze Attack, betaalbaar, eenvoudige techniek, robuust (in elk geval na 2 seizoenen niks te klagen) en moet zeggen: dat Brabantse hout stookt prima!!
Er staan hier wat topics over beschreven.
Die rolls-royce kachels zijn erg kostbaar en ik ben altijd wat huiverig voor die elektronika die er op zit. Gaat de kachel niet kapot, is het wel de printplaat of de labdasonde en dan kom je aan de beurt.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Ik ben in het bezit van een Fröhling 30 kw. 7.5 jaar oud, en bijna 15.000 uur op de teller.
Ik stook uitsluitend op hout zonder enige vorm van back-up van gas of olie.
De kosten voor onderhoud zijn zo rond de 650 euro tot nu toe. Het grootste gedeelte is daarvan uitgegeven aan een nieuwe brandkamer (chamotte-steen) die een opgegeven levensduur had van 8000 - 10.000 uur. Hij staat nog steeds te wachten op inbouw.
De overige kosten zijn afdichtingskoord, een keer een nieuwe lamba-sonde.
Tot nu toe storingsvrij gedraaid. De storingen die ik heb gehad zijn bedieningsfouten geweest, stoken moet je leren.
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen met andere ketels wanneer ze wat op leeftijd komen of gewoon een fors aantal uren hebben gedraaid.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
lumberjack
Contacteer:

jan en jantje,

bedankt voor jullie advies cq mening .
jan,Ik heb even op je blog gekeken en zie dat je als bufffer een oude melktank hebt gebruikt ,daar zat ik ook aan te denken .maar liep dus tegen het probleem aan van de 2 systemen druk en drukloos,erg interessant om te lezen hoe jij dat getackeld hebt ,niet dat ik er het fijne van snap ,maar goed da's mijn probleem
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Welk type hooutgestookte ketel?

Bericht door kockie »

Ik heb even de titel aangepast. Was: advies! graag advies.
Lijkt me duidelijker zo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Heb je al een melkkoeltank?
Wanneer je er een voor heel weinig kunt krijgen kan het een interessante optie zijn zoals in mijn systeem.
Echter wanneer je die koeltank duur moet kopen lijkt het mij beter om een originele buffer te kopen.

Bedenk dat toen ik mijn systeem gebouwd heb er heel weinig te koop was op dit gebied. melktanks waren er toen in overvloed voor een prikkie. Mijn melktank, 3000 liter heeft nog geen 400 euro gekost. Een originele buffer van die afmeting liep richting 1750 euro.
Maar daar komt wel een platenwisselaar bij, en die zijn nieuw vrij prijzig.

Dus wat betreft de buffer, en niet te vergeten de appendages, oriënteer je zorgvuldig met name op de kosten. er worden nu al behoorlijk prijstechnisch interessante buffers aangeboden.

En kijk ook eens in Duitsland.

Jan
lumberjack
Contacteer:

volgende vraag dan : als je een modulerende ketel hebt ,met een lambda sonde dan is het toch niet meer zo heel belangrijk hoe groot je buffer is ?? als de warmte vraag voorzien is en de buffer op temperatuur dan moduleerd de ketel zichzelf naar zijn minimum ?toch?
lumberjack
Contacteer:

tis al laat kockie maar verander de titel dan ook maar in houtgestookte ketel ,alhoewel hooutgestookte ook wel leuk klinkt
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

lumberjack schreef:volgende vraag dan : als je een modulerende ketel hebt ,met een lambda sonde dan is het toch niet meer zo heel belangrijk hoe groot je buffer is ?? als de warmte vraag voorzien is en de buffer op temperatuur dan moduleerd de ketel zichzelf naar zijn minimum ?toch?
Was dat maar zo!

Je moet nu een cruciaal onderscheid maken tussen een pelletketel en een stukhoutketel.
Een pelletketel is inderdaad behoorlijk goed modulerend. echter een stukhoutketel tempert alleen z'n vermogen terug en zal altijd een bepaald minimum houden. wanneer hij z'n warmte niet meer kwijt kan zal hij in een "houdstand" gaan, dat heet, een minimale luchttoevoer om het gloeibed te onderhouden.
Dit is uit ervaring een redelijk ongewenste situatie. het geeft vrij veel vervuiling van de ketel en vaak ook meer rookontwikkeling.
Beter is het om de ketel en de buffer zo op elkaar af te stemmen dat de ketel in 1 keer op een zo hoog mogelijk vermogen leegbrand en z'n overtollige warmte aan de buffer levert.
Dit stookt schoner en efficiënter. De buffer moet dan zo groot zijn dat je de tijd tussen de stookbeurten kunt overbruggen met de energie uit de buffer.
Vuistregel is in dit geval dat de buffergrootte 100 liter is per kW ketelvermogen.
Van belang is ook of er een gasgestookte cv in bijgeschakeld. Dit om de extremen in de winter eventueel te kunnen opvangen.
Ook is het van belang of het tapwater via de houtketel verwarmd dient te worden en hoe je dat in gedachten hebt.

