Wij hebben in het stookseizoen 20/21 weer netjes ons best gedaan en maar 472 kuub gas verbruikt.
Dit heeft onze leverancier (Essent) van de netbeheerder (Liander) doorgekregen.
Meterstanden zijn digitaal doorgegeven (digitale meter) en gecorrigeerd door Liander.
Nu staat op de eindafrekening van Factuurdatum 29 april 2021: capaciteitstarief 500-4000 kuub.
Dit heb ik niet verbruikt dus val ik in het capaciteitstarief van 0-499 kuub. Dit scheelt ~ 50,- euro
Dus begin mei achteraan gebeld; 'van het kastje naar de muur gestuurd' en mijn gelijk gekregen.
Uitstel van betaling gekregen zodat het verrekend kon worden.
Je raad het al; na één maand gewoon de originele factuur betaald.
Weer bellen: Essent; 'meneer, u heeft gelijk, wij regelen dit met Liander.
Krijg ik vandaag een mail:
Standaard jaarverbruik (SJV)
Het capaciteitstarief is gebaseerd op het SJV. We hebben het SJV opnieuw laten berekenen. Het SJV is correct berekend. Het SJV ligt altijd hoger dan het daadwerkelijke verbruik. Na controle komt het SJV op 515 m3 uit.
Dit heeft te maken met meerdere factoren die ervoor zorgen dat het SJV hoger uitvalt, zoals calorische waarde en de tempratuur.
Het klopt dus dat de klant voor een hoger tarief is afgerekend (tarief 500 - 4.000 m3).
Wat moet ik hier nu weer mee?!
Dit is ruim 9% meer !
Ik heb alweer met Liander gebeld en ze stellen (weer) een onderzoek in... (jaja)
Contact gezocht met Vereniging Eigen Huis voor advies;
zij hebben hier geen ervaring mee en konden mij alleen maar attenderen op de capaciteit van de meter
Gelijk gecontroleerd en ik heb een G4 meter, de kleinste die er is.