Bouwen van een FinOven24 met 4 warmtewisselaars
Moderator: Moderators
- Chicken Power
Re: Bouwen van een FinOven24 met 4 warmtewisselaars
Ha Pigion,
Over je VO, wat trouwens staat voor Verwarmd Oppervalk, in relatie tot wat zie je dat? Tot je roosterbed? Ik denk we het bij een dergelijk type kachel/ketel niet uit kunnen gaan van de oude stoomboeken. Vandaar dat ik relatief niet zo zie. Je tapt af, maar niet mega.
Was dat boek wat jij geraadpleegd hebt van de Vereniging Krachtwerktuigen? Ik heb wat recenters (deel 1 & 2) liggen van ene meneer Morree en nog iemand, in diverse drukken. Als ik wat voor je op moet zoeken, roep het maar.
Voor WW1 en 2 wacht ik het hydraulische schema rustig af, dan zie ik vanzelf in hoeverre dat kort op de beveiliging zit.
Wat ik van de druk- overstorten begrijp is dat er een in de kruipruimte komt. Daar heb ik in zoverre geen principiële moeite mee, als de klep an sich maar boven aan de ketel zit.
Verklaring: Bij een te grote drukvorming, waarbij reële kans op stoomvorming ontstaat, kan de overstortklep het beste na de ketel staan. De natuurkundige reden schuilt in het feit, dat door het ontlasten van stoom, onder voornoemde omstandigheden, een groter koelend effect te bereiken is dan door het spuien van water. Ter bescherming van de ketel en haar overige appendage’s is het wenselijk, zo lang mogelijk het hoogste water niveau in stand te houden.
Met een of meerdere kleppen boven de ketel, heb ik dus geen ‘moeite’.Dus iets meer dan het 3/8 pijpje in het antwoord aan Atlas lijkt me noodzakelijk.
-M.b.t. de thermische klep:
Het streepje in rood op de bocht was voor mij niet te determineren. Van die kleppen heb ik heb er niet veel gezien, maar wat ik er van begrepen heb, waren ze ontwikkeld voor vaste brandstofketels. Waarbij hun ingaande kant aan de waterleidingdruk staat, en de voeler bovenin de ketel. Voorts was het bedoeld dat ingeval van uitvallende flow over de ketel, zij leidingwater doorlaten als voeding voor een IN de ketel geplaatste WW, om zodoende het omliggende ketelwater te koelen.
Die klep(die constant koud bleef) liet alleen maar drinkwaterkwaliteit door, wat daarna op het riool geloosd werd.Alleen de voeler zat in het warme circuit.
In de loop van de tijd heb ik gezien dat deze klep nog iets simplistischer gebruikt werd door het doorgelaten water rechtstreeks aan te bieden aan de retour van de ketel, en het aflaten door een klep in de aanvoer.
Wat niet echt handig is i.v.m. mening vers en dood water in een gesloten systeem.Maar de klep zat nog steeds koud, en had alleen van doen met leidingwater.
Jij geeft er nu weer een hele andere invulling aan. De klep maakt nu deel uit van het dood watersysteem, staat constant bloot aan hogere temperaturen.
Ik denk, om shortcuts echt te vermijden, dat je een conformering voor deze toepassing van de fabrikant aan moet vragen om je bewering echt gestand te doen.
-M.b.t. het T- stuk:
Dit stukje spraakverwarring is mogelijk als gevolg van een locatiegebonden traditie; uitgaande van de letter T, is het verticale gedeelte het been, en zijn de horizontale gedeelten de spruiten.
-M.b.t. de ventilatiepan op het dak, zie mijn reactie in het topic van Atlas.
-M.b.t. je verdiepingsvloer:
Ik zou eens wat nadere research doen in hoeverre je er qua bouwbesluit of verzekeringstechnisch mee weg komt. Eigenlijk het meest riskante stukje in dit verhaal. Ik ga geen voorschot geven op het simpele briefje wat de verzekering je stuurt ingeval van een claim. Je had het kunnen weten, en nu weet je het.
-M.b.t. zakbuis; ook weer wat men gebruikelijk vindt. NCK heeft echte (verticale) zakbuizen, ter opname van het temperatuurverloop in de melktank. Alle overige ‘inserts’ van voelers zijn m.i. echt beter te benoemen als dompelbuizen, en zo bestel je ze ook.
-M.b.t. 100% tegenstroom, dat kan toch echt geen waar zijn, WW4 wordt van bovenaf gevoed, zie Atlas eerdere bemerking over de ontluchting!
*-M.b.t. de ‘veiligheids’referenties die je pleegt naar de ‘schelp’ en consorten, ik beken dat ik al sinds mijn middelbare schooltijd aandeelhouder van die club ben, en jij daar een pensioen van hebt.
Laat het nou is om daarop te bogen, je bent verblind door de persoonlijke beleving van de zorg die zo een club neerzet, maar het gaat inhoudelijk helemaal nergens over. Jouw veiligheidsbeleving is in die zin gebaseerd en afgestemd op wat men horen wil.
Met een Engels woord noemt men dat marketing. Vraagt u is de erven van Ken Saro-Wiwa.*
Hetgeen ik tussen sterretjes geplaatst heb is binnen deze draad duidelijk off- topic, maar zeer welgemeend, en mag wat mij betreft verplaatst worden naar het onderdeel ‘disscusie, maatschappij, economie en ecologie’.
Hoe wrang.
En er gaat echt niemand zeuren over op de man te spelen, wie kaatst….
Groet, Cp
Ps, heb je het condensbakje weten te patenteren?
Over je VO, wat trouwens staat voor Verwarmd Oppervalk, in relatie tot wat zie je dat? Tot je roosterbed? Ik denk we het bij een dergelijk type kachel/ketel niet uit kunnen gaan van de oude stoomboeken. Vandaar dat ik relatief niet zo zie. Je tapt af, maar niet mega.
Was dat boek wat jij geraadpleegd hebt van de Vereniging Krachtwerktuigen? Ik heb wat recenters (deel 1 & 2) liggen van ene meneer Morree en nog iemand, in diverse drukken. Als ik wat voor je op moet zoeken, roep het maar.
Voor WW1 en 2 wacht ik het hydraulische schema rustig af, dan zie ik vanzelf in hoeverre dat kort op de beveiliging zit.
Wat ik van de druk- overstorten begrijp is dat er een in de kruipruimte komt. Daar heb ik in zoverre geen principiële moeite mee, als de klep an sich maar boven aan de ketel zit.
Verklaring: Bij een te grote drukvorming, waarbij reële kans op stoomvorming ontstaat, kan de overstortklep het beste na de ketel staan. De natuurkundige reden schuilt in het feit, dat door het ontlasten van stoom, onder voornoemde omstandigheden, een groter koelend effect te bereiken is dan door het spuien van water. Ter bescherming van de ketel en haar overige appendage’s is het wenselijk, zo lang mogelijk het hoogste water niveau in stand te houden.
Met een of meerdere kleppen boven de ketel, heb ik dus geen ‘moeite’.Dus iets meer dan het 3/8 pijpje in het antwoord aan Atlas lijkt me noodzakelijk.
-M.b.t. de thermische klep:
Het streepje in rood op de bocht was voor mij niet te determineren. Van die kleppen heb ik heb er niet veel gezien, maar wat ik er van begrepen heb, waren ze ontwikkeld voor vaste brandstofketels. Waarbij hun ingaande kant aan de waterleidingdruk staat, en de voeler bovenin de ketel. Voorts was het bedoeld dat ingeval van uitvallende flow over de ketel, zij leidingwater doorlaten als voeding voor een IN de ketel geplaatste WW, om zodoende het omliggende ketelwater te koelen.
Die klep(die constant koud bleef) liet alleen maar drinkwaterkwaliteit door, wat daarna op het riool geloosd werd.Alleen de voeler zat in het warme circuit.
