Mantel bergkachel (massakachel)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Appie Geijn

Mantel bergkachel (massakachel)

Bericht door Appie Geijn »

Hallo allemaal,
Wij willen voor onze woonkamer een kernpakket van een bergkachel kopen en daar zelf een mantel omheen bouwen. Weet iemand of we daar gewone gebruikte gebakken stenen voor kunnen gebruiken? Of hebben we daar speciale vuurvaste stenen voor nodig? En moeten we voor het voegen vuurvast cement gebruiken of is gewone voegmortel of misschien zelfs kalkspecie ook goed?
Vast bedankt!
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Mantel bergkachel (massakachel)

Bericht door kockie »

Kijk, daar kan ik wel wat over vertellen. Ik geloof dat wij hier de eerste bergkachel met gemetselde mantel hebben, Gewone bakstenen zijn prima, wij hebben met bastaardmortel (veel kalk, weinig cement) gewerkt. Zorg dat er vuurvilt tussen binnen- en buitenmantel zit en alles wat massief is kan uitzetten, evt omgeven door vuurvilt. Er wordt aangeraden als je de buitenmantel stuct om dan geen metalen hoeklijnen te gebruiken. Wij hebben er kunststoffen in zitten. Ik vraag me af hoe zinvol dat is. De hoeken van de kachel worden veel minder warm dan de rest van het oppervlak

Wij zijn er al >10 jaar blij mee.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Appie Geijn

Bericht door Appie Geijn »

Hallo Kockie,
Dat klinkt goed! Als je het niet erg vindt, hebben we nog een stel vragen.
Dat vuurvilt zit tegen de buitenkant van de kern aan, klopt dat? En dat plak je vast met tegellijm? En wat moet je doen om dat uitzetten van de massieve delen mogelijk te maken? Waarvoor zouden die metalen of kunststoffen hoeklijnen dienen? Was het bouwen goed te doen of heb je er veel hulp bij nodig gehad? En kreeg je duidelijke instructies mee?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik geloof dat het vuurvilt hier met pritt lijm vastzit. Hoeft maar even te hangen, daarna neemt de buitenmuur het vasthouden over. Onze kachel is gestuct, vandaar de hoeklijnen, of heten die dingen anders? Ik heb hulp gehad van de geestelijk vader van het apparaat, die wist er best wel veel van :mrgreen: Ik heb wel een keer geholpen er eentje te bouwen, dat ging met meegeleverde instructies prima. Met z'n tweeen bouwen is, gezien het gewicht van de bouwdelen wel handig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie