Ramon schreef: ↑20 dec 2021, 22:08
Ik heb nog een vraag.
Waar komt die 300+ graden vandaan die nodig is om van roet (C) CO2 te maken?
De chemische formule is dus:
C + O2= CO2
Of
2C + 02 = 2 CO
En volgens u wordt CO ook omgezet in CO2.
2 CO + O2 = 2 CO2.
Hoe is dit gemeten? Waar kan ik dit terugvinden in het testrapport?
En al die PAK's, oxideren die ook? Of worden die gefilterd?
En als ze oxideren, veranderen ze. (In minder schadelijke stofjes) waarin veranderen ze? Ik wil graag een lijst zien, van de stoffen (PAK's) die reageren met lucht in uw katalysator, en waarin ze veranderen.
Kan dat? U zou al die scheikundige formules moeten hebben...
U kan natuurlijk een mooie tabel laten zien van 3000 stofjes X voor de ABCAT, 500 stofjes X na de ABCAT. Maar als ze dus reageren met lucht en uw bijzondere metaalkrullen, en niet gefilterd worden, moet u daar de scheikundige formules van hebben...
Kortgezegd. 3000 stofjes X voor de abcat, 500 stofjes X na de ABCAT en dus 2500 stofjes Y(geoxideerd stofjes X) na de abcat.
Wat voor stofjes zijn dat, en waar blijven ze???
Daar lees ik ook niks van.
Interessante vraag waar ik het antwoord schuldig op moet blijven. Ik zal proberen uit te leggen waarom. Mijn excuus alvast voor het lange antwoord!
Dé houtrook bestaat niet. Houtrook veranderd continue van samenstelling bij iedere stook, in iedere iedere kachel. Dit maakt het erg lastig om een representatief beeld te krijgen van hoe een techniek presteert voor alle soorten kachels. (Als ik hier nu data zou presenteren van kachel X met brandstof Y, dan is de volgende vraag die mij gesteld wordt, ja leuk joh, maar hoe ziet het er uit met kachel Z en diezelfde brandstof? En hoe met brandstof Y in kachel Z? en hoe…? Nouja, mijn punt is duidelijk) Het is juist hierom dat er gestandaardiseerde en geharmoniseerde normen zijn om kachels te keuren. Zeker, je hebt ook binnen een norm-stook verschillen, maar door veel parameters vast te leggen wordt het aantal variabelen beperkt.
Nu wordt er volgens norm naar een paar componenten gekeken (stof, CO, CxHy, Nox) en bij een meting worden bijvoorbeeld CO2 en O2 ook gemeten. Dit maakt een meting bedrijfs-economisch haalbaar. Hoe meer componenten bemonsterd moeten worden, hoe complexer en kostbaarder de metingen, en hoe meer herhalingen nodig zijn om een representatief beeld te krijgen (er zijn dan immers meer componenten die tussen stook 1 en stook 2 kunnen afwijken, waardoor een van beide stoken niet representatief is en er een volgende stook nodig is).
Waar Ramon nu naar vraagt is, om te beginnen, een totaal analyse van houtrook. Bij mijn weten is dit nog nooit vertoont omdat het zinloos is, omdat dé houtrook dus niet bestaat. Daarnaast is zoiets verschrikkelijk kostbaar. Ik kan dus helaas geen mooie tabel met alle stofjes delen.
Daarnaast is de realiteit dat ik geen onderzoeksinstituut run, maar een bedrijf. Enorme uitgaven aan analyses en metingen zoals Ramon verzoekt, waar vervolgens iedereen (terechte, maar dat terzijde) vraagtekens bij kan zetten omdat het niet genormeerd is en ik dus eigenlijk zelf maar wat heb verzonnen, kan ik bedrijfsmatig niet verdedigen, hoe interessant de vraag ook moge zijn. Om een idee te geven, een PAK analyse bij een keuringsinstituut kost zomaar €1500 per analyse. Daarvoor moet je wel ook de testopstelling gebruiken voor €1000 – €1500 per dag. Bovendien zegt een enkele PAK analyse helemaal niets en heb je het PER STOOK over 4 a 5 PAK monsters om een beetje een beeld te krijgen. Maarja, 1 stook zegt ook weer niets, dus dat moet je ook zeker een keer of 3 a 4 herhalen, en dat is wanneer je heel veel geluk hebt en alle stoken representatief zijn, wat zeer zelden voorkomt. Had ik al aangegeven dat ik het alleen nog maar over een paar PAK’s heb? En dus alleen voor die specifieke kachel, met die specifieke brandstof?
Zijsprongetje: Er is overigens een Europees project in aanvraag om naar de gebruikersinvloed op de emissie van gezondheidsschadelijke stoffen bij het stoken van hout te kijken, bij een paar verschillende kachels, met een paar variaties in brandstof en bediening en met en zonder ABCAT of ESP. Een eerste voorzichtige inschatting van de kosten van het project gaat zeer royaal over het miljoen euro.
De temperaturen die wij noemen voor bijvoorbeeld het omzetten van CO zijn gebaseerd op tests en waarnemingen van rookgassamenstellingen en temperaturen. Specifiek CO wordt als een van de eerste verbindingen aangepakt en kan worden vastgesteld door het meten van de CO concentratie met en zonder ABCAT (met als voorwaarde natuurlijk dat meerdere stoken representatief zijn). Daarnaast is het oxidatieproces exotherm, dat wil zeggen, er komt warmte bij vrij (het is immers een verbrandingsproces). Wanneer de temperatuur in de katalysator wordt gemeten, kan de zogenaamde light-off temperatuur worden gemeten. Dit is het moment dat de temperatuur in de katalysator sneller stijgt dan de temperatuur van de houtrook.
Omdat roet bij een houtkachel vrijwel altijd verontreinigd roet is, is ook hier niet zo een eenvoudige vergelijking als C+02 te maken. Ik persoonlijk zou voor zo een eenvoud tekenen, maar helaas. Afhankelijk van het type verontreiniging is een andere temperatuur vereist om de verbindingen te oxideren. Het is ook daarom dat er een temperatuurbereik wordt aangegeven, en er wordt gesproken over ‘ca. xxx’C’.