Hallo,
bij de producenten van speksteenkachels heb je ook fornuizen:
http://www.dutry.be/merken/tulikivi/tul ... 250_nw.htm
Nu vroeg ik mij af of dit een goede keuze is als speksteenkachel ofdat door het iets andere concept: metalen bakplaat bovenaan, bakoven,... dit even goed werkt als een speksteen die enkel bedoelt is als verwarmingselement.
koken op een speksteenkachel
Moderator: Moderators
-
gdelea
Re: koken op een speksteenkachel
de meeste speksteenkachels van puur speksteen worden aan de buitenkant niet warm genoeg om op te koken, ook als je een echte oven hebben wil lukt dat meestal niet met speksteen .daarom hebben de meeste speksteenkachels met een oven of kookplaat dit uigerust van metaal dit wordt wel heet genoeg, relatief gezien koelt daardoor een speksteenkachel met een hoop metaal ook iets sneller af als een pure speksteenkachel.
-
gerard
@gdelea,gdelea schreef:de meeste speksteenkachels van puur speksteen worden aan de buitenkant niet warm genoeg om op te koken, ook als je een echte oven hebben wil lukt dat meestal niet met speksteen .daarom hebben de meeste speksteenkachels met een oven of kookplaat dit uigerust van metaal dit wordt wel heet genoeg, relatief gezien koelt daardoor een speksteenkachel met een hoop metaal ook iets sneller af als een pure speksteenkachel.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Speksteen kachels die uitgerust zijn met een aparte oven, worden wel degelijk warm/heet genoeg om in te koken. Je kunt er namelijk voor kiezen om naast gewoon in de vuurkamer ook in de oven te stoken! Zodoende bepaal jezelf hoe heet de oven moet worden. Dit betekent overigens dat je de oven ook 's zomers kunt stoken, je hoeft dan niet de hele kachel warm te stoken. De oven is trouwens ook niet van metaal, wat ik uit je verhaal begrijp. Alleen de deur, maar dat lijkt me logisch
Dus stook je alleen de kachel, dan warmt de oven zover op dat je er prima stoofschotels in kunt bereiden. Wil je echter veel hogere temperaturen dan maak je een extra (of zomers alleen) vuur in de oven. Is de gewenste temperatuur bereikt, dan schuif je heel gemakkelijk de "vuurresten" via een speciaal luikje de oven uit. Deze resten vallen dan in de stookruimte van de kachel.
@Wout
Je doelt volgens mij op het warm stoken d.m.v. een speksteenfornuis (gezien je link).
Je schrijft:
Nu vroeg ik mij af of dit een goede keuze is als speksteenkachel ofdat door het iets andere concept: metalen bakplaat bovenaan, bakoven,... dit even goed werkt als een speksteen die enkel bedoelt is als verwarmingselement.
Je kunt zo'n fornuis inderdaad als warmtebron gebruiken. Maar je moet, in tegenstelling tot de kachel, zo'n fornuis wel de hele tijd blijven stoken (voeren). Er zit namelijk een zeer kleine stookruimte in. Daarbij komt dat je direkt onder de kookplaat stookt. Dit heeft weer tot gevolg dat je naast veel direkte stralingswarmte van de plaat ook weer veel confectiestroom over de plaat krijgt......Voordeel is dat je ook zomers kunt koken. Via een bypass voer je dan de rookgassen, nadat ze de plaat hebben verwarmd, via een kortere route direkt de schoorsteen in.
Houtgestookte fornuizen zijn trouwens naast de uitvoeringen in speksteen ook als bv. leemfornuis te verkrijgen (evt. zelf te bouwen).
groet,
Gerard
-
woutvdv
Ik zie dat je het fornuis ook kunt warm stoken in de ovenruimte, die ook dienst kan doen als haardruimte. Als ik het goed voor heb, heb je dan meer het principe van de speksteenkachel, en warmt de kachel en zijn massa volledig op. Misschien is het een domme opmerking, maar als ik als ik de bakruimte stook een laag onbrandbare isolatie op het metalen bovenstel leg, beperk ik dan de warmte verliezen?
-
gdelea
ik kom wel eens bij mensen die hebben een atag fornuis met meerdere ovens, daar zit inderdaad een koepel op om de warmte te reduceren