Jan
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

lumberjack schreef:tis al laat kockie maar verander de titel dan ook maar in houtgestookte ketel ,alhoewel hooutgestookte ook wel leuk klinkt
:mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Re: Welk type houtgestookte ketel?

Bericht door JantjeV8 »

Info over buffers:

www.solarbayer.de
lumberjack
Contacteer:

Nou bedankt jantje v8 ,
Dat ziet er eigenlijk helemaal niet verkeerd uit en redelijk geprijsd .
Iemand ervaring met de firma solarbayer?? zijn er dealers in NL?
Gezien de prijsstelling zal dat wel niet !

Kijk ik neig erg naar de eta vergasser ,ik bedoel wiebe detmar van de firma d-tec heeft een goed verhaal ,goed product,en naar ik hoor ook een goede service.(ik heb een hoop gezeik gehad met mijn bioketel ,en kon het allemaal zelf uitzoeken)
Maarja Tis potverdikkeme ook nie goedkoop ,dus als ik dan weer zo een ketel van solarbayer zie
begin ik weer van vooraf aan te twijfelen
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Lumberjack,
zoals je kan zien op mijn draadje (Ontwerp en monitoring van houtvergassers i.c.m. buffers) heb ik afgelopen seizoen een Orlan Super 80 geïnstalleerd. En aardig (moeten :D ) kunnen proefdraaien dit jaar. Ik ben er ronduit tevreden over.

Positieve kenmerken:
- degelijke bouw;
- simpele installatie;
- weinig regelingen;
- goede toegankelijkheid;
- prijs.

Nadelige kenmerken:
- zit een uur na opstook wat hoog in de temperatuur v.d. rookgasafvoer, ca. 250 C. (geeft voorrang aan keteltemperatuur). Valt na een uur pas weer terug naar rendabele 200 C. Ben inmiddels de maximale fancapaciteit aan het terugregelen via (te hoge) rookgastemperatuur. Binnenkort daarover meer (met dank aan Jan, van nck).

Ik adviseer je niet te besparen op je buffer. Met een ruime buffer creer je eigenlijk de mogelijkheid de houtvergasser met een volle lading continu op maximaal vermogen te laten draaien. Dit omdat ie dan immers de energie kwijt kan. Bedenk ook goed of je wel of niet je tapwater er mee wilt verwarmen?

Groet Hans
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

lumberjack schreef:Kijk ik neig erg naar de eta vergasser ,ik bedoel wiebe detmar van de firma d-tec heeft een goed verhaal ,goed product,en naar ik hoor ook een goede service.(ik heb een hoop gezeik gehad met mijn bioketel ,en kon het allemaal zelf uitzoeken)
Maarja Tis potverdikkeme ook nie goedkoop ,dus als ik dan weer zo een ketel van solarbayer zie
begin ik weer van vooraf aan te twijfelen
Ik denk, nadat ik de info over de ETA heb doorgenomen dat dit een buitengewoon goede en uit ontwikkelde ketel is. Maar ik denk dat je nog iets anders in je overwegingen mee moet nemen. Namelijk het feit wat je zelf wilt, kunt of denkt te kunnen aan afregeling en op elkaar instellen van jou installatie.
Vindt je het niet erg om bij een niet optimaal werkende installatie zelf te experimenteren en wijzigingen aan te brengen totdat het systeem dat doet wat jij wenst, dan kun je met een vrij simpel bestuurde ketel uit de voeten. De rest ontwerp en plaats je zelf naar eigen inzicht.
Wil je een turn-key project met de garantie van jaren zorgeloos stoken ben je denk ik wat beter uit met de modernere Duits/Oostenrijkse ketels, voorzien van een wat uitgebreidere besturing. En dan ook aangelegd door een ervaren iemand, bijvoorbeeld de verkoper van de ketel. Dan kun je daar later ook zonder voorbehoud op terugvallen.
Dit is echter uitdrukkelijk mijn persoonlijke mening, ik heb er geen enkel belang bij wat je koopt.

Jan
lumberjack
Contacteer:

Jan ,
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb,eens goed overwegen wat ik nu wil.
Ik vindt het allemaal razend interessant ,en ik ben best wel technisch .
maar nadat ik van jantje v8 weer op het spoor van solarbayer was gezet ,kwam ik tot de conclusie dat ik geen zin had om (weer !) vanaf scratch te beginnen met een verwarming te bouwen, na 2 flinke winters met een boel probleempjes en leermomentjes.

Dus ik denk dat het een eta gaat worden (er moet nog wel wat van de prijs af) ,ik wil verder nog gaan kijken of we in de zomer maanden ons warmwater van een zonnepaneel gaan halen .
en blijf posten hoe het met de ontwikkeling van je houtgestookte stroomopwekking ,want dat wil ik ook nog eens een keer ,ik zat zelf meer te denken aan een stirlingmoter ,maar goed dan moeten we een ander draadje starten.

iedereen bedankt voor het advies !
Plaats reactie