Aangezien he winterweer nog niet van wijken weet, wil graag ervaringen horen van mensen met (rol)-luiken voor de ramen en de te behalen besparing. Ik kom mede tot dit topic omdat onze vrienden in de Zwitserland (Jura / Neuchatel) steevast iedere avond de luiken dichtdoen van hun huis. Het vriest daar wel iets meer en langer dan bij ons, doch dit jaar is het bij ons ook prijs. Bij die vrienden waren het wel de bekende normale houten luiken, doch ze sloten goed.
Mijn persoonlijk idee is dat b.v. de isolatiewaarde van al. rolluiken gering is. Het aluminium geleidt goed en achter het rolluik zal de tempperatuur niet veel verschillen met die daar buiten. Zou je een goed sluitend en geisoleerd luik toepassen, dan moet m.i. daar een besparing zijn te bereiken. De luiken zijn dicht vanca. 17.30 tot 08.00 uur en dat zijn ook de koudste uurtjes.
Pigion
Geven (rol)-luiken energie-besparing?
Moderator: Moderators
-
Pigion
-
Albert van WdJ
Re: Geven (rol)-luiken energie-besparing?
Ik heb 2 rolluiken gemonteerd op slaapkamers op de zuidzijde.
Ze werken uitstekend tegen de zonnehitte, maar minder tegen koude. Vooral koude wind komt er snel door, hoewel je toch wel minstens zo'n 50% minder kouval bemerkt.
De wind tussen rolluik en raam staat nl. niet stil. Door zijgeleiders op de muur af te kitten, is wel winst te halen.
Isolatiewaarde tegen kou is in mijn situatie en bij mijn type rolluik beperkt, maar is er zeker wel.
Ze isoleren vooral tegen warmte. En vanwege de zomerse warmte heb ik ze aangeschaft.
Daarnaast beschermd het luik het kozijn ook tegen weer en wind. En dat merk je aan het schilderwerk.
Albert
Ze werken uitstekend tegen de zonnehitte, maar minder tegen koude. Vooral koude wind komt er snel door, hoewel je toch wel minstens zo'n 50% minder kouval bemerkt.
De wind tussen rolluik en raam staat nl. niet stil. Door zijgeleiders op de muur af te kitten, is wel winst te halen.
Isolatiewaarde tegen kou is in mijn situatie en bij mijn type rolluik beperkt, maar is er zeker wel.
Ze isoleren vooral tegen warmte. En vanwege de zomerse warmte heb ik ze aangeschaft.
Daarnaast beschermd het luik het kozijn ook tegen weer en wind. En dat merk je aan het schilderwerk.
Albert
Change, before you have to.
-
Dutch John
Re: Geven (rol)-luiken energie-besparing?
In geval van enkel glas zul je veel besparing zien. Bij dubbel glas is de winst gering. Verder hebben rolluiken vooral een psychologisch effect. Ze sluiten je van de buitenwereld af. Prettig, tenminste als je daarvan houdt.
Net als Albert al schreef: vooral in de zomer is het comfort groot. En het schilderwerk gaat ontzettend lang mee.
Groet,
DJ
Net als Albert al schreef: vooral in de zomer is het comfort groot. En het schilderwerk gaat ontzettend lang mee.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-