Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
1980

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door 1980 »

Geen idee van hoe de binnenkant van jullie kachel er technisch uitziet.

Maar meestal hebben cv houtkachels niet de beste bouw.
En zit het cv water veel te dicht op het vuur,
Zodat je dit gedeelte eigenlijk te veel afkoelt.

en dus de kachel nooit op een fatsoenlijke temperatuur krijgt
Lees; niet heet genoeg om alle gassen te verbranden
Kaat

Bericht door Kaat »

1980 schreef: 12 dec 2022, 20:38 Geen idee van hoe de binnenkant van jullie kachel er technisch uitziet.

Maar meestal hebben cv houtkachels niet de beste bouw.
En zit het cv water veel te dicht op het vuur,
Zodat je dit gedeelte eigenlijk te veel afkoelt.

en dus de kachel nooit op een fatsoenlijke temperatuur krijgt
Lees; niet heet genoeg om alle gassen te verbranden
Oké maar is er dan een mogelijkheid om het te verwijderen?
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Als het creosoot (zwart glinsterend) is een warmer patroon plaatsen, als het gewoon wat aanslag is, niets aan doen. Bij een volgende stookbeurd is het dan net zo ver.
WilfredT2

Bericht door WilfredT2 »

Het is onvermijdelijk dat je aanslag krijgt in je kachel. Je bent gewoon de stookruimte aan het koelen met water. Ik heb nu een aantal jaren gestookt met de CV haard, en nooit echt schoongemaakt. Het is niet zo dat het blijft opbouwen. Er komt een laagje op, en dat is het. Die blijft zitten en wordt niet echt dikker.

Soms als je echt heel hard stookt, zie je wel dat er weer wat af brand, maar is ook zo weer terug. Niet te druk om maken.

Wat betreft het feit dat niet alle radiatoren warm worden: ik denk dat je gewoon moet accepteren dat dat de beperkte capaciteit van je kachel is. de waardes die op papier staan, haal je in de praktijk nooit. 25% van de opgegeven waarde is al netjes.

er is op dit forum iemand geweest (hans kraayeveld) die heeft veel aan zijn hout CV gemeten, qua warmteopbrengst. En die is bedroevend :-)
Kaat

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 13 dec 2022, 06:26 Als het creosoot (zwart glinsterend) is een warmer patroon plaatsen, als het gewoon wat aanslag is, niets aan doen. Bij een volgende stookbeurd is het dan net zo ver.
Het is in het begin creosoot geweest denken we doordat alles zo koud was maar nu is het enkel aanslag. De schoorsteenveger was vanmorgen hier en die zei me dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
Kaat

Bericht door Kaat »

WilfredT2 schreef: 13 dec 2022, 10:16
Wat betreft het feit dat niet alle radiatoren warm worden: ik denk dat je gewoon moet accepteren dat dat de beperkte capaciteit van je kachel is. de waardes die op papier staan, haal je in de praktijk nooit. 25% van de opgegeven waarde is al netjes.

er is op dit forum iemand geweest (hans kraayeveld) die heeft veel aan zijn hout CV gemeten, qua warmteopbrengst. En die is bedroevend :-)
Het valt me echt niet tegen hoe de kachel, met deze lage temperaturen, het huis op temperatuur krijgt. Oké geen 21 of 22 graden maar dat hoeft ook niet van ons.

En verder zijn we nog steeds aan het uitzoeken, afstellen en testen.

