Hallo Gotty,
Gotty schreef:Het is de bedoeling dat de vloerverwarming alleen warm is tijdens het douchen, echter vraagt dit natuurlijk een opwarmtijd. Deze wil ik dan ook automatisch laten schakelen, maar dat komt later, nu eerst de werking.
Dat is helder.
Gotty schreef:Helemaal duidelijk, alleen het gas slaat dus letterlijk neer tegen de wisselaar?
De verbrandingsgassen strijken langs de warmtewisselaar. Daardoor worden ze afgekoeld. Alleen de waterfractie kan bij die temperaturen condenseren (en dus warmte afgeven). De overige componenten (CO2, N2, NoX enz.) koelen alleen maar af en gaan als verbrandingsgas je schoorsteen in.
Gotty schreef:Oke, dan is me dat bij deze duidelijk, dat het alleen afhankelijk is van de watertemperatuur (hoewel ik dat wist) en niet afhankelijk is van sensoren of veiligheden of iets dergelijks.
Precies, het is gewoon een natuurkundig fenomeen.
Gotty schreef:En is condenseren daarom waarschijnlijk slechts een kleine kostenbesparing waar je niet verder over moet nadenken? Dus niet stoken op bijvoorbeeld 60º C omdat het zuiniger zou zou zijn, volgens verdien je met condenseren de energie die je erin stopt niet meer terug of wel?
Dat is mis! Hoe heet je moet stoken, hangt af van de dimensionering van je installatie en de buitentemperatuur. Laat de gedachte varen dat je tot een X temperatuur moet stoken om te kunnen condenseren. Hoe lager hoe beter, zowel aanvoer als retour.
Gotty schreef:Ik had dus al een hele theorie bedacht over het verband tussen cv-vermogen en modulatie, en ondertussen ben ik ook hiermee aan aan het uitproberen in de woonkamer, maar het werkt misschien niet zoals ik dacht.
Laat alle theorieën die je hebt gewoon varen, tot je het begrip hebt van de onderliggende natuurkundige aspecten die hier spelen.
Hier alvast een verhaaltje over condenseren en rendement:
Bij de oude gasketels werd het vermogen uitgedrukt op basis van de onderste verbrandingswaarde van aardgas. Dat is de maximale warmte opbrengst waarbij geen condensatie optreed. Dat was wel handig, want die ketels hadden geen afvoer naar het riool. Voorts waren die ketels van staal, en dat gaat roesten met water. Men trachtte dus ten alle tijden condensatie te vermijden.
Wat is dan bovenwaarde zul je vragen. Wel, dat is de totale hoeveelheid warmte die vrij komt bij het volledig laten condenseren van het chemisch gevormde water uit het verbrandingsproces.
Dus onderwaarde = bovenwaarde – condensatiewarmte
100% rendement op onderwaarde is dus slechts 89% rendement op de bovenste verbrandingswaarde van aardgas.
Door dit gebruik in het verleden zitten we nu dus met de kromme uitdrukking dat een HR ketel een rendement haalt van 107 tot 109%. Maar dat komt dus om dat men is gaan rekenen vanuit de onderste verbrandingswaarde.
Hieruit volgt dat het theoretische maximale rendement op die manier 111% is. Omgekeerd moet het dan ook helder zijn dat een niet- condenserende ketel maar tot maximaal 89% rendement kan komen, gerekend van de bovenste verbrandingswaarde.
Gotty schreef:Omdat ik het anders ook niet weet en toch ergens moet beginnen wil ik hier de volgende vraag stellen:
Is het zo dat je het cv-vermogen moet afstellen op het aantal liters water wat je rondpompt?
Nee, een ketel wordt ontworpen voor een bepaald vermogen. Meestal bij een temperatuursverschil (delta T)van 20 graden tussen aanvoer en retour. Daarbij hoort een hoeveelheid water te passeren, die dat vermogen kan transporteren. Op dat gegeven wordt de pomp geselecteerd die in je ketel zit.
Gotty schreef:En dat het aantal liters niet is te achterhalen zonder gebruik van formule's en dergelijke?
Het aantal liters kun je terugvinden in de grafiek van je pomp. Je moet dan wel de inwendige weerstand van je leidingsysteem kennen (meestal uitgedrukt in meter opvoerhoogte). Maar deze exercities zijn voor jouw probleem helemaal nog niet aan de orde.
Groet, Cp
Verwijderd.