pv zonne panelen
Moderator: Moderators
-
kiekeboe
pv zonne panelen
Ik ga zodra het wat beter weer is een deel van mijn schuurdak vervangen.
Volgens mij is dit de kans om meteen maar wat met zonnepanelen te gaan doen.
zelf denk ik aan een compleet autonoom systeem (de energie leverancier opzeggen), maar ik betwijfel of het in de praktijk haalbaar is.
Graag jullie ideeen over de volgende vragen;
1) hoeveel m2 zou ik moeten gaan plaatsen (ik heb ca 100m2 ruimte gericht op zzw onder 45 graden).
2) wat voor levensduur zou reeel zijn?
3) ik wil de geproduceerde energie opslaan in gel accus, is dit de juiste keus en hoe groot moeten die?
4) wat zijn de merken die een goede prijs kwaliteit leveren (voor zowel panelen als accus als omvormers)
mijn situatie is als volgt:
electrisch verbruik ca 4500 kWh per jaar (dit is inclusief een verbruik van ca 500kWh voor de IBA en ca 2000kWh voor werkplaats)
ik wil een aggragaat gaan plaatsen voor als de zon te weinig energie levert, of er een defect in het systeem is.
alvast bedankt voor het meedenken
Volgens mij is dit de kans om meteen maar wat met zonnepanelen te gaan doen.
zelf denk ik aan een compleet autonoom systeem (de energie leverancier opzeggen), maar ik betwijfel of het in de praktijk haalbaar is.
Graag jullie ideeen over de volgende vragen;
1) hoeveel m2 zou ik moeten gaan plaatsen (ik heb ca 100m2 ruimte gericht op zzw onder 45 graden).
2) wat voor levensduur zou reeel zijn?
3) ik wil de geproduceerde energie opslaan in gel accus, is dit de juiste keus en hoe groot moeten die?
4) wat zijn de merken die een goede prijs kwaliteit leveren (voor zowel panelen als accus als omvormers)
mijn situatie is als volgt:
electrisch verbruik ca 4500 kWh per jaar (dit is inclusief een verbruik van ca 500kWh voor de IBA en ca 2000kWh voor werkplaats)
ik wil een aggragaat gaan plaatsen voor als de zon te weinig energie levert, of er een defect in het systeem is.
alvast bedankt voor het meedenken
-
Pigion
Re: pv zonne panelen
Als dat zo eenvoudig was, dan zou dat al op grote schaal geintrduceerd zijn.
Opslag grote hoeveelheden in accu's .... onbetalbaar
Op zijn minst is er een noodgenerator nodig voor een winter zonder zon.
Totale idee....... dromerij
Pigion
Opslag grote hoeveelheden in accu's .... onbetalbaar
Op zijn minst is er een noodgenerator nodig voor een winter zonder zon.
Totale idee....... dromerij
Pigion
-
Albert van WdJ
@kiekeboe,
Ik zou niet eerst gaan kijken wat ik aan panelen kwijt kan en wat ik dan kan produceren.
Kijk eerst eens hoe je aan 4500 kW/h komt. Wat kun je daaraan verminderen.
Oftewel, start daar met nadenken over je elektriciteitsbehoefte.
Er zijn zoveel verbruikers in een woning, die best zuiniger kunnen doen.
Bijv.: Heb je overal al spaarlampen?
Zijn al die apparaten, die onnodig standby staan, uit.
Kun je op lagere temperaturen wassen?
Verwijder/vervang een elektrische boiler (Ook die kleine in de keukenkastjes).
En zo kun je vast nog meer verzinnen.
Misschien kun je een windmolen(tje) plaatsen. Geeft ook elektriciteit als het donker is (als het maar waait
).
Helemaal los van het elektriciteitsnet zal niet zomaar gaan.
Daar zal je toch je leefstijl op moeten aanpassen.
Is wat utopisch voor iemand die geboren en getogen is in een land met een goed functionerend elektriciteitsnet.
Albert
Ik zou niet eerst gaan kijken wat ik aan panelen kwijt kan en wat ik dan kan produceren.
Kijk eerst eens hoe je aan 4500 kW/h komt. Wat kun je daaraan verminderen.
Oftewel, start daar met nadenken over je elektriciteitsbehoefte.
Er zijn zoveel verbruikers in een woning, die best zuiniger kunnen doen.
Bijv.: Heb je overal al spaarlampen?
Zijn al die apparaten, die onnodig standby staan, uit.
Kun je op lagere temperaturen wassen?
Verwijder/vervang een elektrische boiler (Ook die kleine in de keukenkastjes).
En zo kun je vast nog meer verzinnen.
Misschien kun je een windmolen(tje) plaatsen. Geeft ook elektriciteit als het donker is (als het maar waait
Helemaal los van het elektriciteitsnet zal niet zomaar gaan.
Daar zal je toch je leefstijl op moeten aanpassen.
Is wat utopisch voor iemand die geboren en getogen is in een land met een goed functionerend elektriciteitsnet.