In de loop van de tijd heb ik gezien dat deze klep nog iets simplistischer gebruikt werd door het doorgelaten water rechtstreeks aan te bieden aan de retour van de ketel, en het aflaten door een klep in de aanvoer.
Wat niet echt handig is i.v.m. mening vers en dood water in een gesloten systeem.Maar de klep zat nog steeds koud, en had alleen van doen met leidingwater.
Jij geeft er nu weer een hele andere invulling aan. De klep maakt nu deel uit van het dood watersysteem, staat constant bloot aan hogere temperaturen.
Ik denk, om shortcuts echt te vermijden, dat je een conformering voor deze toepassing van de fabrikant aan moet vragen om je bewering echt gestand te doen.
-M.b.t. het T- stuk:
Dit stukje spraakverwarring is mogelijk als gevolg van een locatiegebonden traditie; uitgaande van de letter T, is het verticale gedeelte het been, en zijn de horizontale gedeelten de spruiten.
-M.b.t. de ventilatiepan op het dak, zie mijn reactie in het topic van Atlas.
-M.b.t. je verdiepingsvloer:
Ik zou eens wat nadere research doen in hoeverre je er qua bouwbesluit of verzekeringstechnisch mee weg komt. Eigenlijk het meest riskante stukje in dit verhaal. Ik ga geen voorschot geven op het simpele briefje wat de verzekering je stuurt ingeval van een claim. Je had het kunnen weten, en nu weet je het.
-M.b.t. zakbuis; ook weer wat men gebruikelijk vindt. NCK heeft echte (verticale) zakbuizen, ter opname van het temperatuurverloop in de melktank. Alle overige ‘inserts’ van voelers zijn m.i. echt beter te benoemen als dompelbuizen, en zo bestel je ze ook.
-M.b.t. 100% tegenstroom, dat kan toch echt geen waar zijn, WW4 wordt van bovenaf gevoed, zie Atlas eerdere bemerking over de ontluchting!
*-M.b.t. de ‘veiligheids’referenties die je pleegt naar de ‘schelp’ en consorten, ik beken dat ik al sinds mijn middelbare schooltijd aandeelhouder van die club ben, en jij daar een pensioen van hebt.
Laat het nou is om daarop te bogen, je bent verblind door de persoonlijke beleving van de zorg die zo een club neerzet, maar het gaat inhoudelijk helemaal nergens over. Jouw veiligheidsbeleving is in die zin gebaseerd en afgestemd op wat men horen wil.
Met een Engels woord noemt men dat marketing. Vraagt u is de erven van Ken Saro-Wiwa.*
Hetgeen ik tussen sterretjes geplaatst heb is binnen deze draad duidelijk off- topic, maar zeer welgemeend, en mag wat mij betreft verplaatst worden naar het onderdeel ‘disscusie, maatschappij, economie en ecologie’.
Hoe wrang.
En er gaat echt niemand zeuren over op de man te spelen, wie kaatst….
Groet, Cp
Ps, heb je het condensbakje weten te patenteren?
Verwijderd.
-
Pigion
@Chicken Power,
Al weer een lange bijdrage van jou, zo kom ik niet meer toe aan het afbouwen van de FO
In ieder geval bedankt, discussie is altijd goed. Misschien dat jij en ik het allemaal redelijk goed weten, doch ander lezers op dit forum kunnen nu eens goed lezen water er komt kijken bij een goede beveiliging. Erg nuttig als ik zie en lees hoe er soms onverantwoordelijk wordt geklooid. Ander woorden kan ik daar niet voor vinden.
VO = Verwarmd Oppervlak van de warmteoverbrengend delen. Dat is bij een ouderwetse Yarrow ketel de vuurgang + vlampijpen. Bij een waterpijpketel ie dat het gezamelijk opp. van de pijpen. Voor en WW reken je ook alleen het opp. van de pijpen. De grote van het rooster doet er niet toe.
Het door mij genoemde leerboek "Stoomketels" is van Ir. Boks een Ir. v.d. Deijl dat werd gebruikt op HTS instituten in de Lande. Het vak stoomketels was toen al beperkt tot 1 uur per week en werd in Groningen gedoceerd door Ir. Wielinga, door ons Jampie Stoom genoemd. Hij was al even stoffig als het boek.
Het boek van Morree heb ik heel lang geleden wel eens ingezien. Vaag staat mij bij dat hij Morre docent was aan de ZeevaartSchool in Groningen, vroeger gevestigd in hetzelfde gebouw als de HTS. De uitgangspunten voor Ketels en Ketelberekeningen zijn niet zoveel gewijzigd, nu natuurlijk het nieuwe éénhedenstelsel. De basis is nog steeds de warmteoverdrachtformule van Stephan en Boltzman aangevuld met factoren uit waarnemingen door F. Münzinger (Dampfkracht, Springer-Verlag)
Denk nu niet uit bovenstaande dat alles weet van deze materie. Ik moet me redlijk inspannen om iets uit te rekenen. Gelukkig kan het nu met rekenmachine en niet zoals vroeger met de log. rekenschuif.
Hydr. Schema komt nog. Uit een schema kan je echter geen afstand aflezen.
Opneem element voor de thermische klep zit 32 cm boven de bovenzijde verdiepingsvloer. Tel daarbij 16 cm voor de dikte van plafond/vloer = 52 cm. Dat is 2 cm boven de Duitse norm. Daar kan ik mee leven.
De drukoverstort ( Duco) zit inderdaad in de kelder, afgesteld op 3 bar. Jouw opmerking dat deze boven de ketel zou moet zitten, deel ik niet. Bij stoomketels staan de veiligheden op de stoomdrum of via korte leidingen op het dak van het ketelhuis. Ik bedrijf geen stoomketel doch een warmtewisselaar. In dat geval kan de veiligheid overal staan, doch nimmer een afsluiter tussen het medium en de veiligheid. Dat in de PetroChemische Industrie de veiligheden toch bijna altijd hoog worden geplaatst heeft te maken met:
- Geen vloeistoffen in een afblaassysteem, geeft enorme drukgoven.
- Het afblaas systeem kan op deze wijze gemakkelijk op afschot naar een "Slug Catcher" worden gelegd.
Veigiheden op systemen met vloeistof zijnvaak wel laag geplaatst en storten over in vaten met lagere druk.
Waar heb ik een 3/8: pijpje als veiligheid genoemd???? Op het 3/8" pijpje komt een vlotterontluchter, is beslist geen veiligheid. De opmerking dat een vlotterontluchter zou gaan lekken is nonsens.
Die thermische kleppen zijn inderdaad voor vaste brandstoffenketels en daar hebben we hier mee te maken. De functie is OPEN TE GAAN bij 95 C., dus voor er stoomvorming is. Dat wij dit ding nauwelijks in Nederland zien, heeft te maken met:
- Oude vaste brandstoffenketels hadden vaak een open systeem met hooggeplaatst open expansievat.
- Het trippen van de ketel is bij gasketels een stuk eenvoudiger dorr de gasklep te laten sluiten bij overschreiding van de ingestelde max. temperatuur.
De toevoer van koud drinkwater gebeurt door een zelfstandige klep, geheel werkend op wegvallen van de druk in het mediun achter de klep. Dus in dit geval geen extra afsluiter tussen deze suppletieklep en FinOven die gemakkelijk dichtgezet kan worden.
Ik kan je verhaal over plaats van de klep en dood water niet volgen. Het zit bij mij precies zoals het moet. De uitlaat vande klep moet naar een "veilige" zône. De klep dient 1 x per jaar te worden getest door een installateur. Met mijn achtergrond reken ik deze compententie aan mij zelf toe.
