Hoeveel isolatiedikte is er nodig

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johan Jonker

Hoeveel isolatiedikte is er nodig

Bericht door Johan Jonker »

Hoeveel isolatie is er nodig? 

De adviezen over dikte van isolatie in nieuwbouw zijn enorm. Diktes van 16cm zijn geen uitzondering. Maar in bestaande bouw hoe zit het daar? Vanaf welke dikte is isoleren zinvol? 

Stel je hebt een ongeisoleerde vloer op de koude ondergrond. Dan heb je volgens Ubakus.com een Rd waarde van circa 0,27 0,6 m2K/W.

Als je uitgaat van een temperatuur van de ondergrond van circa 10 graden dan verliest een kamer met vloeroppervlakte van 30 vierkante meter en een kamertemperatuur van 20 graden 30**(20-10)/0.26 = 1200Watt.

Hoeveel helpt isoleren dan?

Als je een cm isolatie met een Rd waarde van 0,325 toevoegt, dan scheelt het al enorm. De Rd waarde stiijgt dan al naar meer dan het dubbele: bijna 0,6 m2K/W. Het energie verlies daalt ineens van 1200Watt tot ongeveer 512 Watt. Voor iedere volgende centimeter isoleren is er ook veel winst maar die neemt snel af. De winst zit vooral in de eerste paar centimeters.

De winst van de 12e centimeter is maar 6 Watt, dat is 1/100 van die van de eerste centimeter. Dus maak je vooral druk om de eerste centimeters en niet om de extreme diktes.
Afbeelding

jgroot

Re: Hoeveel isolatiedikte is er nodig

Bericht door jgroot »

Ik zou voor de vloer wel proberen om een Rc waarde van 3.5 te halen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

In Nederland hoor je te (ver)bouwen volgens het Bouwbesluit, dat is een wetboek zeg maar. Het huidige Bouwebesluit schrijft voor vloeren een Rc waarde voor van minimaal 3,5m²K/W.

Dan heb je in elk geval een richting.
De dikte van de isolatie hangt af van het soort isolatie. Elk materiaal heeft zijn eigen eigenschappen, ook in een warmteweerstandsgetal dus. Onder vloeren kom je toch veelal op harde schuimisolaties uit. Soms ook wel met schuimbeton. Dus per materiaal moet je controleren of je aan de verseiste weerstand komt, en daar volgt dan een dikte uit.
Johan Jonker

Bericht door Johan Jonker »

Mijn probleem is dat ik geen kruipruimte heb. Nu een tegelvloer een stukje dekvloer en daaronder cement direct op het zand. De hele cementvloer er uit slaan vind ik nogal wat.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Tja, je wilt isoleren of niet. Als je de ruimte niet wilt creeren, dan kun je naar vacuumplaten isolatie. Niet goedkoop, maar wel effectief.
jgroot

Bericht door jgroot »

Johan Jonker schreef: 20 dec 2020, 15:10 Mijn probleem is dat ik geen kruipruimte heb. Nu een tegelvloer een stukje dekvloer en daaronder cement direct op het zand. De hele cementvloer er uit slaan vind ik nogal wat.
Als je het goed wilt doen, is dat wel de juiste keuze. En wanneer je minimaal 2 maatregelen doet kun je ook nog wat subsidie krijgen.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Voor het geval je die voer op zand er uit gaat breken: graaf dan nog wat meer uit en laat een schuimbeton vloer leggen. Is ooit gedaan bij een van mijn voormalige werkgevers. Er lag een houten vloer op balken en een lage maar zeer vochtige kruipruimte er onder. De planken en balken gingen rotten dus moest er wat gebeuren. Het was een studenten roeivereniging in Delft dus er werden een paar bouwkunde studenten ingezet om het op te lossen.

Waar ze mee kwamen was uitgraven en dan schuimbeton er in als de goedkoopste optie. Met een slang werd het spul er in gespoten en er liep een vent in lieslaarzen in rond die met een grote wisser de boel zo'n beetje verdeelde. Na een week of twee was het nog een soort brosreep waar dan weer een ongewapende cement dekvloer op ging. Ik heb nog jaren op die vloer gewerkt, veel prettiger dan de planken, nooit meer koude voeten en ook het vocht was en bleef weg. Dikte van de schuimbeton was ongeveer 25 cm als ik me goed herinner.

Het is een hele operatie maar dan ben je voorgoed voorzien.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie