potkachel uitrusten met naverbranding

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hooijschuur

potkachel uitrusten met naverbranding

Bericht door hooijschuur »

ik wil mijn etna potkacheltje een 5324.

wat schoner en zuiniger laten branden.

ik zag op internet dat vierkante deense dovre kachels met behulp van een schuine plaat en een secundaire verhitte luchtstroom een schonere verbranding krijgen.

ik wil hetzelfde toepassen door het maken van een dubbele kachel wand met bijv kachelpijp en een paar gaten in de wand van de potkachel voor de luchtstroom.

tevens wil ik onder de deksel een ronde plaat hangen die er voor moet zorgen dat warmte in de pot blijft en de secundaire lucht goed in kontakt komt de verbrandings gassen.

Heeft iemand al eens zo iets geprobeerd ?

MVG Marc
Pigion

Re: potkachel uitrusten met naverbranding

Bericht door Pigion »

Zonder verere aanduiding is het gissen wat een 5324 is. Ik heb wel eens iets gezien in de vorm van een horizontale buis dia. ca. 30 mm waarin gaatjes ca. 2,5 mm waren geboord. De buis werd gevoed door een connectie dooor de wand naar buiten. Door een plaat kan je de lucht voorverwarmen. IK zou de inwendige delen van de buis uitvoeren in rvs AISI 316 of AISI 304. Beide materialen zijn in pijp goed verkrijgbaar voor ca. € 5 a € 7 per kg. Beide materialen zijn goed te lassen onderling. Hoe de doorvoer door de kachelwand moet worden, kan ik op afstand niet zeggen. Ik denk b.v. aan een kraag op de doorgestoken pijp en deze kraag met tapboutjes vast zetten aan de gietijzeren kachelwand. Het boren van een gat dia. 25 mm zal nog een uitdaging worden.
Het omleidingsschot zou ik ook van wat beter materiaal maken, b.v. rvs 3mm. Bevestiging ??????
Pigion
Plaats reactie