Maar 't is wel een mooie droom!Pigion schreef:Totale idee....... dromerij![]()
Albert
Change, before you have to.
-
kiekeboe
hee, ik snap dat het niet simpel is (misschien wel helemaal niet mogelijk) dat had ik al geschreven.
ik vind alleen ook dat zoiets best wat mag kosten, als de geproduceerde energie maar opweegt tegen de energie en kosten van zo'n installatie.
ennu, ik snap dat jullie twijfelen aan mijn levensstijl met 4500 kWh, maar ik heb er ook al bijgeschreven dat er 2000 kWh huishoudelijk over blijft.
ik vind alleen ook dat zoiets best wat mag kosten, als de geproduceerde energie maar opweegt tegen de energie en kosten van zo'n installatie.
ennu, ik snap dat jullie twijfelen aan mijn levensstijl met 4500 kWh, maar ik heb er ook al bijgeschreven dat er 2000 kWh huishoudelijk over blijft.
- Chicken Power
Best kiekeboe,
Tuurlijk kan dat. Off the grid!
http://www.navitron.org.uk/forum/index. ... 2snq50pp76&
Weken leesplezier, zoek is op het project van frotter. Zit in buitengebied, heeft pV panelen, molen en thermische zonnepanelen en zn aggregaat draait op frituurVET.
Succes!
Groet,Cp
Ps laat me wel even weten als je aggregaat op het oog hebt, er is zoveel Chinese zooi. Dat is na 30 uur op.
Tuurlijk kan dat. Off the grid!
http://www.navitron.org.uk/forum/index. ... 2snq50pp76&
Weken leesplezier, zoek is op het project van frotter. Zit in buitengebied, heeft pV panelen, molen en thermische zonnepanelen en zn aggregaat draait op frituurVET.
Succes!
Groet,Cp
Ps laat me wel even weten als je aggregaat op het oog hebt, er is zoveel Chinese zooi. Dat is na 30 uur op.
Verwijderd.
-
Albert van WdJ
Welke merken zou jij adviseren CP?Chicken Power schreef: Ps laat me wel even weten als je aggregaat op het oog hebt, er is zoveel Chinese zooi. Dat is na 30 uur op.
Want er worden inderdaad een hoop soorten en vage merken aangeboden.
Groet
Albert
Change, before you have to.
- Chicken Power
Beste Albert,
Ik heb zelfs type- nummers met logo’s gezien van Deutz, Atlas Copco, John Deere, Stamford, Leroy- Sommer en Mecc Alte die bij de originele fabrikanten niet bekend zijn…Allemaal Chinese zooi.
Advies is maatwerk naar hetgeen je er mee wilt.
Algemeen zijn de snellopende motoren van Samofa, Kubota, Yanmar, Mitshubisi in de industrie-uitvoeringen de betere die je tegenkomt.
Generatoren Leroy- Sommer, Stamford, A van Kaick en Mecc Alte de serieuzere.
Is maar een bloemlezing, zijn er van beide meerdere niet voornoemt.
Ik heb zoiets als motor staan:
http://www.youtube.com/watch?v=Xhbknz6nvhw
Lister CS (cold start, regelbare compressie 1:17 tot 1:21) 650 toeren, 6 pk. Lange slag motor; ideaal voor kippenvet, frituurolie en biodiesel.
Werden tot 40 jaar achtereen gebruikt in de outbag van het voormalige Britse Imperium om boerderijen en telegraaflijnen van stroom te voorzien. (Lister SOM ; Start O Matic).
Zal ca 4400 W aan elektrisch vermogen gaan maken bij 5 tot 7 kW aan thermische energie.
Groet, Cp
PS Wordt aparte draad.
Ik heb zelfs type- nummers met logo’s gezien van Deutz, Atlas Copco, John Deere, Stamford, Leroy- Sommer en Mecc Alte die bij de originele fabrikanten niet bekend zijn…Allemaal Chinese zooi.
Advies is maatwerk naar hetgeen je er mee wilt.
Algemeen zijn de snellopende motoren van Samofa, Kubota, Yanmar, Mitshubisi in de industrie-uitvoeringen de betere die je tegenkomt.
Generatoren Leroy- Sommer, Stamford, A van Kaick en Mecc Alte de serieuzere.
Is maar een bloemlezing, zijn er van beide meerdere niet voornoemt.
Ik heb zoiets als motor staan:
http://www.youtube.com/watch?v=Xhbknz6nvhw
Lister CS (cold start, regelbare compressie 1:17 tot 1:21) 650 toeren, 6 pk. Lange slag motor; ideaal voor kippenvet, frituurolie en biodiesel.
Werden tot 40 jaar achtereen gebruikt in de outbag van het voormalige Britse Imperium om boerderijen en telegraaflijnen van stroom te voorzien. (Lister SOM ; Start O Matic).
Zal ca 4400 W aan elektrisch vermogen gaan maken bij 5 tot 7 kW aan thermische energie.
Groet, Cp
PS Wordt aparte draad.
Verwijderd.