Wordt vervolgd
Resol bediening en buffervat denk ik nu nog niet aan... eerst een goede doorstroming zien te krijgen zodat het wat warmer kan worden hier in huis
Moderator: Moderators
We hebben idd een 120 liter elektrische boiler met een warmtewisselaar waar het houtfornuis/kachel op aangesloten is. Daarnaast staat een 120 liter vat van de Nefit collectoren die aangesloten zijn op de elektrische boiler middels de koud water aanvoer. Het sanitair water in de elektrische boiler wordt dus of verwarmd door de kachel in de winter of door de collectoren in de zomer. Is er in de zomer weinig zon dan wordt het sanitair water door het elektrische verwarming's element verwarmd.pelletpower schreef: ↑27 nov 2022, 10:19 Nog een vraagje over buffers. Jullie hebben 120 liter met collectoren en 120 liter electr, en nog eentje onderweg. Niet beter samenvoegen in een centrale buffer die warm gehouden wordt door collectoren in de zomer, beetje bijstoken in tussenseizoenen en in de winter door de kachel? Electr is dan voor nood. Systeem zou er erg van opknappen lijkt me.
Maar als de boiler al op temperatuur is, hoe ga je die dan nog gebruiken als er nog overtollige warmte wordt geproduceerd ? Anderzijds, met al die radiotoren zal het wel niet zo een vaart lopen .Kaat schreef: ↑27 nov 2022, 14:11 Wat ik me nu ook realiseer is dat als de driewegklep en de keerklep richting boiler ertussen uit zijn het systeem veiliger wordt m.b.t. eventuele oververhitting van de kachel. Hij kan nu iig zijn warmte continue kwijt in de boiler. @Ramon het nikkeltje valt eindelijkDank !
Dat hoop ik ook in dat buffervat kwijt te kunnen en verder geen flauw idee. Hoop dat jij me dat gaat vertellen maar dat heb je eigenlijk al verteld
Die boiler (klasse B) hangt op de scheiding achterbouw/huis met aan beide zijden flinke Unideck platenLeaD schreef: ↑27 nov 2022, 23:23 Denk eerder dat je zult moeten nadenken waar je al dat hout gaat stapelen om die 15 kW aan de praat te houden . Volgend plan zal zijn om een extra laag isolatie te plaatsen rond de boilers . Eentje hangt alvast te dicht bij de muur om er 20 cm of meer rotswol rond te hangen . Omkasten kan ook nog natuurlijk .
In 98 toen we hier een huis in een huis gebouwd hebben is al rekening gehouden met goede isolatie. Ik gaf liever geld daaraan uit dan aan een super de luxe nieuwe keuken want tussen die muren zouden we nooit meer tussen komen
Dat is een heel gunstig teken. Dat is een teken dat er koud water vanuit de leiding in de kachel gepompt wordt. Zo moet het zijn. Misschien gebeurd dat nog 1 keer, en daarna zou hij moeten blijven draaien.Pompschakelaar gaf netjes het seintje dat de pomp met 45/46 graden kon gaan draaien... retour leiding na de pomp werd warm gelukkig.
En toen sloeg de pomp af na een minuutje of twee. Euh?
Werd de retour ook zo warm? Dat is cruciaal! Dat heb ik expliciet nog gezegd om dat te meten. Als de retour naar de kachel net zo warm wordt als de aanvoer vanaf de kachel, dan is er iets mis met het systeem NA (pomp/mixventiel) het korte circuit.Gelukkig steeg de temperatuur van de kachel niet boven de 80 graden