De warmte in de de verdiepingsvloer is geen probleem. Beton kan temperaturen van 150 C. gemakkelijk hebben. Ook de verzwakking van het wapeningstaal door de verhoogde temperatuur is te verwaarlozen. Vergeet niet dat ik geen vlammen heb daarboven. Dat zou inderdaad op den duur niet goed zijn. Bovendien zit dit verwarmde vlak dichtbij en oplegging. Vooor FinOvens en naar ik meen ook voor de Bergkachel is dit een normale constructie. Ik zou zoiets niet doen bij hoog zwavelige stookolie!
Zakbuizen/dompelbuizen
Het is maar hoe je het wil noemen. Je kan ze in elke positie monteren, zolang ze maar volledig omgeven zijn door de vloeistof. Ik er vele die van onderen in een vat zijn gestoken, goedegekeurdd door Stoomwezen.
!00% tegenstroom?? Kijk naar de pijlen en anders kom langs voor ik de zaak boven dichtmetsel.
De laatste opmerkingen over veiligheid en de SCHELP laat ik maar voor voor wat je hebt neergeschreven. Ik ben gewend geraakt een een beetje afgunst op de SHELLIES. Het was waarschijnlijk laat toen je dat schreef.
Doch ook binnen die club zijn vroeger grote ongelukken geweest, o.a. te Flexborrow, waar 6 mensen zijn omgekomen door een niet gecertificeerde modificatie. Daaruit is lering getrokken. Moeilijk is nog steeds het veilig werken bij iederéén te laten doordringen en helaas heb ik mijn loopbaan eental noodlottige en onnodige ongevallen meegemaakt. Meestal omdat de mensens short-cuts nemen of eigenwijs zijn.
Natuurlijk had ik mijn ontwerp moeten voorleggen aan Stoomwezen, alleen materialen verwerken met certificaat en laten lassen door een gecertificeerde lassen met een gecertificeerd lasproces en een hydr. druktest aan het einde.
Als ik de commercieële markt op zou gaan met dit product, dan MOET dat ook zo.
Niet voor niets zijn de WW's en buffertanks uit Friesland drukloos.
Pigion
Al weer een lange bijdrage van jou, zo kom ik niet meer toe aan het afbouwen van de FO
VO = Verwarmd Oppervlak van de warmteoverbrengend delen. Dat is bij een ouderwetse Yarrow ketel de vuurgang + vlampijpen. Bij een waterpijpketel ie dat het gezamelijk opp. van de pijpen. Voor en WW reken je ook alleen het opp. van de pijpen. De grote van het rooster doet er niet toe.
Het door mij genoemde leerboek "Stoomketels" is van Ir. Boks een Ir. v.d. Deijl dat werd gebruikt op HTS instituten in de Lande. Het vak stoomketels was toen al beperkt tot 1 uur per week en werd in Groningen gedoceerd door Ir. Wielinga, door ons Jampie Stoom genoemd. Hij was al even stoffig als het boek.
Het boek van Morree heb ik heel lang geleden wel eens ingezien. Vaag staat mij bij dat hij Morre docent was aan de ZeevaartSchool in Groningen, vroeger gevestigd in hetzelfde gebouw als de HTS. De uitgangspunten voor Ketels en Ketelberekeningen zijn niet zoveel gewijzigd, nu natuurlijk het nieuwe éénhedenstelsel. De basis is nog steeds de warmteoverdrachtformule van Stephan en Boltzman aangevuld met factoren uit waarnemingen door F. Münzinger (Dampfkracht, Springer-Verlag)
Denk nu niet uit bovenstaande dat alles weet van deze materie. Ik moet me redlijk inspannen om iets uit te rekenen. Gelukkig kan het nu met rekenmachine en niet zoals vroeger met de log. rekenschuif.
Hydr. Schema komt nog. Uit een schema kan je echter geen afstand aflezen.
Opneem element voor de thermische klep zit 32 cm boven de bovenzijde verdiepingsvloer. Tel daarbij 16 cm voor de dikte van plafond/vloer = 52 cm. Dat is 2 cm boven de Duitse norm. Daar kan ik mee leven.
De drukoverstort ( Duco) zit inderdaad in de kelder, afgesteld op 3 bar. Jouw opmerking dat deze boven de ketel zou moet zitten, deel ik niet. Bij stoomketels staan de veiligheden op de stoomdrum of via korte leidingen op het dak van het ketelhuis. Ik bedrijf geen stoomketel doch een warmtewisselaar. In dat geval kan de veiligheid overal staan, doch nimmer een afsluiter tussen het medium en de veiligheid. Dat in de PetroChemische Industrie de veiligheden toch bijna altijd hoog worden geplaatst heeft te maken met:
- Het afblaas systeem kan op deze wijze gemakkelijk op afschot naar een "Slug Catcher" worden gelegd.
Veigiheden op systemen met vloeistof zijnvaak wel laag geplaatst en storten over in vaten met lagere druk.
Waar heb ik een 3/8: pijpje als veiligheid genoemd???? Op het 3/8" pijpje komt een vlotterontluchter, is beslist geen veiligheid. De opmerking dat een vlotterontluchter zou gaan lekken is nonsens.
Die thermische kleppen zijn inderdaad voor vaste brandstoffenketels en daar hebben we hier mee te maken. De functie is OPEN TE GAAN bij 95 C., dus voor er stoomvorming is. Dat wij dit ding nauwelijks in Nederland zien, heeft te maken met:
- Oude vaste brandstoffenketels hadden vaak een open systeem met hooggeplaatst open expansievat.
- Het trippen van de ketel is bij gasketels een stuk eenvoudiger dorr de gasklep te laten sluiten bij overschreiding van de ingestelde max. temperatuur.
De toevoer van koud drinkwater gebeurt door een zelfstandige klep, geheel werkend op wegvallen van de druk in het mediun achter de klep. Dus in dit geval geen extra afsluiter tussen deze suppletieklep en FinOven die gemakkelijk dichtgezet kan worden.
Ik kan je verhaal over plaats van de klep en dood water niet volgen. Het zit bij mij precies zoals het moet. De uitlaat vande klep moet naar een "veilige" zône. De klep dient 1 x per jaar te worden getest door een installateur. Met mijn achtergrond reken ik deze compententie aan mij zelf toe.
De warmte in de de verdiepingsvloer is geen probleem. Beton kan temperaturen van 150 C. gemakkelijk hebben. Ook de verzwakking van het wapeningstaal door de verhoogde temperatuur is te verwaarlozen. Vergeet niet dat ik geen vlammen heb daarboven. Dat zou inderdaad op den duur niet goed zijn. Bovendien zit dit verwarmde vlak dichtbij en oplegging. Vooor FinOvens en naar ik meen ook voor de Bergkachel is dit een normale constructie. Ik zou zoiets niet doen bij hoog zwavelige stookolie!
Zakbuizen/dompelbuizen
Het is maar hoe je het wil noemen. Je kan ze in elke positie monteren, zolang ze maar volledig omgeven zijn door de vloeistof. Ik er vele die van onderen in een vat zijn gestoken, goedegekeurdd door Stoomwezen.
!00% tegenstroom?? Kijk naar de pijlen en anders kom langs voor ik de zaak boven dichtmetsel.
De laatste opmerkingen over veiligheid en de SCHELP laat ik maar voor voor wat je hebt neergeschreven. Ik ben gewend geraakt een een beetje afgunst op de SHELLIES. Het was waarschijnlijk laat toen je dat schreef.
Doch ook binnen die club zijn vroeger grote ongelukken geweest, o.a. te Flexborrow, waar 6 mensen zijn omgekomen door een niet gecertificeerde modificatie. Daaruit is lering getrokken. Moeilijk is nog steeds het veilig werken bij iederéén te laten doordringen en helaas heb ik mijn loopbaan eental noodlottige en onnodige ongevallen meegemaakt. Meestal omdat de mensens short-cuts nemen of eigenwijs zijn.
Natuurlijk had ik mijn ontwerp moeten voorleggen aan Stoomwezen, alleen materialen verwerken met certificaat en laten lassen door een gecertificeerde lassen met een gecertificeerd lasproces en een hydr. druktest aan het einde.
Pigion
- Atlas
Dag Pigion
Zeer interessant allemaal die rotjeknor-teksten (of althans die omgeving) van jullie.
Met het risico dat ik je met deze opmerkingen weer van je werk hou, het volgende. Je schrijft:
Je bewering datie precies zit zoaltie moet zitten is echter ten dele waar. Nergens heb ik nog een schema -ook de Duitse niet- gezien waarbij de TA als "overstort" gebruikt werd. Steeds wordtie onderin getekend; in de retourleiding naar de ketel en hier wordt dan ook het koude leidingwater toegevoegd aan het retourwater.
In jou geval valt de druk weg en wordt de druk weer aangevuld door wellicht een automatisch vulcombinatie.
In de "normale" gevallen knalt de Therm Ablaufs. (TA) open, laat de volle 3-4 bar koud-waterleidingdruk binnen en vervolgens gaat door de overdruk het overdrukventiel open. op die manier wordt de stroming - en dus de koeling- geforceerd op gang gebracht.
Jij hebt een 3 ato overstortventiel. Je zou wat lager kunnen gaan zitten; 2 ato of zo. Valt de waterleidingdruk gedeeltelijk weg naar b.v 2-3 ato dan hou je je koelingsmechanisme/stroming ook nog in stand.
Er zijn trouwens TA's die op het moment dat er water (ook bij 95c.) ingelaten wordt dezelfde hoeveelheid afvoeren. (van Caleffie). maar dat terzijde.
Nog een voordeel van de 2e manier toepassen (eerst water inlaten en dus druk opbouwen om vervolgens via overstort weg te laten) is dat mocht je onverhoopt boven de 100 c. komen en dus al op stoom draaien, dat door de plotselinge drukopbouw in je installatie de aanwezige stoom zal imploderen en verdere stoomvorming gestopt wordt.
Zit ik me net te bedenken: werk jij wel met een Therm. mengventiel? het feit n.l dat je een condensbakje maakt doet mij dat n.l. vermoeden. Even condenseren doet een kachel altijd wel iets bij het aansteken maar met een mengventiel lijkt mij een dergelijk condensbakje overbodig. Of heeft het te maken met de relatief korte stooktijd van je FO?
atlas
Zeer interessant allemaal die rotjeknor-teksten (of althans die omgeving) van jullie.
Met het risico dat ik je met deze opmerkingen weer van je werk hou, het volgende. Je schrijft:
wanneer we het hebben over dezelfde ontluchters, en ik denk die jij op de foto gemoonteerd hebt te kennen, ben ik het met je bewering niet eens. Over het algemeen lekken die dingen altijd na verloop van tijd. Gevolg is dat ze dicht gedraaid worden en vervolgens een "manueel" gebuik krijgen.Waar heb ik een 3/8: pijpje als veiligheid genoemd???? Op het 3/8" pijpje komt een vlotterontluchter, is beslist geen veiligheid. De opmerking dat een vlotterontluchter zou gaan lekken is nonsens.
Oke jij hebt er een reden voor en ik zou nog even checken oftie aan de uitlaatkant lange tijd 95-100c. kan hebben in geopende stand. Voor de rest kan het denk ik wel.Ik kan je verhaal over plaats van de klep en dood water niet volgen. Het zit bij mij precies zoals het moet. De uitlaat van de klep moet naar een "veilige" zône. .............
Je bewering datie precies zit zoaltie moet zitten is echter ten dele waar. Nergens heb ik nog een schema -ook de Duitse niet- gezien waarbij de TA als "overstort" gebruikt werd. Steeds wordtie onderin getekend; in de retourleiding naar de ketel en hier wordt dan ook het koude leidingwater toegevoegd aan het retourwater.
In jou geval valt de druk weg en wordt de druk weer aangevuld door wellicht een automatisch vulcombinatie.
In de "normale" gevallen knalt de Therm Ablaufs. (TA) open, laat de volle 3-4 bar koud-waterleidingdruk binnen en vervolgens gaat door de overdruk het overdrukventiel open. op die manier wordt de stroming - en dus de koeling- geforceerd op gang gebracht.
Jij hebt een 3 ato overstortventiel. Je zou wat lager kunnen gaan zitten; 2 ato of zo. Valt de waterleidingdruk gedeeltelijk weg naar b.v 2-3 ato dan hou je je koelingsmechanisme/stroming ook nog in stand.
Er zijn trouwens TA's die op het moment dat er water (ook bij 95c.) ingelaten wordt dezelfde hoeveelheid afvoeren. (van Caleffie). maar dat terzijde.
Nog een voordeel van de 2e manier toepassen (eerst water inlaten en dus druk opbouwen om vervolgens via overstort weg te laten) is dat mocht je onverhoopt boven de 100 c. komen en dus al op stoom draaien, dat door de plotselinge drukopbouw in je installatie de aanwezige stoom zal imploderen en verdere stoomvorming gestopt wordt.
Zit ik me net te bedenken: werk jij wel met een Therm. mengventiel? het feit n.l dat je een condensbakje maakt doet mij dat n.l. vermoeden. Even condenseren doet een kachel altijd wel iets bij het aansteken maar met een mengventiel lijkt mij een dergelijk condensbakje overbodig. Of heeft het te maken met de relatief korte stooktijd van je FO?
atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Pigion
@Atlas,
Bedankt voor je opmerkingen. Ik zal trachten antwoorden te dichten.
Vlotterontluchter. Dit type heeft een voetklepje. Je kan het inwendige eruit nemen om schoon te maken in geval van druppelen. Weinig mensen weten dit omdat ze de handleiding hebben wegegegooid
De opnemer van de TA zit op de juiste plaats, vervolgens kijk je naar de beste plaats voor de klep binnen het bereik van de capilaire verbinding van 1 meter. Dan kom ik uit op deze plaats. Bij een ouderwetse ledenketel zet je de voeler boven in één van de leden. Daar zat ook bij onze oude BUDERUS ledenketel ook de max. temp. beveiliging, die de gasklep laat sluiten.
Over het suppletiewater uit het drinwaternet. Deze zit direct op de aanvoer naar de WW's, om precies te zijn 30 cm onder de vloer en ca. 2,3 m. van de WW 4. Dus de WW krijgt direct koud water toegevoerd bij aanspreken van de TA.
Ik ken de dubbele TA niet, kan ook geen commentaar leveren op de werking. Hoe werkt het als de druk in de waterleiding lager is dan de druk in de ketel???? Dat kan gemakkelijk tijdens de dip in de druk tijdens de ochtendspits....
Drukbeveiligig d.m.v DUCO ventiel. Deze heeft een vaste instelling, kan niet worden gewijzigd. Ik zou ook wel iets lager in afsteldruk willen. Misschien kij ik nog naar een andere.
Condensbakje. Ik heb er niet aan gerekend, doch goede geesten zeggen dat je condensatie kan verwachten tussen 60 en 90 C. Ik weet niet of de rookgassen zo diep afkoelen, afwachten. Ik kan er later niet meer bij zonder breken, dus daarom nu gelijk meegenomen.... in case of.. Bovendien moet je er rekening mee houden dat een rvs binnenpijp geen ml opneemt en druppels echt naar beneden komen. Zelfs nu valt er zo nu en dan een druppeltje. Bij grote installatie zie je altijd een drain onder aan de schoorsteen. Dat is niet voor niets. Ik heb geen thermisch mengventiel voorzien. Deze wordt toegepast om 3 redenen:...
- Bescherming van de ketel tegen condensatie (oude olieketels)
- Bevorderen van uitbranding van deeltjes als deze de koude delen raken
- Als hogere watertemperatuur is gewenst voor het laden van een buffervat of bij verwarming met radiatoren.
Bij een FO is de afstand tussen vlammen en koude WW groot genoeg om volledige verbranding mogelijk te maken.
Mocht het noodzakelijk zijn, dan kan ik zo'n ventiel altijd nog inbouwen. De vloerverwarming kan goed met de lage watertemperatuur omgaan en .... ik krijg een zeer goede warmteoverdracht. Dit is mede een reden waarom ik allemaal rvs heb toegepast. Warmtetechnisch is rvs niet zo goed als normaal staal. Het geleidt de warmte minder goed. Je kan niet alles hebben
Over de voortgang:
Vandaag hard gewerkt aan de rvs omkasting voor de bovenste WW. Daarin komt een bypassklep voor de rookgassen en een luik om eventueel de aanslag op de WW te kunnen poetsen.
Pigion
Bedankt voor je opmerkingen. Ik zal trachten antwoorden te dichten.
Vlotterontluchter. Dit type heeft een voetklepje. Je kan het inwendige eruit nemen om schoon te maken in geval van druppelen. Weinig mensen weten dit omdat ze de handleiding hebben wegegegooid
De opnemer van de TA zit op de juiste plaats, vervolgens kijk je naar de beste plaats voor de klep binnen het bereik van de capilaire verbinding van 1 meter. Dan kom ik uit op deze plaats. Bij een ouderwetse ledenketel zet je de voeler boven in één van de leden. Daar zat ook bij onze oude BUDERUS ledenketel ook de max. temp. beveiliging, die de gasklep laat sluiten.
Over het suppletiewater uit het drinwaternet. Deze zit direct op de aanvoer naar de WW's, om precies te zijn 30 cm onder de vloer en ca. 2,3 m. van de WW 4. Dus de WW krijgt direct koud water toegevoerd bij aanspreken van de TA.
Ik ken de dubbele TA niet, kan ook geen commentaar leveren op de werking. Hoe werkt het als de druk in de waterleiding lager is dan de druk in de ketel???? Dat kan gemakkelijk tijdens de dip in de druk tijdens de ochtendspits....
Drukbeveiligig d.m.v DUCO ventiel. Deze heeft een vaste instelling, kan niet worden gewijzigd. Ik zou ook wel iets lager in afsteldruk willen. Misschien kij ik nog naar een andere.
Condensbakje. Ik heb er niet aan gerekend, doch goede geesten zeggen dat je condensatie kan verwachten tussen 60 en 90 C. Ik weet niet of de rookgassen zo diep afkoelen, afwachten. Ik kan er later niet meer bij zonder breken, dus daarom nu gelijk meegenomen.... in case of.. Bovendien moet je er rekening mee houden dat een rvs binnenpijp geen ml opneemt en druppels echt naar beneden komen. Zelfs nu valt er zo nu en dan een druppeltje. Bij grote installatie zie je altijd een drain onder aan de schoorsteen. Dat is niet voor niets. Ik heb geen thermisch mengventiel voorzien. Deze wordt toegepast om 3 redenen:...
- Bescherming van de ketel tegen condensatie (oude olieketels)
- Bevorderen van uitbranding van deeltjes als deze de koude delen raken
- Als hogere watertemperatuur is gewenst voor het laden van een buffervat of bij verwarming met radiatoren.
Bij een FO is de afstand tussen vlammen en koude WW groot genoeg om volledige verbranding mogelijk te maken.
Mocht het noodzakelijk zijn, dan kan ik zo'n ventiel altijd nog inbouwen. De vloerverwarming kan goed met de lage watertemperatuur omgaan en .... ik krijg een zeer goede warmteoverdracht. Dit is mede een reden waarom ik allemaal rvs heb toegepast. Warmtetechnisch is rvs niet zo goed als normaal staal. Het geleidt de warmte minder goed. Je kan niet alles hebben
Over de voortgang:
Vandaag hard gewerkt aan de rvs omkasting voor de bovenste WW. Daarin komt een bypassklep voor de rookgassen en een luik om eventueel de aanslag op de WW te kunnen poetsen.
Pigion
- Atlas
Pigion,
snel gereageerd!
Zou mooi zijn dat je tussen je klussen door tijd kunt vinden om een schema/tekeningetje zou kunnen plaatsen.?
Atlas (blijft je met interesse volgen.)
snel gereageerd!
Wist ik niet. En dat kan dan onder druk gerepareerd worden?Vlotterontluchter. Dit type heeft een voetklepje.
of tijdens stroomuitval, je pomp niet werkt en er zodoende ook een dip of een lagere druk in de Koudwateraanvoer zit.Ik ken de dubbele TA niet, kan ook geen commentaar leveren op de werking. Hoe werkt het als de druk in de waterleiding lager is dan de druk in de ketel???? Dat kan gemakkelijk tijdens de dip in de druk tijdens de ochtendspits....
Zijn bijna in alle "druk-klasses en afmetingen te koop.Hier b.v.http://www.wattsindustries.nl/images1/1 ... nl_web.pdf van 1,5 tot 6 bar met steeds een halve bar verhoogd. Ook kunnen ze 140c. aan! (er zijn er ook van 120c. hoor) zal ook wel niet voor niets zijn neem ik aan. Die TA die jij gebruikt is er waarschijnlijk een tot 110c.? eentje van 3/4" kan trouwens ook al 50 KW aan zie ik hier http://www.caleffi.nl/caleffi/nl_NL/Sit ... /index.sdoDrukbeveiligig d.m.v DUCO ventiel. Deze heeft een vaste instelling, kan niet worden gewijzigd. Ik zou ook wel iets lager in afsteldruk willen. Misschien kijk ik nog naar een andere.
Lijkt mij logisch; zekere voor het onzekere. Andere vraag; Condensatie geeft extra aanslag. Hoe ga je hem dan schoonmaken of inspecteren?Condensbakje. Ik heb er niet aan gerekend, doch goede geesten zeggen dat je condensatie kan verwachten tussen 60 en 90 C. Ik weet niet of de rookgassen zo diep afkoelen, afwachten. Ik kan er later niet meer bij zonder breken, dus daarom nu gelijk meegenomen.... in case of..
Zou mooi zijn dat je tussen je klussen door tijd kunt vinden om een schema/tekeningetje zou kunnen plaatsen.?
Atlas (blijft je met interesse volgen.)
- peterberg
- Moderator
Hi Pigion,Pigion schreef:Over de kwaliteit van de FO en de verbranding kan ik niets zeggen. Fetze heeft eens een FO laten testen en voldoet aan de voorschriften voor Duitsland. Door kenners wordt de producten uit Friesland als superieur omschreven. Misschien kan de constructeur van de Bergkachel iets zeggen over het vergelijken van de kwaliteit van beide verbranders.
Nee, ik kan niet vergelijken want ik heb geen gegevens van de producten uit Friesland waarvan jij hebt gehoord dat ze superieur zijn. Maar ik geef toe dat ik nieuwsgierig ben en ik zou er wel eentje willen meten. Stel jij je Finoven beschikbaar voor een test als hij ingestookt is?
Verder heb ik wel een link van een test uit 1999 van een Tigchelkachel 8D. zie http://www.beacon-stoves.co.uk/download ... ven-18.pdf
De tweede pagina is het bedoelde testrapport.
De gemeten CO is 2400 ppm bij 13% O2 en 87,7% efficiency. Dat laatste is hoog dus met de opgenomen warmte zit het wel goed. Maar de CO concentratie is ook aan de hoge kant, hoewel binnen de Europese norm van dit moment. Wat inhoudt dat de verbrandings-efficiency beter kan en ook zal moeten wil hij voldoen aan de komende normen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
Pigion
Hallo Peter,
T.z.t. kan je bij mij komen meten. Met een beetje goede wil is de FO binnen 14 dagen dicht gemetseld. Ik werk nu aan de omkasting van de bovenste WW. Dan moet ik nog doen:
- Hetophaalmechanisme voor de gietstalen plaat afmaken en installeren. Daarvoor gebruik ik een ophaallierje voor een zwaar zonnescherm.
