Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Mooi Ramon, dat je het opgelost hebt. Zoiets moet probleemloos werken zonder dat je er wakker van ligt of moet babysitten.
Gaat er nog wat aan leidingwerk aangepast worden om deze rare situaties te voorkomen?
Ramon

Bericht door Ramon »

Er hoeft in principe geen leidingwerk aangepast te worden, denk ik.
Dat is ook te makkelijk om te zeggen, ik zou het zo laten, en eerst proberen om het vertrouwen van de kachel terug te winnen en ervaring opdoen. En met ervaring bedoel ik, wat ik al eerder aangaf, zodra de eerste radiatoren warm worden, gaat de retour temperatuur oplopen. Als dat niet tijdig opgemerkt wordt, kan de kachel alsnog in z'n noodkoeling gaan.

Om alle radiatoren van warmte te voorzien wordt wel een uitdaging. Omdat er veel radiatoren zijn, heeft het water de neiging om de eersten alles te geven, de laatsten niets.

Het inregelen is gewoon een dingetje, maar Kaat en haar man zijn niet dom, leergierig en kunnen dat wel zelf verwacht ik. Maar verwacht niet dat het inregelen met een paar dagen gebeurt is, dat zal wel even duren.

Verder hoop ik dat ze niet meer voor onaangename verrassingen komen te staan. Ik vind het niet spannend als de kachel in z'n noodkoeling gaat, maar ik kan me voorstellen dat het voor hun wel spannend is. Dat draagt niet echt bij aan je woongenot :wink:
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Nou, mooi.

Buffer, volgende stap. Naar mijn idee ontkom je dan niet aan extra pomp?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 10 dec 2022, 19:44 Maar als het cv systeem veranderd/aangepast (buffervat erbij) gaat worden, komt ditzelfde probleem van moeilijk ontluchten weer naar voren.
Mijn ervaring is dat je niet genoeg afsluiters kunt plaatsen. Als er eens wat te sleutelen valt, kranen dicht en je kunt je dingetje doen. In mijn systeem is dat ook te weinig gebeurt. Laatste het membraanvat moeten vervangen, onderste aansluiting aan de buffer (2000L), geen kraan ertussen. Sjongejonge, vooraleer het systeem leeg is, laat staan weer vol en ontlucht. Inderdaad, ben je zo 2 weken verder, elke dag wat strategische punten even ontluchten. Dus bij elke reparatie plaats ik alsnog kranen.

Complimenten Ramon.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 11 dec 2022, 11:02 Complimenten Ramon.
Hier sluit ik mij bij aan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kaat

Bericht door Kaat »

We hebben hem nog niet aan want ik ben aan het rekenen met het vermogen van de radiatoren om zo een beetje die 15 kw te kunnen verdelen... als dat kan tenminste.

Ik heb alle radiatoren opgemeten en gekeken welke soorten het zijn. Ik kan alleen van een oude ouderwetse dikke drieplaat van 60x160 dat niet terug vinden op internet maar die gokken we maar op bijna 4kw. Is dat fout graag me corrigeren. Zie foto.

Verder heb ik per radiator het vermogen gedeeld met het aantal cijfers van de thermostaatkraan om zo tot een idee te kunnen komen hoeveel watt hij dan pakt. .
Bijv. radiator badkamer is een T33 300x1400 cm en op stand 3 want we vinden +/- 20 graden meer dan genoeg in de badkamer. Op internet gevonden dat zo'n radiator 1957 watt is en dit door 5 gedeeld en met 3 vermenigvuldigd. Ik kom dan uit op 1177,4 watt.

Zo heb ik dat met elke radiator gedaan waarvan we ze in eerste instantie stuk voor stuk nagelopen hebben en ingesteld hadden op basis van die 5 punten (met de daarbij behorende temperaturen volgens internet voor thermosstaat kranen maar toen ik nadien aan het narekenen ging met het aantal watt dat dan afgenomen zou gaan worden had ik maar 9k ipv de 15 kw die de kachel geeft dus ik ben verder aan het rekenen hoe ver die radiatoren nu open moeten staan.

Maar eerst de vraag aan jullie of ik dit zo goed doe :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kaat

Bericht door Kaat »

Ramon schreef: 10 dec 2022, 19:44
Ik heb bij een paar dingen mijn twijfels:

1. De pomp of het mixventiel of een combi. De aanvoer vanaf de kachel naar het cv gedeelte wordt gerust 80 graden, terwijl de retour van het cv circuit naar de mengklep koud/lauw blijft. Mijn vermoeden is, dat het mixventiel niet genoeg koud water doorlaat. (Of de pomp creëert niet genoeg flow/debiet, maar je hoort flinke stroming (adhv de kleine luchtbubbeltjes) in het korte houtkachel circuit)

2. Het inregelen. Als er 1 radiator aan het begin warm wordt, en niet geknepen wordt, krijgt de houtkachel warmer water terug. Hij heeft dan snel de neiging om te warm te worden. Dat inregelen moet nog gebeuren.

3. Er zit nog veel lucht bubbeltjes in het water, dat moet er uitgestookt worden, dat is geen probleem. Maar als het cv systeem veranderd/aangepast (buffervat erbij) gaat worden, komt ditzelfde probleem van moeilijk ontluchten weer naar voren.

Ik hoop dat Kaat's vertrouwen in de houtcvkachel weer teruggewonnen kan worden, en nog lang plezier ervan mag beleven.
Mbt tot die pomp ben ik er ook nog niet over uit maar hij komt boven iig.

Ja inregelen ben ik nu druk mee bezig om eerst de basis principes me aan te leren.

Enne gelukkig kunnen we het systeem al op drie plekken afsluiten zodat niet elke keer al het water eraf moet. Zo ook in de kelder waar het buffervat moet komen. Daar gaan enkel dan de 4 radiatoren van de huiskamer en hal leeg. Kachelcircuit en boven blijft dan vol gelukkig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Die 15 kW komt alleen maar vrij als je de kachel voluit stookt met kleine houtjes. Ik denk dat al flink je best moet doen om boven de 10 kW uit te komen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Kaat

Bericht door Kaat »

kockie schreef: 11 dec 2022, 16:45 Die 15 kW komt alleen maar vrij als je de kachel voluit stookt met kleine houtjes. Ik denk dat al flink je best moet doen om boven de 10 kW uit te komen.
We hebben hem toch nog aangestoken en ik houd hem nu redelijk op 80 graden, net even een terugval toen ik het bijgebouw openzette maar hij herpakt zich gelukkig nu ik er wat extra houtjes op gegooid heb.

Mixventiel doet het prima maar ik ben er nog niet over uit op welke stand die pomp moet staan. Hij staat nu op de hoogste stand (III) maar misschien moet ik naar CP1 of zo.

Iemand een idee?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

zo werkt het, hou 'm daar een paar stoken op. Dan evt 1 standje naar beneden. NIet teveel tegelijk wijzigen.
LeaD

Bericht door LeaD »

CP1 is constante druk ( Constant Pressure ) . Wordt gebruikt als instelling voor vloerverwarming .

+1 voor Ramon, er gaat niets boven ervaring en heel fijn dat je dit deelt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
1980

Bericht door 1980 »

Inderdaad +1 voor Ramon
Kaat

Bericht door Kaat »

De kachel snel op temp brengen en op temp houden is geen probleem meer. Kleindochter van een kolen/houthandelaar :wink:
We lopen alleen nog tegen de traagheid aan zoals het warme water rondgepompt wordt en dat de laatste radiator boven (badkamer dus) niet voldoende warmte krijgt.
Misschien dat alle leiding werk geïsoleerd moet worden? Zou dat helpen?
Nadeel is natuurlijk ook dat we nu in deze koude periode pas op konden starten vermoed ik.
1980

Bericht door 1980 »

Als het leidingwerk binnen de isolatieschil zit
Hoef je dit niet te isoleren (warmte komt toch in huis terecht)

Jullie huis zal eerst wel een paar dagen op moeten warmen
Tenminste ik ga er even vanuit dat alle muren(soort warmte accu) in huis nog koud zijn

Ook het Inregelen van de radiatoren zijn jullie nog mee bezig neem ik aan ?
Kaat

Bericht door Kaat »

1980 schreef: 12 dec 2022, 16:55 Als het leidingwerk binnen de isolatieschil zit
Hoef je dit niet te isoleren (warmte komt toch in huis terecht)

Jullie huis zal eerst wel een paar dagen op moeten warmen
Tenminste ik ga er even vanuit dat alle muren(soort warmte accu) in huis nog koud zijn

Ook het Inregelen van de radiatoren zijn jullie nog mee bezig neem ik aan ?
Ja klopt de leidingen die ik bedoelde zitten inderdaad allemaal in huis. De leidingen die naar het bijgebouw buiten lopen zijn goed geïsoleerd.
Wat je zegt het huis is ook nog koud al hebben we nog wel wat kunnen verwarmen met de kachel in de huiskamer.
Nogmaals ja.. we zijn nog druk met het inregelen maar het gaat al best goed vinden we.
Het is al behoorlijk warm in huis en dat zijn we niet (meer) gewend :lol:

Mijn oude fornuis had vuurstenen in het stookgedeelte en dit is plaatwerk oid. Dat laad aardig roet aan. Dat ken ik van het oude helemaal niet. Enig idee hoe dit te verwijderen/voorkomen? Ik stook behoorlijk hard en had mooie blauwe vlammetjes vanmiddag.
Plaats reactie