Beste forumleden,
Ben benieuwd naar jullie ervaringen over de vochthuishouding in een woning die met leem gestukt is. Onze woning is gebouwd uit houtskelet met 30 cm houtvezelisolatie. Aan de binnenzijde van het houtskelet zit een constructieve plaat en daarop wederom een harde houtvezelplaat om het leemstucwerk te dragen en de Electra leidingen doorheen te leggen en de wandverwarming. het geheel is afgewerkt met 3 cm leem en daaroverheen leemfinish. We zijn nog bezig om een geschikt ventilatiesysteem te kiezen om de binnenlucht te verversen. In de woonkamer en badkamer hebben we ducoroosters boven de raamkozijnen maar die gebruiken we nooit omdat de koude binnenkomende lucht op je neervalt. We luchten nu drie maal daags met de buitendeuren tegen elkaar open en halen daarmee in de woonkamer/keuken een vochtpercentage van rond de 51%. Aan het begin van de winter deden we dat nog niet maar constateerde ik dat het vocht in de leem een vochtpercentage had van tegen de 15%. Nu zit dat tegen de 7-8%. Op de slaapkamer, ook met leemstuc, slapen we met de ramen open en hebben geen verwarming aan ook overdag niet. Het vocht zit daar meestal tussen 57 en 60% en is ook moeilijk lager te krijgen. Wel weet ik dat koudere lucht minder vocht kan bevatten en dat daarmee de vochtmetingen hogere waarden uitwijzen . het grappige is ook dat we dus in de keuken nu ook nog niet echt afzuigen maar dat de keuken-woonkamer niet naar kooklucht ruikt.
Ben benieuwd of er iemand van jullie is die ook metingen van wand en binnenlucht doet en wat de bevindingen zijn.
Hartelijke groet, Wim Canton
Vochtmeting van leem en lucht in woning
Moderator: Moderators
-
wim1953
-
Gargouille
-
wim1953
Re: Vochtmeting van leem en lucht in woning
Beste Gargouille,
Het vocht in de leem meet je met een vochtmeter. Daarmee kun je de vochtgraad meten van zowel hout als andere bouwmaterialen. Twee steekpennen prikken in de buitenlaag en je krijgt een uitslag. De mijne is van Brennenstuhl en werkt volgens mij redelijk.
Het vocht in de leem meet je met een vochtmeter. Daarmee kun je de vochtgraad meten van zowel hout als andere bouwmaterialen. Twee steekpennen prikken in de buitenlaag en je krijgt een uitslag. De mijne is van Brennenstuhl en werkt volgens mij redelijk.
-
Gargouille
Re: Vochtmeting van leem en lucht in woning
Of het in absolute waarden heel acuraat is durf ik te betwijfelen, maar om situaties onderling te vergelijken best bruikbaar.
Maar het vochtgehalte in het leem(evenwichtsvochtgehalte) is in evenwicht met de omgevingslucht ( temperatuuur- en RV-afhankelijk).
Leem kan dan ook niet veel aan de RV doen, het ijlt hooguit na en is dus enkel 'bruikbaar' om sterk wisselende RV in de tijd te spreiden.
Zoals massa bij warmte.
Het vocht kwijtgeraken via de muren (doorheen de isolatie) lijkt me niet zo'n heel goed idee.
Goed wel dat de muren dampopen zijn naar buiten en ten alle tijde snel kunnen opdrogen. Maar het actief gebruiken om er permanent vocht doorheen te sturen, lijkt me niet ...
G
Maar het vochtgehalte in het leem(evenwichtsvochtgehalte) is in evenwicht met de omgevingslucht ( temperatuuur- en RV-afhankelijk).
Leem kan dan ook niet veel aan de RV doen, het ijlt hooguit na en is dus enkel 'bruikbaar' om sterk wisselende RV in de tijd te spreiden.
Zoals massa bij warmte.
Het vocht kwijtgeraken via de muren (doorheen de isolatie) lijkt me niet zo'n heel goed idee.
Goed wel dat de muren dampopen zijn naar buiten en ten alle tijde snel kunnen opdrogen. Maar het actief gebruiken om er permanent vocht doorheen te sturen, lijkt me niet ...
G