- Groot inspectieluik voorzijde + kozijn afmaken.
- Klein inspectieluikje li. zijkant dito
- Inspectie/veegluik in warme bank dito. Dit wordt een rvs plaat 6 mm en kan dienen als bordenwarmer.
- Leidingwerk afmaken, circulatiepomp plaaatsen.
Stuckadoren van buitenzijde en met 2 versterkingsweefsels, door derden uit te voeren.
Eigenlijk moet de FO dan 4 weken drogen, al kan een klein vuurtje wel gestookt worden. De delen die het heetst worden, zijn 8 weken geleden gemetseld.
T.a.v. het stoken is het de bedoeling dat na het verbranden van 1 stookkamer met waai-hout, desgewenst doorgegaan kan worden met "zo nu en dan een blok" eiken of beuk. De warmte kan ik steeds naar believen naar de mantel sturen of deels/volledig naar de WW's.
Het hele project is tamelijk ambitieus, soms twijfels, doch nu de voltooiing in zicht komt, ben ik er steeds meer van overtuigd dat alles "goed" zit. ER zullen wat vraagtekens blijven, o.a. of er vervuiling van de WW's zal optreden, analoog aan de aangroeiing van schoorsteenuitmondingen. We zien wel, ik kan met enige moeite beide schoonmaken.
Bij Fetze in de showroom loopt de Kyotokachel ook af met een lage rookgastemperatuur en condensatie. De basis van de Kyoto-kachel is een hoek FinOven met het buffervat er min of meer overheen gebouwd. Op de huidige plaats past zoiets niet bij ons. Als ik Fetze weer eens zie, zal ik hem vragen naar vervuiling.
Pigion.
T.z.t. kan je bij mij komen meten. Met een beetje goede wil is de FO binnen 14 dagen dicht gemetseld. Ik werk nu aan de omkasting van de bovenste WW. Dan moet ik nog doen:
- Hetophaalmechanisme voor de gietstalen plaat afmaken en installeren. Daarvoor gebruik ik een ophaallierje voor een zwaar zonnescherm.
- Groot inspectieluik voorzijde + kozijn afmaken.
- Klein inspectieluikje li. zijkant dito
- Inspectie/veegluik in warme bank dito. Dit wordt een rvs plaat 6 mm en kan dienen als bordenwarmer.
- Leidingwerk afmaken, circulatiepomp plaaatsen.
Stuckadoren van buitenzijde en met 2 versterkingsweefsels, door derden uit te voeren.
Eigenlijk moet de FO dan 4 weken drogen, al kan een klein vuurtje wel gestookt worden. De delen die het heetst worden, zijn 8 weken geleden gemetseld.
T.a.v. het stoken is het de bedoeling dat na het verbranden van 1 stookkamer met waai-hout, desgewenst doorgegaan kan worden met "zo nu en dan een blok" eiken of beuk. De warmte kan ik steeds naar believen naar de mantel sturen of deels/volledig naar de WW's.
Het hele project is tamelijk ambitieus, soms twijfels, doch nu de voltooiing in zicht komt, ben ik er steeds meer van overtuigd dat alles "goed" zit. ER zullen wat vraagtekens blijven, o.a. of er vervuiling van de WW's zal optreden, analoog aan de aangroeiing van schoorsteenuitmondingen. We zien wel, ik kan met enige moeite beide schoonmaken.
Bij Fetze in de showroom loopt de Kyotokachel ook af met een lage rookgastemperatuur en condensatie. De basis van de Kyoto-kachel is een hoek FinOven met het buffervat er min of meer overheen gebouwd. Op de huidige plaats past zoiets niet bij ons. Als ik Fetze weer eens zie, zal ik hem vragen naar vervuiling.
Pigion.
- Chicken Power
Precies, mensen die redelijk gepokt en gemazeld zijn in deze materie (en we hebben ondertussen een leuk clubje hier), lopen tegen verschillende problemen aan. Kun je niet altijd zelf overzien, dus ook hier dank aan Kockie voor het bieden van een platform, waar men is wat dieper op de materie kan ingaan.Pigion schreef:@Chicken Power,
Al weer een lange bijdrage van jou, zo kom ik niet meer toe aan het afbouwen van de FOIn ieder geval bedankt, discussie is altijd goed. Misschien dat jij en ik het allemaal redelijk goed weten, doch ander lezers op dit forum kunnen nu eens goed lezen water er komt kijken bij een goede beveiliging. Erg nuttig als ik zie en lees hoe er soms onverantwoordelijk wordt geklooid. Ander woorden kan ik daar niet voor vinden.
Ik tracht enigszins het quoteren wat te beperken, maar deze kost is dermate fijngevoelig, dat ik dit ter wille van de zuiverheid, toch weer per stelling doe. Als het iemand stoort, mijn excuus.
Nou, zo een FO is natuurlijk wel een apart ding. Normalerwijs bouw je een megahitte explosie binnen een FO, waar je dan een aantal uren of een dagdeel me vooruit kunt. Jij tapt dat eerstens af via convectie van de verbrandingsgassen, en daarna als straling van de gemetselde ketelmassa. Je roosteroppervlak is per uur eigenlijk heel klein, per dag heel groot naar de kilo’s verstookte brandstof.Pigion schreef:VO = Verwarmd Oppervlak van de warmteoverbrengend delen. Dat is bij een ouderwetse Yarrow ketel de vuurgang + vlampijpen. Bij een waterpijpketel ie dat het gezamelijk opp. van de pijpen. Voor en WW reken je ook alleen het opp. van de pijpen. De grote van het rooster doet er niet toe.
Hier niet anders! Maar wel leuk dat we die oude kennis kennelijk toch in ere moeten houden.Pigion schreef:Denk nu niet uit bovenstaande dat alles weet van deze materie. Ik moet me redlijk inspannen om iets uit te rekenen. Gelukkig kan het nu met rekenmachine en niet zoals vroeger met de log. rekenschuif.
Nee, zat meer met de debitering dat het deel uitmaakt van het VV- circuit.Pigion schreef: Hydr. Schema komt nog. Uit een schema kan je echter geen afstand aflezen.![]()
Sterker nog, dat was helemaal geen issue! Maar waarom niet gereageerd op het verzekerings item?Pigion schreef:Opneem element voor de thermische klep zit 32 cm boven de bovenzijde verdiepingsvloer. Tel daarbij 16 cm voor de dikte van plafond/vloer = 52 cm. Dat is 2 cm boven de Duitse norm. Daar kan ik mee leven.
De wens is de vader van de gedachte. In normaal bedrijf zal je in 9 van de 10 gevallen, gewoon geen problemen hebben, alhoewel het niet echt veilig is . Ik hou me bezig met het laatste stukje…Pigion schreef:De drukoverstort ( Duco) zit inderdaad in de kelder, afgesteld op 3 bar. Jouw opmerking dat deze boven de ketel zou moet zitten, deel ik niet. Bij stoomketels staan de veiligheden op de stoomdrum of via korte leidingen op het dak van het ketelhuis. Ik bedrijf geen stoomketel doch een warmtewisselaar.
Dat is een open deur, die inmiddels genoegzaam bekent zou moeten zijn.Pigion schreef:In dat geval kan de veiligheid overal staan, doch nimmer een afsluiter tussen het medium en de veiligheid.
Dus je weet het wel!Pigion schreef:Dat in de PetroChemische Industrie de veiligheden toch bijna altijd hoog worden geplaatst heeft te maken met:
Ik denk dat het in die gevallen gaat om vloeistoffen, die op deze site niet algemeen aan de orde zijn.Pigion schreef: Veigiheden op systemen met vloeistof zijnvaak wel laag geplaatst en storten over in vaten met lagere druk.
