Is stoken met sparrenhout gevaarlijk?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tina

Is stoken met sparrenhout gevaarlijk?

Bericht door Tina »

Wij hebben pas een houtkachel laten installeren. 4jaar geleden hebben wij in onze tuin een hele boel sparren geveld, en het hout ligt hier al die tijd al te drogen( ong 30 kuub schat ik)

Nu wilden wij dit hout natuurlijk gebruiken om te stoken, maar nu heb ik al een paar keer gehoord dat dit heel gevaarlijk is voor schoorsteenbranden. Is dit echt zo?

Ik denk dat het hout wel droog genoeg is na 4 jaar, of niet?
De schoorsteen is een oude gemetselde schoorsteen, waar we een dubbelwandige inoxen buis in laten steken hebben.
Wat denken jullie? Het sparrenhout opstoken of best naar het containerpark brengen :cry:
Zou spijtig zijn natuurlijk maar ik loop zeker niet graag risico mijn hele huis te laten afbranden!

Alvast bedankt!
Pigion

Re: Is stoken met sparrenhout gevaarlijk?

Bericht door Pigion »

Gewoon opstoken dat hout. In sparrenhout zit hars, brandt zeer goed, lange vlam. Het hout moet met voldoende lucht worden gestookt, kachel niet knijpen, anders krijg je veel roet in de schoorsteen. Als je vindt dat het vuur te heet wordt, dan minder hout tegelijk in de kachel, echter nog steeds niet knijpen van de luchttoevoer.
Pigion
Atlas

Bericht door Atlas »

Opstoken. ....zeker, zou ik ook doen. Je zou het zekerheidshalve kunnen mengen met een wat hardere houtsoort. Maar zeker niet storten! ben je gek!. Dit is zeker voor 2 jaar stoken en wellicht bij een goede isolatie wel 3 jaar!
Wel is het zo dat de opgesloten harsdeeltjes het vuur meer laten knetteren waardoor er meer kleine onverbrande deeltje meegenomen worden je pijp in. Deze zullen wat gaan hangen aan de binnenkant en bij de uitgang en kap waar je pijp niet dubbelwandig is. De schoorsteenveger zal deze deeltjes "vlokroet" noemen. Ik zou maandelijks even kijken om te zien hoe de pijp eruit ziet om zodoende een vertrouwd gevoel van wanneer je moet vegen (eerste kachel....oke, maar hebben jullie ook nooit eerder hout gestookt en geen ervaringen opgedaan?) op te bouwen.
Stook zelf alle houtsoorten wat ik voorhanden heb. In principe geef ik de voorkeur voor hardhout maar met de afgelopen zeer koude dagen stook ik bewust vuren/grenen etc want daarvan is de warmteontwikkeling veel groter. Wel moet je een keer vaker je kachel vullen.
Voor schoorsteenbrand hoef je denk ik niet zo bang te zijn. vlokroet ontbrand pas bij een temperatuur van 900c. heel anders dan creosoot 600c. Voorwaarde is DROOG hout stoken. Alleen door nat en door geverfd houd krijg je creosootvorming.
Trouwens mocht je een brand krijgen dan is dat bij deze pijpen(wanneer deugdelijk aangelegd) niet het einde van de wereld. Deze pijp kan er -afhankelijk van het merk dacht ik- tegen om 1200 c. te verwerken. Een schoorsteenbrand kan ongeveer een temp van 1000-1100 c opleveren. dus....waarschijnlijk veel paniek (begrijpelijk) wanneer dit gebeurd maar niet direct met catastrofale gevolgen voor de hele woning.
Wil je voor zeker gaan dan zou ik zeggen; veeg hem eerst eens 2, eventueel 3 keer per jaar. Misschien eerst door een schoorsteenveger (1 keer is in Ned. toch al verplicht voor je verzekering) en bevraag hem uitgebreid op zijn bevindingen en andere ervaringen. Zelf laat ik hem 2 keer per jaar vegen.
Met die vele honderden aan stookwinst t.o.v. gas en de winst van het niet-storten kosten, moet die ca 50 euro voor een veegbeurt er wel af kunnen lijkt mij.

Atlas
gdelea

Bericht door gdelea »

wat voor een houtkachel
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als je het niet durft te stoken, kom ik het ophalen!!! Hoef je het niet zelf te storten.
Jonas

Bericht door Jonas »

JantjeV8 schreef:Als je het niet durft te stoken, kom ik het ophalen!!! Hoef je het niet zelf te storten.
ik ben ook kandidaat :D
Laatst gewijzigd door Jonas op 29 jan 2010, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tina

Bericht door Tina »

Bedankt! voor de snelle reacties!

Pigion, bedoel je dat ik de luchttoevoer van de kachel best nooit toezet?

Atlas, wow wat een uitgebreide uitleg :!:
Maar hierdoor heb ik er toch al een pak meer vertrouwen in.
Iemand had mij verteld over iemand die met sparrenhout al 2x een schoorsteenbrand heeft gehad, en die nu alles naar het containerpark doet. Maar nu heb ik een sterk vermoeden dat hij het hout niet lang genoeg liet drogen.
Hier ligt het meeste toch al 4 jaar, waarvan 3jaar gekloofd in stukken van +-7 cm dik.
Mengen met hardhout lijkt mij wel een goed idee, dan blijft het vuur wat langer aan :D
De kachel en pijp zijn pas een week geleden geplaatst. Binnen een maand of 2 zal ik de veger eens laten komen kijken, veiligheid boven alles :)

gdelea

Het is een convectie/speksteenkachel, merk canter geloof ik

jantje en jonas, goed geprobeerd :D

In ieder geval, het was mijn man die zo graag een houtkachel wou .
Ik was eerst een beetje terughoudend, maar ik ben ondertussen helemaal van mening verandert!
Wat een zalige, gezellige warmte in huis!
willem

Bericht door willem »

Tina,

Dat is een pak hout die 30m3, gewoon opstoken op de manier die Atlas zegd.
Ik wil er alleen aan toevoegen; begin eerst met wat andere lichte houtsoorten,
en als de kachel aardig heet is, dan pas met het sparren-hout beginnen, dat geeft
een optimalere verbranding van de harsen.
gdelea

Bericht door gdelea »

bij de meeste kachels hoef je geen volgas te geven.je zou evt kunnen stoken met een thermometer op de pijp. wat belangrijk is dat je eerst de boel goed op temperatuur stookt ,bij een onvolledige verbranding van hout waar een hoop hars inzit krijg je een cerosoot wat heel goed wil branden.teveel lucht toevoegen leidt soms tot onnodig veel houtverbruik en afkoeling van kanaal en kachel .ook hoe de lucht bij het vuur komt heeft invloed .met hout bij aanzetten lucht van onder , heb je de boel goed op temperatuur lucht van boven bij het vuur,.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

4 jaar ligt het al, 3 jaar zelfs gekloofd en als het de laatste tijd onder een afdak (in de wind) heeft gelegen zijn de harsen wel verdroogd. Dat stookt als een tierelier hoor.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Tina schreef:In ieder geval, het was mijn man die zo graag een houtkachel wou .
Ik was eerst een beetje terughoudend, maar ik ben ondertussen helemaal van mening verandert!
Wat een zalige, gezellige warmte in huis!
Goh, hoe vaak ik dat al gehoord heb! :wink:
Wel makkelijk, manlief hoeft zelf niet meer te stoken. Alleen zagen en kloven. En zo is het weer netjes verdeeld...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie