Ik zou maar opschieten, het is zo winter
Rekenkundig, uitgaande van 2 kg hout ongeveer gelijk te stellen aan 1 m3 gas zou ik uit moeten gaan van mijn oude verbruik van 2200 m3 per jaar incl ww. en koken.
Toen stookten we echter niet warmer dan 19 graden overdag, tegenover nu minimaal 21.
2200 m3 zou overeen komen met 4400 kg hout bij 19 graden. Vanwege hoger energieverlies bij hogere temperatuur denk ik dat dan ca 5000 kg hout bij 21 graden wel redelijk geschat is. Verder is het verlies op mijn houtinstallatie wellicht ook groter dan gedacht, niet optimaal geisoleerd en een langere weg naar de woning. Wellicht ook nog eens goed voor 500 kg hout.
Ik stook veel zachthout en hout-afval, ga uit van een volumegewicht van ca 500 kg/m3 dan zou 5500 / 500 neerkomen op 11 m3 dicht gestapeld stookhout.
Ik heb alles in mijn hokken los gestort liggen, ik dacht om een factor 0,30 meer dat zou dan ca 14,3 m3 los gestort zijn.
Andersom gerekend, ca 200 stookdagen à 2 vullingen daags Atmos, ongeveer 1 kruiwagen met kop daags, komt overeen met 200 x 100 ltr = 20.000 ltr hout.
Misschien zit ik met mijn 20 m3 wel aan de hoge kant maar ik weet wel dat er best wat door gaat. Mijn stook en bufferhok zijn ook altijd lekker warm, slecht voor het rendement, de kinderen doen af en toe op hun slaapkamer nog eens een radiator aan wat ik niet weet. Kan ook goed zijn dat ik wel 300 m3 verwarm.
De rekening met de kruiwagen klopt wel ongeveer, en dit jaar was het ook misschien kouder dan normaal. Ik weet wel dat ik heel wat hout in as heb laten veranderen.
Vooral niet kopschuw worden, gewoon beginnen met stoken. Is het hout op, gewoon nieuw bijkopen of op gas verder.
Succes met de bouw van je installatie.
groeten Jos.