Nergens, en ik ook niet. Ik had wel getracht om dat punt te benoemen als het hoogste aftappunt ingeval van stoomvorming.Pigion schreef:Waar heb ik een 3/8: pijpje als veiligheid genoemd????
Deze opmerking ook, jij hebt de zeer krampachtige wens dat er in jouw kachel nooit stoom gaat ontstaan. Ik help het je hopen, maar ik beschrijf deze (Flamco?) ontluchter ook niet als een veiligheid. Maar als het zaakje aan het stomen komt, gaat ie echt open. Dat heb je nou met vlotters. De Black’s fluit is volgens mij op hetzelfde principe gebaseerd.Pigion schreef:Op het 3/8" pijpje komt een vlotterontluchter, is beslist geen veiligheid. De opmerking dat een vlotterontluchter zou gaan lekken is nonsens.
Dat wordt ook niet betwist, hoofdletters dus overbodig.Pigion schreef:Die thermische kleppen zijn inderdaad voor vaste brandstoffenketels en daar hebben we hier mee te maken. De functie is OPEN TE GAAN bij 95 C., dus voor er stoomvorming is.
Zowel stelling 1 als 2 zijn waar, maar vrij weinig zeggend.Pigion schreef: Dat wij dit ding nauwelijks in Nederland zien, heeft te maken met:
Dit ding kwam in Nederland pas echt in beeld na wat serieuze ongelukken met de Ringlever open haarden, daar werd ie echt als regelklep voor een externe koeler binnen de openhaard WW gebruikt. En gevoed met water van drinkwaterkwaliteit!
Zou je dit werkingsmechanisme nader uit willen leggen? Op natuurkundige grondslagen , snap ik hier niets van. Of er moeten van die kleine mannetjes met een rode puntmuts ergens aan gaan staan draaien.Pigion schreef:De toevoer van koud drinkwater gebeurt door een zelfstandige klep, geheel werkend op wegvallen van de druk in het mediun achter de klep. Dus in dit geval geen extra afsluiter tussen deze suppletieklep en FinOven die gemakkelijk dichtgezet kan worden.
Pigion schreef:Ik kan je verhaal over plaats van de klep en dood water niet volgen. Het zit bij mij precies zoals het moet.
Daar was ik al bang voor, wederom de wens is de vader van de gedachte, zie ook Atlas reactie.
Das nou precies het probleem, die kunst kunnen we echt wel aan je overlaten, maar je snapt de orginele toepassing en plaatsing van die klep nog steeds niet. Ik heb dat echt niet zelf verzonnen, ik eet er geen brood van, en ook Atlas onderschrijft dit.Pigion schreef: De uitlaat vande klep moet naar een "veilige" zône. De klep dient 1 x per jaar te worden getest door een installateur. Met mijn achtergrond reken ik deze compententie aan mij zelf toe.
Ook hier, je mist de essentie van de boodschap, of je wilt het niet horen.Pigion schreef:De warmte in de de verdiepingsvloer is geen probleem. Beton kan temperaturen van 150 C. gemakkelijk hebben. Ook de verzwakking van het wapeningstaal door de verhoogde temperatuur is te verwaarlozen. Vergeet niet dat ik geen vlammen heb daarboven. Dat zou inderdaad op den duur niet goed zijn. Bovendien zit dit verwarmde vlak dichtbij en oplegging. Vooor FinOvens en naar ik meen ook voor de Bergkachel is dit een normale constructie. Ik zou zoiets niet doen bij hoog zwavelige stookolie!
Tuurlijk, er zijn nog veel meer dompelbuizen waar het stoomwezen, thans Ped of zoiets, helemaal geen competentie mee heeft.Pigion schreef:Zakbuizen/dompelbuizen
Ja das dik hoog Noordelijk. Met een meeting, prima. Zou het verschil niet zitten in de beleving dat jij het zo beleeft naar de gang van de rookgassen. En ik naar de hydraulische stroming?Pigion schreef:!00% tegenstroom?? Kijk naar de pijlen en anders kom langs voor ik de zaak boven dichtmetsel.
Bij de foto van ww3 onder de verdiepingsvloer, zie ik ter rechterzijde een pijp met een pijl naar boven gaan naar de waterkast. De linkse waterkast, die hoger zit, komt vervolgens uit op dat vermaledijde T- stuk, waar jij van beweerd dat je daar het verschil tussen 3 en 4 kunt meten. Tis mij nog echt niet helder.
Man, in wat voor droom zit je? Die toko stoot alle ecologisch verantwoorde initiatieven af! Ben je op de dag nou wel echt ook wakker?Pigion schreef:De laatste opmerkingen over veiligheid en de SCHELP laat ik maar voor voor wat je hebt neergeschreven. Ik ben gewend geraakt een een beetje afgunst op de SHELLIES.
Ik ben vaker geconfronteerd met dit uiterst laffe en zeer te verwerpen argument.Pigion schreef: Het was waarschijnlijk laat toen je dat schreef.
Als je nou zo apetrots bent op dat sint Jacobs schelpje, dan verwacht ik toch dat je enigszins bekent met ploegendiensten. Nu heb ik maar een uiterst klein bedrijfje, maar dat is wel afhankelijk van de horeca, en die gaan pas na 24.00 uur bestellen. Dan moeten er wat zaken geregeld worden. Geen hoge productie, maar ik zit op m’n gemak en achter de computer. En voor mijn eigen geld en verantwoording. Lijkt me tijd dat je je ernstig gaat schamen.
Dat laatste is een zeer gekend fenomeen, technische maffigheden die niemand verwacht is een onverwacht ander ding. Zo heb ik kennis van de opslag van benzoëzuur. Tamelijk flauw en weinig spectaculair stofje, conserveermiddel. In praktische zin werd het spul vloeibaar gehouden om het makkelijk over te kunnen pompen. Geen enkel probleem, tot men aan het dak van de opslagtank ging slijpen. Tot aan de DCMR wist niemand dat het spulletje zo explosief was.Pigion schreef:Doch ook binnen die club zijn vroeger grote ongelukken geweest, o.a. te Flexborrow, waar 6 mensen zijn omgekomen door een niet gecertificeerde modificatie. Daaruit is lering getrokken. Moeilijk is nog steeds het veilig werken bij iederéén te laten doordringen en helaas heb ik mijn loopbaan eental noodlottige en onnodige ongevallen meegemaakt. Meestal omdat de mensens short-cuts nemen of eigenwijs zijn.
Drie man dood, te suf voor woorden, en hoe voorkom je dat nu ? En leg je dan ergens een zwarte piet?
Van mij hoef je helemaal niks, zolang je anderen maar niet op het verkeerde been zet, en Fetze heeft dat heelllllllllllll goed begrepen.Pigion schreef:Natuurlijk had ik mijn ontwerp moeten voorleggen aan Stoomwezen, alleen materialen verwerken met certificaat en laten lassen door een gecertificeerde lassen met een gecertificeerd lasproces en een hydr. druktest aan het einde.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
Pigion
Hierbij het Schema van de FinOven 24 en de warmtewisselaars.
Ik heb getracht de FinOven ook in beeld te brengen zodat je kan zien waar de WW's en de diverse kleppen in het rookgascircuit zitten. De gietstalen schuif in de hals van de FO is voor de duidelijkheid getekend als een klep.
@ Atlas
- Correctie t.a.v. vlotterontluchter. Je kan het binnenwerk uitnemen na drukvrij maken.
- Druk in het CV systeem is onafhankelijk van de circulatiepomp. Dus bij CV druk = 2 bar en drinkwaterdruk is 1,5 bar, zie ik bij jouw line-up problemen.
- Duco veiligheid: Heb reeds één van 2,5 bar getraceerd.
- Inspectie en veegluiken zijn voorzien, doch verwacht weinig aanslag van reot etc. De gassen zijn al uitgebrand als deze bij de WW komen.