Komt goed en ik begin er steeds meer lol in te krijgen :wink:
Kaat

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 08 dec 2022, 21:45
Bij mijn alpha 2 staat het voor op het zwarte gedeelte van de pomp. Als het daadwerkelijk een 25-40 is vind ik deze niet bijzonder groot voor 15 KW kachel met 17 radiatoren. Zeker gezien al het leidingwerk en de verschillende bochten in het systeem.
@JGroot welk type alpha 2 pomp heb jij? Is die sterker dan die wij hebben?
We komen er gisteren achter dat de pomp dus geen 9 meter haalt zoals ons verteld is en nu voorzien we wel problemen als dat buffervat ertussen gezet gaat worden. Installateur begreep er ook al niets van want hij had een "9 meter" besteld.
De radiator in de badkamer krijgt al niet genoeg warmte naar onze zin laat staan als dat buffervat van 300 liter ertussen komt.
De afstand naar de badkamer gemeten met meters leidingwerk is ongeveer 30/35 meter hebben we ruwweg geschat.
Mijn man bleek wat los spul in die pompdoos gedaan te hebben, in de schuur gezet en geen erg meer in gehad dus wij dachten dat de doos weg was. Gelukkig niet anders waren we daar nooit achter gekomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jgroot

Bericht door jgroot »

ik heb ook een 25-60 pomp. Maar bij mij is de situatie heel anders. Zodra je er een buffervat tussen zet heb je alsnog een extra pomp nodig.
Je zou dan een wat grotere pomp kunnen nemen voor het transport aan de afname kant.

Maar je bent toch nog met inregelen bezig? Dus ligt het niet daaraan dat de badkamer nog niet goed meeloopt.
En wat is de aanvoertemperatuur naar de radiatoren nu?
Kaat

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 15 dec 2022, 12:15 ik heb ook een 25-60 pomp. Maar bij mij is de situatie heel anders. Zodra je er een buffervat tussen zet heb je alsnog een extra pomp nodig.
Je zou dan een wat grotere pomp kunnen nemen voor het transport aan de afname kant.

Maar je bent toch nog met inregelen bezig? Dus ligt het niet daaraan dat de badkamer nog niet goed meeloopt.
En wat is de aanvoertemperatuur naar de radiatoren nu?
@JGroot ja dat klopt we zijn nog met inregelen bezig en dat valt soms niet mee. Het weer speelt nu ook mee want het bijgebouw moet nu meedraaien zodat daar de leidingen niet bevriezen. Als het boven nul is kunnen de kleppen naar buiten gewoon dicht staan. Verder is er geen touw aan vast te knopen met die badkamer en een radiator op de slaapkamer. Gisteren was de slaapkamer radiator warm en de badkamer koud en vandaag net andersom.
De aanvoer temperatuur wisselt ook nog maar zit tussen de 55 en 65 graden vermoeden we. Die sensor van de pompschakelaar is ook niet echt nauwkeurig zijn we al achter gekomen dus blij met die infrarood thermometer.
We denken er wel over om al de leidingen toch te gaan isoleren dat de warmte beter op de plek komt waar we hem willen hebben.

We willen het buffervat op de retour aansluiten, dat buffervat is bedoelt om in dit soort periodes het huis hopelijk wat minder snel af te laten koelen.

Had jij er nu ook nog een gasgestookte cv naast?
jgroot

Bericht door jgroot »

De gedachte achter jouw buffervat oplossing begrijp ik eerlijk gezegd niet zo. Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed kan zijn. Ik snap em alleen niet zo.

Het lijkt er mij meer op dat je kachel vermogen ook wat aan de kleine kant is voor het hele huis inclusief bijgebouw. Dat kan verklaren dat je dus ook niet overal warmte gaat krijgen.
Zeker met deze buitentemperaturen.

Mijn schoonvader had vroeger ook een dergelijke setup en ook dat werkte altijd maar met een paar radiatoren dichtbij de kachel. Ook matige isolatie hoor, maar de vermogens van een hout cv zijn niet zo hoog.

Pompstand met radiatoren mag zijn (volgens handleiding); hoogste proportionele-drukcurve (PP2)
Kaat

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 15 dec 2022, 20:02 De gedachte achter jouw buffervat oplossing begrijp ik eerlijk gezegd niet zo. Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed kan zijn. Ik snap em alleen niet zo.

Het lijkt er mij meer op dat je kachel vermogen ook wat aan de kleine kant is voor het hele huis inclusief bijgebouw. Dat kan verklaren dat je dus ook niet overal warmte gaat krijgen.
Zeker met deze buitentemperaturen.

Mijn schoonvader had vroeger ook een dergelijke setup en ook dat werkte altijd maar met een paar radiatoren dichtbij de kachel. Ook matige isolatie hoor, maar de vermogens van een hout cv zijn niet zo hoog.

Pompstand met radiatoren mag zijn (volgens handleiding); hoogste proportionele-drukcurve (PP2)
Wat betreft dat buffervat was ons verteld dat er zelfs een 825 liter tussen zou moeten omdat de kachel anders zijn warmte niet kwijt zou kunnen. Nou met deze temperaturen heeft hij daar echt geen moeite mee. Zelfs de huiskamer komt op 19,7 graden, keuken 18, en waar we nu het meeste vertoeven dik 20 graden maar hier staat ook de kachel.
Het valt me daarom toch nog reuze mee hoe de temperaturen nu in huis zijn. Muv de badkamer dan. Ik ben ook erg benieuwd hoe het volgende week zal zijn als het weer boven nul blijft.
En koken op die kachel gaat geweldig :D
jgroot

Bericht door jgroot »

Dat is goed om te horen. Verder kleine stapjes met instellen en finetunen, dan komt het vast goed.
LeaD

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 15 dec 2022, 10:54 De radiator in de badkamer krijgt al niet genoeg warmte naar onze zin laat staan als dat buffervat van 300 liter ertussen komt.
De afstand naar de badkamer gemeten met meters leidingwerk is ongeveer 30/35 meter hebben we ruwweg geschat.
Als je zo een 2% neemt van de totale lengte heen en terug van het verste afgelegen punt heb je de benodigde opvoerhoogte voor de pomp ( benadering ) .
Kaat schreef: 15 dec 2022, 19:49 De aanvoer temperatuur wisselt ook nog maar zit tussen de 55 en 65 graden vermoeden we. Die sensor van de pompschakelaar is ook niet echt nauwkeurig zijn we al achter gekomen dus blij met die infrarood thermometer.
Als je op de buis meet, vergeet dan niet om deze met bvb een zwarte alcoholstift te kleuren en hierop dan te meten, zwarte zelfklevende tape is ook goed . Mat zwart geeft de beste emmisiviteit . Verzinkte buizen blinken nogal, vooral als ze nieuw zijn en dan is de temperatuur niet goed te meten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Kaat

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 15 dec 2022, 22:45
Als je zo een 2% neemt van de totale lengte heen en terug van het verste afgelegen punt heb je de benodigde opvoerhoogte voor de pomp ( benadering ) .

Als je op de buis meet, vergeet dan niet om deze met bvb een zwarte alcoholstift te kleuren en hierop dan te meten, zwarte zelfklevende tape is ook goed . Mat zwart geeft de beste emmisiviteit . Verzinkte buizen blinken nogal, vooral als ze nieuw zijn en dan is de temperatuur niet goed te meten .
@Lead dank weer ! Dan hebben we zeker een opvoerhoogte van 7,5 ã 8 meter nodig. Is een DAB pomp iets of vanaf blijven? Ben zelf al aan het googlen op pompen en kwam die tegen waar ook nog eens vijf jaar garantie opzit. Plus een simpele pomp met 3 standen.

En ja dat op de buizen meten had Ramon me ook al verteld toen hij vorige week hier was. Er zit nu blauwe tape op :wink:
LeaD

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 17 dec 2022, 14:42 [Dan hebben we zeker een opvoerhoogte van 7,5 ã 8 meter nodig. Is een DAB pomp iets of vanaf blijven? Ben zelf al aan het googlen op pompen en kwam die tegen waar ook nog eens vijf jaar garantie opzit. Plus een simpele pomp met 3 standen.
Voor 7,5 meter opvoerhoogte zou het verste punt dan 187 meter ver gelegen zijn . Kasteeltje ? Of is het bijgebouw nogal ver afgelegen ?

Vraag is nog, hoe ga je de buffer integreren in het systeem ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Plaats reactie