Installatie houtfornuis
Moderator: Moderators
-
LeaD
Re: Installatie houtfornuis
Ik zou toch eerst die buizen gaan isoleren en het stookgedrag eens aanpassen . Het vermogen wordt niet bepaald door kleppen en ventielen maar aan de toevoer van hout : de brandstof zeg maar . Eens stevig op het gaspedaal duwen, de uitlaat eens goed laten roken .
.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
LeaD
Bij OEG kun je van die Laddomat installatie- en gebruikershandleiding downloaden . ( DE )

-
whizzle
Haha, als de voorspelde barre winter nou eens echt door gaat kunnen we lekker de boel opstoken hier. 

🥵🥵
-
LeaD
Ik heb hier nog een mooi geëmailleerd geïsoleerd deksel met houten handvat liggen van een héél duur Aga kookfornuis ( voor de echte kenners ) . Zo voorkom je een te grote afgifte aan de ruimte . Het fornuis ligt momenteel geklasseerd in de oudijzerbak in afwachting van verdere verhandeling
.

- benthuis
- Moderator
Lead, ik ga een kook fornuis bouwen met rocketkern in m'n toekomstige woonstulpje. Mocht de AGA als donor kunnen functioneren, dan houdt ik me aanbevolen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
LeaD
@ Benthuis , ik hou het aan de kant .

-
Albert van WdJ
In dit geval ging het om de schakelaar die de pomp aan en uit zet.Ramon schreef: ↑17 dec 2021, 22:00 Dit is vaak een temperatuurbeveiliging, geen thermostaat.
Je thermostaat zit met een voeler, in de vloerverwarmingverdeler, en opent/sluit/nijpt de aanvoer van warm cv water naar je verdeler toe.
Je kan wel zonder, als je kamerthermostaat in de ruimte van de vloerverwarming van de verdeler staat.
Dat gebeurt wel regelmatig met een aanlegthermostaat.
Nl. als het systeem van de vloerverwarming gescheiden is en de warmte vanuit de cv-ketel via een warmtewisselaar wordt overgedragen aan de vloerverwarming.
@Whizzle,
Je moet in je gebruikerspaneel onder de tab forumvoorkeuren even aanvinken dat leden je een mail kunnen terugsturen.
Anders kan niemand vanuit het forum je een Pb terug sturen.
Change, before you have to.
-
whizzle
@ Lead: we hebben idd een los geïsoleerd deksel mee besteld om de warmte meer in het fornuis te houden. Daarnaast ook blij met de geisoleerde deur die voor de glasdeur kan. Want ons fornuis is nu niet meer te bestellen, alleen nog onge-emailleerde zonder extra deur. (Die we persoonlijk ook minder mooi vinden dus dubbel geluk)
Wel jammer van het oude aga fornuis. Hopelijk kan benthuis hier nog wat moois mee maken.
Wel jammer van het oude aga fornuis. Hopelijk kan benthuis hier nog wat moois mee maken.
-
Ramon
Normaal zit het zo, Albert.Albert van WdJ schreef: ↑18 dec 2021, 13:24In dit geval ging het om de schakelaar die de pomp aan en uit zet.Ramon schreef: ↑17 dec 2021, 22:00 Dit is vaak een temperatuurbeveiliging, geen thermostaat.
Je thermostaat zit met een voeler, in de vloerverwarmingverdeler, en opent/sluit/nijpt de aanvoer van warm cv water naar je verdeler toe.
Je kan wel zonder, als je kamerthermostaat in de ruimte van de vloerverwarming van de verdeler staat.
Dat gebeurt wel regelmatig met een aanlegthermostaat.
Nl. als het systeem van de vloerverwarming gescheiden is en de warmte vanuit de cv-ketel via een warmtewisselaar wordt overgedragen aan de vloerverwarming.
Het kan anders, maar dit is standaard.
Wil stroom besparen, en de pomp aan en uit zetten, gebruik je een pompschakelaar. Die zorgt er in de zomer ook voor dat de pomp elke dag een paar minuten draait, tegen het vastzitten. Zoals jij het beschrijft, niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
LeaD
Panamarenko zou hiervan watertanden . 

-
Albert van WdJ
De vraag van Whizzle was of het aan/uit schakelen met een gewone pompschakelaar ook kon, zoals op vloerverwarming.
Op de door jou getoonde foto zit zo'n identiek aanlegthermostaat als die ik aangaf.
Daar ging het om.
De verwarring zit in de terminologie. Thermostaat, aanlegthermostaat, aan/uitschakeling. Zijn verschillende zaken.
Maar bedoeld werd hoe de pomp in en uit te schakelen op basis van werking van de cooker, zodat het niet meer handmatig hoeft.
Zoals bij een vloerverwarming dus. Met die oranje aanlegthermostaat, die trouwens in nog meer en minder vrolijke kleurtjes op de markt is
-
Ramon
Tja, het kan absoluut. Maar waarom dan niet kiezen voor een gewone pompschakelaar met een functie tegen het gaan vastzitten van de pomp?
-
Albert van WdJ
Dat is misschien ook betere keus.
Maar een cooker gebruik je waarschijnlijk meer weken op jaarbasis dan een houtkachel, was mij gedachte.
Dus loopt zo'n pomp ook niet zomaar vast.
En een aanlegthermostaat koop je voor maar ca.€20,- en is door iedereen te installeren.
Een pompschakelaar is waarschijnlijk behoorlijk duurder.
(Of heb je een acceptabel model voor een aangename prijs)