Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kaat

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 17 dec 2022, 18:46
Voor 7,5 meter opvoerhoogte zou het verste punt dan 187 meter ver gelegen zijn . Kasteeltje ? Of is het bijgebouw nogal ver afgelegen ?

Vraag is nog, hoe ga je de buffer integreren in het systeem ?
@Lead :lol: Ja we dachten dat we de totale hoogte moesten hebben.... :wink:
Een wat sterkere pomp hebben we toch wel nodig denken we omdat de laatste twee radiatoren niet of nauwelijks warm worden. Tja het is nogal wat buizenwerk hier.

Goede vraag over die buffer want we twijfelen nu overal aan. Die zou er eigenlijk de eerste week van januari tussen geknoopt gaan worden maar we hebben vandaag besloten om dat maar eens uit te gaan stellen totdat we meer weten hoe het systeem / kachel precies werkt en welke pomp we nodig hebben.

Nu met deze kou heeft de kachel er wat moeite mee maar gisteren toen het wat warmer was vloog de temperatuur beneden omhoog...
Vermoed dat we volgende week de thermostaatknoppen gerust overal open kunnen gaan zetten maar ook dat we die buffer nodig zullen gaan hebben.

Het plan was om het buffervat op de retour van het huiskamer circuit te plaatsen. Hij staat in de kelder en die leidingen voor het huiskamer circuit lopen daar naar een verdeelpunt voor de 4 radiatoren. Maar ook hier zijn we niet zeker meer van of dat wel de juiste manier zal zijn.
Alle hulp/advies hierin is meer dan welkom !
LeaD

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 17 dec 2022, 21:04 @Lead :lol: Ja we dachten dat we de totale hoogte moesten hebben.... :wink:
Een wat sterkere pomp hebben we toch wel nodig denken we omdat de laatste twee radiatoren niet of nauwelijks warm worden. Tja het is nogal wat buizenwerk hier.
De opvoerhoogte van een pomp, daarmee wordt het drukverschil die een pomp kan opbouwen tussen zijn in en uitgang bedoeld . Dit zou eigenlijk moeten zijn : meters waterkolom .

In uw systeem is de hoogte van de hoogst geplaatste radiator niet de hoogte van belang . Integendeel, deze hoogst geplaatste radiator zou zelfs werken zonder pomp ! Reden daarvan is thermosiphonwerking . Door verschil in temperatuur tussen de warme toevoer en koude retour wordt een drukverschil gecreëerd in positieve zijn . De massadichtheid van het retourwater van een radiator is iets hoger dan het toevoerwater en weegt als het ware meer . Deze werking zal zich ook manifesteren in de buffer die in de kelder zal worden geplaatst . Hoe groter het hoogteverschil tussen warmtebron en verbruiker, des te meer deze werking tot uiting komt en hoe kleiner het vermogen van de circulatiepomp mag zijn .

Wat het buffervat betreft, geef eens op welk soort vat u heeft aangekocht . Is het vat met open aansluitingen, is het met spiraalwarmtewisselaars of een combinatie van de twee .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
arjan drost
Contacteer:

Bericht door arjan drost »

@Kaat
Hoe is het cv systeem (radiatoren )nu ingeregeld ?
Groet Arjan
jgroot

Bericht door jgroot »

Wat heeft Ramon gezegd over het buffervat. Die heeft tenslotte alles gezien?
Kaat

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 18 dec 2022, 08:14
Wat het buffervat betreft, geef eens op welk soort vat u heeft aangekocht . Is het vat met open aansluitingen, is het met spiraalwarmtewisselaars of een combinatie van de twee .
We hebben een Eldom 300 liter buffervat zonder warmtewisselaars erin. Puur voor de cv.
Ik vermoed met open aansluitingen. Zie foto

We hebben er ook een los verwarmings element bij. Plus we willen hem aansluiten met kogelkranen ertussen om hem dicht te kunnen zetten mochten we in voor of najaar alleen even de kou uit het huis willen hebben. Dan hoeft die 300 liter niet mee te lopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kaat op 18 dec 2022, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaat

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 18 dec 2022, 11:50 @Kaat
Hoe is het cv systeem (radiatoren )nu ingeregeld ?
Groet Arjan
Nog niet echt want we krijgen de radiator in de badkamer niet echt warm.
We zijn nog steeds zoekende.
Wat we wel merken is dat deze koude periode ons wel meteen voor het blok gezet heeft vandaar dat we erg benieuwd zijn hoe het komende week zonder vorst gaat verlopen. Ik vermoed dat we dan weer opnieuw mogen beginnen met inregelen. Vooral als we het bijgebouw dicht zouden zetten.
Laatst gewijzigd door Kaat op 18 dec 2022, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaat

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 18 dec 2022, 14:38 Wat heeft Ramon gezegd over het buffervat. Die heeft tenslotte alles gezien?
We zijn met Ramon in de kelder geweest maar het buffervat stond toen nog midden in de huiskamer. We hebben hem wel laten zien waar het vat kwam te staan en volgens mij ook verteld dat we hem op de retour van het huiskamer circuit wilde aansluiten. Ik weet niet meer hoe Ramon daar op reageerde maar ik heb wel goed ingeprent dat hij zei: Van onderaf het vat vullen anders zit je weer met hetzelfde probleem van de lucht.

Misschien kan @Ramon hier beter op reageren want ik weet het echt niet meer. Het was toen ook zo'n enorme stress hier dat alleen alles van "lucht" is blijven hangen bij me.
arjan drost
Contacteer:

[/quote]

Nog niet echt want we krijgen de radiator in de badkamer niet echt warm.
We zijn nog steeds zoekende.
Wat we wel merken is dat deze koude periode ons wel meteen voor het blok gezet heeft vandaar dat we erg benieuwd zijn hoe het komende week zonder vorst gaat verlopen. Ik vermoed dat we dan weer opnieuw mogen beginnen met inregelen. Vooral als we het bijgebouw dicht zouden zetten.
[/quote]

https://youtu.be/tGzA6JSTHT8

https://youtu.be/WfytTzfl8TE

Kijk dit even dit gaat alleen als je de simpele knop heb met radiator thermostaat kranen moet
Er een voet ventiel tussen zetten wat ook de beste manier is maar dit is ff proberen of het werkt
Tweede filmpje is de betere
LeaD

Bericht door LeaD »

En bij een buffervat hoort ook nog eens een expansievat van minimaal 30 L . ( Hangt ook af van wat er nu al geïnstalleerd is in de bestaande installatie ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Kaat

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 18 dec 2022, 17:04
https://youtu.be/tGzA6JSTHT8

https://youtu.be/WfytTzfl8TE

Kijk dit even dit gaat alleen als je de simpele knop heb met radiator thermostaat kranen moet
Er een voet ventiel tussen zetten wat ook de beste manier is maar dit is ff proberen of het werkt
Tweede filmpje is de betere
[/quote]

Het tweede filmpje kennen we en nee we hebben geen voetventielen bij onze thermostaatkranen.
Kaat

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 18 dec 2022, 17:55 En bij een buffervat hoort ook nog eens een expansievat van minimaal 30 L . ( Hangt ook af van wat er nu al geïnstalleerd is in de bestaande installatie ) .
Ja weten we dat heeft Ramon ons ook verteld en ook hoe de voordruk in te stellen. Waarschijnlijk gaan we het tweede expansievat op de (grote) zolder plaatsen. Geen plek meer bij de boiler, zonnecollectoren op de kleine zolder. En al zeker niet qua gewicht.
Ramon

Bericht door Ramon »

Kaat schreef: 18 dec 2022, 16:34
jgroot schreef: 18 dec 2022, 14:38 Wat heeft Ramon gezegd over het buffervat. Die heeft tenslotte alles gezien?
We zijn met Ramon in de kelder geweest maar het buffervat stond toen nog midden in de huiskamer. We hebben hem wel laten zien waar het vat kwam te staan en volgens mij ook verteld dat we hem op de retour van het huiskamer circuit wilde aansluiten. Ik weet niet meer hoe Ramon daar op reageerde maar ik heb wel goed ingeprent dat hij zei: Van onderaf het vat vullen anders zit je weer met hetzelfde probleem van de lucht.