@ Chicken Power.
- Ik kan je niet volgen met dat plafond en verzekering. Onze ex openhaard brande ook tegen/door het beton-plafond. Dit zijn normale constructies.
- Algemene veiligheid van het systeem: Het is beveiligd tegen oververhitting en tegen te hoge druk. Dit zijn normale constructie voor vaste brandstoffen stookinrichtingen. Wordt als zodanig ook door b.v. Brunner gebezigd.
- Veilig werken: De club van de Schelp was op dat punt niet de grote baanbreker. Dat was DuPont en vele maatschappijen hebben in de jaren '60 en '70 van deze firma iets geleend.
- O ja, het Patent op het Lekbakje:
Ik hou van het grillen van kippen en het bakje dient voor het opvangen van het kippenvet. Daar kan je zo aardig in roeren.
Pigion
Ik heb getracht de FinOven ook in beeld te brengen zodat je kan zien waar de WW's en de diverse kleppen in het rookgascircuit zitten. De gietstalen schuif in de hals van de FO is voor de duidelijkheid getekend als een klep.
@ Atlas
- Correctie t.a.v. vlotterontluchter. Je kan het binnenwerk uitnemen na drukvrij maken.
- Druk in het CV systeem is onafhankelijk van de circulatiepomp. Dus bij CV druk = 2 bar en drinkwaterdruk is 1,5 bar, zie ik bij jouw line-up problemen.
- Duco veiligheid: Heb reeds één van 2,5 bar getraceerd.
- Inspectie en veegluiken zijn voorzien, doch verwacht weinig aanslag van reot etc. De gassen zijn al uitgebrand als deze bij de WW komen.
@ Chicken Power.
- Ik kan je niet volgen met dat plafond en verzekering. Onze ex openhaard brande ook tegen/door het beton-plafond. Dit zijn normale constructies.
- Algemene veiligheid van het systeem: Het is beveiligd tegen oververhitting en tegen te hoge druk. Dit zijn normale constructie voor vaste brandstoffen stookinrichtingen. Wordt als zodanig ook door b.v. Brunner gebezigd.
- Veilig werken: De club van de Schelp was op dat punt niet de grote baanbreker. Dat was DuPont en vele maatschappijen hebben in de jaren '60 en '70 van deze firma iets geleend.
- O ja, het Patent op het Lekbakje:
Ik hou van het grillen van kippen en het bakje dient voor het opvangen van het kippenvet. Daar kan je zo aardig in roeren.
Pigion
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Chicken Power
En het ergste is een combinatie van beide factoren.Pigion schreef: Meestal omdat de mensens short-cuts nemen of eigenwijs zijn.
Waarvan akte.
Groet,Cp
Verwijderd.
-
Pigion
I like the smell of burning Chicken Fat.
Pigion
Pigion
- frans
Hallo Duif 
Ik denk dat het niet toegestaan is om je drinkwater leiding op deze wijze aan je installatie te verbinden. (Drinkwater bedrijf !)
Ketels die de beveiliging via het drinkwater net doen werken met een aansluiting die drinkwater via een koelleiding door de ketel laten stromen dat daarna in het riool loopt.
Scherpslijpers zouden dan kunnen zeggen dat het mis kan gaan als er dan net geen druk op het waternet staat maar ja dat valt in dit nette land nog wel mee.
Anders kan je altijd nog een reserve vat koelwater op zolder zetten.
In het geheel dat ik eens inelkaar geknutseld heb, heb ik als veiligheid o.a. een water flowsensor gebruikt.
Al de hete gassen gingen door de warmtewisselaar of erom heen.
Redenen:
Stroomstoring, pomp stuk, al de afvoer stoming geblokkerd of voor mijn part een beginnende ontploffing schakelden de flowsensor uit.
De hete gassen kunnen dan niet meer door de wisselaar gaan.
Stoomloos zorgde de zwaartekracht er voor dat deze open stond.
Ik stookte de kachel eerst op de goede verbrandings temperatuur en zette dan handmatig de klep om die door een elektromagneet werd vastgehouden, als de water flow niet oke was dan lukte dat dus niet.
Deze elektromagneet staat in serie met de flowsensor en een max. water temperatuur thermostaat.
Ik volg je project met belangstelling en vooral benieuwd naar de opbrengst.
Zoon van een foekser
Frans.
Ik denk dat het niet toegestaan is om je drinkwater leiding op deze wijze aan je installatie te verbinden. (Drinkwater bedrijf !)
Ketels die de beveiliging via het drinkwater net doen werken met een aansluiting die drinkwater via een koelleiding door de ketel laten stromen dat daarna in het riool loopt.
Scherpslijpers zouden dan kunnen zeggen dat het mis kan gaan als er dan net geen druk op het waternet staat maar ja dat valt in dit nette land nog wel mee.
Anders kan je altijd nog een reserve vat koelwater op zolder zetten.
In het geheel dat ik eens inelkaar geknutseld heb, heb ik als veiligheid o.a. een water flowsensor gebruikt.
Al de hete gassen gingen door de warmtewisselaar of erom heen.
Redenen:
Stroomstoring, pomp stuk, al de afvoer stoming geblokkerd of voor mijn part een beginnende ontploffing schakelden de flowsensor uit.
De hete gassen kunnen dan niet meer door de wisselaar gaan.
Stoomloos zorgde de zwaartekracht er voor dat deze open stond.
Ik stookte de kachel eerst op de goede verbrandings temperatuur en zette dan handmatig de klep om die door een elektromagneet werd vastgehouden, als de water flow niet oke was dan lukte dat dus niet.
Deze elektromagneet staat in serie met de flowsensor en een max. water temperatuur thermostaat.
Ik volg je project met belangstelling en vooral benieuwd naar de opbrengst.
Zoon van een foekser
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
- Chicken Power
Dan moet je nog even wachten tot op de BBQ.Pigion schreef:I like the smell of burning Chicken Fat.![]()
Pigion
In echt ecologische toepassingen hoef je, als je het goed voor elkaar hebt, niet eens te ruiken.
Groet, Cp
Verwijderd.
- Chicken Power
Dag Frans,
Zowel in het Frans als Engels is het pigeon. In het Spaans paloma. In het Chinees en Japans kan ik het zelfs fonetisch niet eens schrijven. Lat: Columbidae
Kan de echte betekenis niet vinden, behalve een lelijk meisje dat graag in mooie kleren van een ander loopt.
Die zal er dus ook niet zijn.
Groet, Cp
Dat is mijn orginele vakgebied he? Meer dan genoeg exemplaren burgemeester gemaakt, geplukt, gestoppelt, gebraden en geconsumeerd.frans schreef:Hallo Duif
Zowel in het Frans als Engels is het pigeon. In het Spaans paloma. In het Chinees en Japans kan ik het zelfs fonetisch niet eens schrijven. Lat: Columbidae
Kan de echte betekenis niet vinden, behalve een lelijk meisje dat graag in mooie kleren van een ander loopt.
Dat zou ook mijn logische vervolgvraag zijn, zoiets moet minimaal via een dubbel controleerbare terugslagklep met beluchter aangesloten worden.frans schreef:Ik denk dat het niet toegestaan is om je drinkwater leiding op deze wijze aan je installatie te verbinden. (Drinkwater bedrijf !)
Die zal er dus ook niet zijn.
Groet, Cp
Verwijderd.
- Chicken Power
Ik denk trouwens dat mensen beslissingen nemen, en short- cuts maken.Chicken Power schreef:En het ergste is een combinatie van beide factoren.Pigion schreef: Meestal omdat de mensens short-cuts nemen of eigenwijs zijn.
Waarvan akte.
Groet,Cp
Dit naar het aanzetten van een scherp mesje, en dat is weer wat anders dan slijpen.
Groet, Cp
Verwijderd.