rietmatten voor verloren bekisting
Moderator: Moderators
-
fietser
rietmatten voor verloren bekisting
Hallo,
ik ben van plan om een grote ruimte van 10x10 meter te isoleren met lichtleem. Ik heb het boek van Franz Volhard over lichtleem gekocht en ben die nu aan het lezen. Het kijkt mij qua constructie handig om (verticale) houten balken voor de te isoleren steens buitenmuur te plaatsen (isolatie aan binnenzijde), op juiste afstand (isolatiedikte, max 35 cm), en deze af te dekken met rietmatten. Het zou ook zonder deze rietmatten moeten kunnen omdat aangedrukte lichtleem zonder drogen op zijn plek zou moeten blijven, maar het geeft mij een steviger gevoel als de lichtleem opgesloten tussen rietmatten en buitenmuur.
Nu zie ik dat rietmatten veelal uit riet bestaan dat gewonnen wordt buiten Europa, veelal China. Dit lijkt mij voor het milieu ongewenst. (transport is milieubelastend) Hoe denken jullie daar over? Is het voor het milieu veel beter dat rietmatten van dichterbij gekocht worden, dus uit Europa? Ik lees hier niets over dit aspect in de meeste literatuur en veel websites (webwinkels) verbergen de herkomst van het riet.
ik ben van plan om een grote ruimte van 10x10 meter te isoleren met lichtleem. Ik heb het boek van Franz Volhard over lichtleem gekocht en ben die nu aan het lezen. Het kijkt mij qua constructie handig om (verticale) houten balken voor de te isoleren steens buitenmuur te plaatsen (isolatie aan binnenzijde), op juiste afstand (isolatiedikte, max 35 cm), en deze af te dekken met rietmatten. Het zou ook zonder deze rietmatten moeten kunnen omdat aangedrukte lichtleem zonder drogen op zijn plek zou moeten blijven, maar het geeft mij een steviger gevoel als de lichtleem opgesloten tussen rietmatten en buitenmuur.
Nu zie ik dat rietmatten veelal uit riet bestaan dat gewonnen wordt buiten Europa, veelal China. Dit lijkt mij voor het milieu ongewenst. (transport is milieubelastend) Hoe denken jullie daar over? Is het voor het milieu veel beter dat rietmatten van dichterbij gekocht worden, dus uit Europa? Ik lees hier niets over dit aspect in de meeste literatuur en veel websites (webwinkels) verbergen de herkomst van het riet.
-
LeaD
Re: rietmatten voor verloren bekisting
Plaats van het dauwpunt zal dan ergens op de buitenmuur in de spouw zitten . Jammer dat u de ( dikke volsteens ? ) muur niet als buffer gebruikt . Nu heb je het zelfde effect als een koud geïsoleerd dak .
Als esthetiek voor de functionaliteit gaat ben je ver van huis .
Als esthetiek voor de functionaliteit gaat ben je ver van huis .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
fietser
@LeaD: dank voor uw reactie. Wat zou het alternatief zijn als deze oplossing "jammer" is? Wat bedoelt u met buffer: warmte buffer? (thermische massa). In dat geval lijkt mij dat er geen andere mogelijkheid is, want isoleren van buitenaf kan niet omdat het om een historisch pand gaat en bij mij gaat esthetiek voor functionaliteit.
Over het dauwpunt maak ik mij geen zorgen. Het is bij lichtleem isolatie niet nodig daar berekeningen voor te maken omdat het niet of nauwelijks gevoelig is voor vocht. (bron: bouwen met lichtleem door Franz Volhard)
Over het dauwpunt maak ik mij geen zorgen. Het is bij lichtleem isolatie niet nodig daar berekeningen voor te maken omdat het niet of nauwelijks gevoelig is voor vocht. (bron: bouwen met lichtleem door Franz Volhard)
-
LeaD
Wordt het een permanent verwarmde ruimte met een hoge bezetting ?

-
fietser
Nee, de ruimte wordt niet permanent verwarmd. In de winter willen we misschien wel een minimum temperatuur instellen om de luchtvochtigheid niet te ver laten stijgen. Er gaan niet meer dan 1 tot 2 personen in werken, vaak maar 1 persoon tegelijk, en ook niet dagelijks. Het wordt in feite een hobby-ruimte, dus geen leefruimte.
Isoleren van buitenaf is uitgesloten, niet alleen omdat wij dat zelf esthetisch niet goed vinden, maar ook omdat de gemeente dit af zal keuren omdat het om beschermd dorpsgezicht gaat.
Overigens heb ik inmiddels een adres gevonden die beweert rietmatten van Europees zoetwaterriet te leveren:
https://www.naturalfencing.nl/dichte-rietmatten
Geen idee, hoe je als klant nou weet of dit echt waar is.
Isoleren van buitenaf is uitgesloten, niet alleen omdat wij dat zelf esthetisch niet goed vinden, maar ook omdat de gemeente dit af zal keuren omdat het om beschermd dorpsgezicht gaat.
Overigens heb ik inmiddels een adres gevonden die beweert rietmatten van Europees zoetwaterriet te leveren:
https://www.naturalfencing.nl/dichte-rietmatten
Geen idee, hoe je als klant nou weet of dit echt waar is.
-
fietser
Ik heb meermaals op dit forum geschreven dat wij te maken hebben met beschermd dorpsgezicht. Dus wettelijk mogen wij niet eens van buiten isoleren! Waarom herhalen sommige gebruikers dan steeds dat zij dit een slechte keus vinden? Best irritant, want het is ook nog eens off-topic.
-
LeaD
Staat nergens in de intro . Last van lange tenen ? 

-
dormos
Het kan de enige keuze zijn en tegelijkertijd een slechte.
En verwacht je nu echt dat iedereen de link legt tussen je eerdere posts en dit topic?
En verwacht je nu echt dat iedereen de link legt tussen je eerdere posts en dit topic?
-
fietser
-
fietser
Het gaat mij niet om of de keuze slecht is of niet, maar het gaat hier over rietmatten die ik bij voorkeur van riet afkomstig uit Europa koop.