Misschien kan @Ramon hier beter op reageren want ik weet het echt niet meer. Het was toen ook zo'n enorme stress hier dat alleen alles van "lucht" is blijven hangen bij me.
In mijn ogen is een buffervat overbodig. Met veel radiatoren kan de kachel prima zijn warmte kwijt.

Het enige voordeel zou zijn, dat het buffervat al een eind de goede richting van de laatste radiatoren in staat. Het buffervat staat veel centraler. Idealiter zou je dus met je cv kachel je buffervat moeten vullen, (met een aparte leiding) en vandaaruit met een aparte (extra) pomp naar de radiatoren pompen, aangesloten op een thermostaat. Dat zou het systeem wel ten goede komen. Maar ja... Best wel werk...
jgroot

Bericht door jgroot »

Ramon schreef: 19 dec 2022, 14:48
Kaat schreef: 18 dec 2022, 16:34

In mijn ogen is een buffervat overbodig. Met veel radiatoren kan de kachel prima zijn warmte kwijt.

Het enige voordeel zou zijn, dat het buffervat al een eind de goede richting van de laatste radiatoren in staat. Het buffervat staat veel centraler. Idealiter zou je dus met je cv kachel je buffervat moeten vullen, (met een aparte leiding) en vandaaruit met een aparte (extra) pomp naar de radiatoren pompen, aangesloten op een thermostaat. Dat zou het systeem wel ten goede komen. Maar ja... Best wel werk...
Zo dacht ik inderdaad ook dat je deze moet aansluiten. Om hem er tussen de knopen als retourbuffer voegt weinig toe.
arjan drost
Contacteer:

[/quote]

Het tweede filmpje kennen we en nee we hebben geen voetventielen bij onze thermostaatkranen.
[/quote]
@Kaat
Dan zou ik die er maar tussen gaan maken inregelen met de radiator thermostaat
Lukt niet zodra de temp veranderd weg instelling
Zodra je het inregel zal je zien dat je alle radiatoren gaat verwarmen
Bij mij was het net zo en nu werkt alles goed
Groet
Kaat

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 19 dec 2022, 14:48

Die extra leiding rechtstreeks naar het buffervat is helaas niet meer mogelijk want je moet dan van aanbouw naar huis gedeelte en we kunnen niet meer zien hoe de situatie achter de wanden is plus dan moeten we zoveel gaan breken en dat is het (voor ons) niet meer waard. We zitten daar met unidekplaten van het dak, oude kalkstenen muren o.a. En dan moet de boiler eraf plus het zonnecollectoren systeem.

Zou het mogelijk zijn Ramon om het buffervat op de aanvoer aan te sluiten en eind september, begin oktober afhankelijk van de temperaturen buiten het buffervat op te warmen tot een bepaalde temp. met het elektrisch element? We hebben nog wel wat kw over van de zonnepanelen. We willen er toch kranen tussen zetten zodat het buffervat niet altijd mee hoeft te draaien als de nacht temperaturen wat hoger worden/zijn. Zoals vandaag bijv. is het 's morgens in huis 16/17 graden maar vorige week met die redelijke vorst tussen de 12 en de 14 graden en dat is ons net wat te koud naar onze zin :wink: Daar hadden we op gehoopt dat het buffervat in de nacht de terugval van temperatuur beneden in de huiskamer wat op zou kunnen vangen. Dat het boven wat kouder is maakt niet uit behalve die badkamer dan. Dat zou eventueel in koude periodes ook nog met een infrarood paneeltje op te vangen zijn bedenk ik me nu.
Plaats reactie