Warmtepomp met directe verdamper.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion

Warmtepomp met directe verdamper.

Bericht door Pigion »

Voor een familielid heb ik getracht informatie te verzamelen over warmtepompen. Ik kom daarbij tot de vogende voorzichtige conclusies:
- Investering is hoog, reken maar op € 12000 tot € 15000.
- De terugverdientijd is lang, min 15 jaar.
- De COP valt tegen. De opgegeven waarden van >4 worden nimmer gehaald. Eeen instituut in ..Karlsruhe heeft 100 WP onder de loep genomen en hun COP berekend aan de hand van jaarcijfers en metingen. Het ligt over het algemeen tussen 3,5 en 3,7.
Een verbetering zijn de WP met directe verdamping. Hierbij wordt het warmteoverdragend medium via meerdere dunne koperen buizen in direkt contact gebracht met het warmte leverend medium.
Ik kan echter geen goede informatie vinden over dit type.
Heeft iemand ervaring met dit type of kan mij vertelllen waar meer goede info over warmtepomen is te vinden?
Vr. gr.
Pigion
wpater

Re: Warmtepomp met directe verdamper.

Bericht door wpater »

Voor hoeveel kW zoek je iets?

Wellicht is een vrf systeem iets,heb je gelijk airco in de zomer.

Gr Willem
Pigion

Bericht door Pigion »

@wpater,
Het vermogen is niet direct belangrijk. Ik ben in het verkenningsstadium. Voorlopig is het energieverbruik nog veel te hoog. In eerste instantie moet de FO24 uit Friesland zijn werk gaan doen en dan hoop ik het verbruik van ca. 3500 M3 terug te brengen naar 1000 M3. Bovendien maken de verhogingen van de energiebelasting het weer minder aantrekkelijk om een WP te installeren. Dan moet de COP wel erg goed (> 4) zijn.
Ook speelt een rol dat volop aan hout kan komen. Ik woon 1 km van de staatsbossen en heb een goede verstandhouding met de boswachter. Je kan hier altijd voor een redelijke prijs vaste M3 hout kopen en zelf de bomen vellen. Ook staan bij een familielid 80 kaprijpe populieren, waarvan inmiddels 2 in meterstukken liggen te drogen.
Mijn gedachten zijn op lange termijn een kleine WP voor basisverwarming en sanitair water. Vanaf nov. t/m feb. moet de FO24 de kar trekken.
Het zou ook best kunnen dat de WP moet concureren met warmtekrachtkoppeling.
In februari wordt de VSK beurs gehouden en daar zal het nodige te zien zijn.
Pigion
wpater

Bericht door wpater »

Wat is een F024?

Met Google krijg ik veel telefoonummers.

Waarom ik om het vermogeen vroeg is omdat met grotere warmtepompen het interessant kan zijn er zelf een te ontwerpen samen met een koeltechnisch bedrijf in de regio.
Je kunt zelfs denken aan een combinatie met een opslagvat waarbij je ook zonnecollectoren kunt combineren, DK-kaelteanlagen in Duitsland heeft zoiets, info op te vragen door koeltechnisch bedrijf(niet door particulieren) bij Uniechemie Apeldoorn.
Zelf ben ik aan het kijken om zo'n vat te combineren met een Tulikivi kachel met warmtewisselaar, hoog rendement kachel met hogere verbrandingstemperaturen dan een normale houtkachel.
Ik ga ook naar de VSK,maar niet naar de verwarming maar naar de hallen van de koeltechniek.

suc6 met je oriëntatie.
gr Willem
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

wpater schreef:Wat is een F024?
finoven 24
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Beste Pigion,

Het lijkt er een beetje op dat deze draad dood slaat.

Niet vreemd, bij de bedragen die je noemt. Valt voor een kantoor of praktijk nog wel op te hoesten, Toshiba maakt mooie grote systemen.

De technologie van Mitshubisi ala Zubadan is nog mooier.

Beide systemen hebben een SYP die beter uitkomt dan een gasketel.

Ik heb ideeen en spullen op de plank liggen om zelf zoiets te bouwen, zelfs direct aangedreven op kippenvet en frituurolie.

Kost alleen heel veel tijd, later mss meer.

Groet, Cp
Verwijderd.
Pigion

Bericht door Pigion »

Draadje dood? Nee natuurlijk niet, we breien weer een stukje.

Een FO24 is een FinOven24 van Tigchelaar uit Reduzum.

Zelf iets bouwen?
Ik zou het wel willen doen, doch nog niet direct want ik ben nog aan de FO24 bezig en dat schiet niet op vanwege een knie-blessure van het ski-en... :( . Gelukkig gaat dat nu snel vooruit maar er zijn weer andere verlokkingen als schaatsen op het Zuidlaardermeer en Paterswoldsemeer.. Gelukkig doet de NEFIT nog zijn werk tegen een actuele beloning van 22 M3 per dag :shock:

Uit hoofde van opleiding zou ik zelf moeten kunnen rekenen aan het Carnot koelproces, doch dat is wel ver weggezakt. Praktijk met dit proces heb ik ook meegemaakt met 17 jaar in de tropen en veel airconditioning met hun storingen, natuurlijk net buiten de gebruikelijke garantietermijn van 5 jaar :mrgreen:
Gelukkig is mijn ex. HTS makker in de koeltechniek gegaan en heeft nu 40 jaar ervaring, moet dan goed gaan.

Als ik er zelf aan zou beginnen, denk ik aan de volgende configuratie:
- Ingegraven collector in de tuin (hebben de ruimte)
- C.... scroll compressor uit USA. Deze kan frequentie gestuurd worden tussen 35 en 62 Hz.
- Zonnepanelen 35 M2 op het dak op ZW. Deze moeten in de zomer de kW meter de andere kant op laten draaien, opdat ik niet "beloond" wordt met een hoge stroomrekening en als tax collector ga fungeren.
- Eventueel nog zonnecollectoren op een ZO dak voor warm water en verwarming, dus met grote opslagcapaciteit.

Even terug naar frequentie gestuurde scrollcompressor. Dat geeft wel enig verlies 6 - 8% , doch heeft positieve uitwerking op de COP. Bij het aanlopen van de compressor even naar vol vermogen (62 Hz.) en dan bij het bereiken van de ingestelde parameters terug naar de meest efficiënte instelling. Dat is ook van belang als er als de WP alleen voor sanitair water moet lopen. De WarmteWisselaar naar het watercircuit is vaak te klein om het vol vermogen van de WP efficiënt in warm water om te zetten.

Aan al de zaken hangt natuurlijk een stevig finaciëel plaatje, zeker als je geen houtje - touwtje constructie wil. Het huis moet ook verkoopbaar blijven op lange termijn (15 jaar). Denk uit bovenstaand nu niet dat ik alles al weet, doch ik lees regelmatig een Duits forum, waar men toch gemiddeld wat verder is met deze technieken. Bij de lokale installateur hoef ik niet aan te kloppen.

Zo, hier boven staat weer een hele kluwen, ieder één mag aan een draadje trekken, doch wel graag terzake en dromerij.... zoals ik regelmatig lees op dit forum.

Groet uit een winters Drenthe,
Pigion
wpater

Bericht door wpater »

Scroll is alleen interresant in een bepaald werkgebied i.v.m. vaste drukverhoudingen, een zuigercompressor van Bitzer kan in sommige gevallen geregeld worden tussen de 25 en 87 Hz.
Ook de keuze van het koudemiddel is van grote invloed,veel warmtepompen werken op R134a maar in sommige gevallen kan het interessanter zijn dit met R410A te doen.(let wel op hogere werkdrukken).
Waar je ook naar moet kijken is naar de koudemiddelinhoud,onder de 3 kg heb je niets te maken met F-gassenbesluit en PED.
gr wp
Pigion

Bericht door Pigion »

Uit bijdragen op een Duits forum heb ik gelezen dat daar propaan als koelmiddel wordt toegepast, niet heatingkwaliteit maar absoluut zuiver.
Ik weet van restricties t.a.v. koelmiddelen, doch ben geen expert. Aangezien ik zeer goed bekend ben met waterstoft in systemen en tanks, inclusief HIC (Hydrogen Induced Cracking) zal de theorie voor zo'n certificaat geen probleem zijn, doch er hangt vaak een stevig finaciéél plaatje aan.

Kan je een richtwaarde geven wat de inhoud zal zijn van een 10 Kw systeem?

Mijn doel is een WP te realiseren van < € 10.000 , anders begin ik er niet aan.
Ik ben geen fan van zuigercompresoren, te veel problemen gezien en.... lawaai.
Scroll compressooren kunnen niet onberkt langzamer draaien. Zij moeten genoeg olie tussen de scroeven houden.

Pigion
wpater

Bericht door wpater »

Ik ben even uitgegaan van een verdampingstemperatuur van 5 graden en een oververhitting van 20K en condenseren op 45 graden
Kom je op een 2DC uit,dat is een Octagon en die is erg stil,koudemiddelinhoud van ongeveer 6 kg.
Propaan zit je met dezelfde inhoud en krijg je weer te maken met andere regelgeving,ben ik niet goed van op de hoogte.
Tevens is propaan van die zuiverheid wat lastiger te krijgen,het is van groot belang dat er geen vocht bij zit.
Vinden de wikkelingen niet zo leuk,en als je gaat verdampen onder nul gaat je ventiel bevriezen.
Qua prijs? moet je je installateur vragen,ergens rond de €2000 voor de compressor.
Krijge je nog wat wisselaars,een vat ,regeling koppelingen enz. als je het zelf bouw moet je wel onder die €10000 kunnen blijven.
Laat je het door een installateur doen(wat offiecieel moet met koudemiddel) dan zul je zeker wel die €10.000 kwijt zijn.
Er zijn overigens standaard oplossingen te krijgen,moet je maar eens informeren bij Wormtepomptechniek Nederland te Delft.
gr wp
Pigion

Bericht door Pigion »

Dat ik even propaan aanstipte is vanwege mijn industrieële ervaring met een zeer groot koelsysteem voor de fabrigage van smeerolie. De inhoud van dat systeem was maar liefst 180 ton propaan, met ook een droger in het circuit. De temperatuur van het product aan de koude zijde, smeerolie+uitgevlokte parafine+ MEK, was -15 C. Dat geeft smeerolie met een goed "cloudpoint" van ca. -10.
Alles met elkaar is er voor mij nog veel te doen.
Pigion
Plaats reactie