Onlangs hebben wij een woning met houtkachel gekocht. Dit is de eerste keer dat ik een houtkachel gebruik. Er zit een bedienings-schuifje op waar ik de functie niet van begrijp. De handleiding, de dealer en de importeur van het merk in kwestie hebben mij niet echt kunnen helpen. Toch wil ik graag precies weten waar alle bedieningen op zo'n apparaat voor dienen.
Ik heb gezocht naar kennis over houtkachels en zodoende kwam ik op dit forum uit. Ik hoop dat mijn vraag hier op z'n plek is.
Het zit zo: het is een houtkachel van het merk Scan, het type weet ik niet. Boven in de kachel zit een ruimte, een bovenkamer. Ik zal het maar een uitlaatruimte noemen. De verbrandingsgassen komen eerst in deze ruimte en gaan dan de schoorsteen in. Er zit ook een schuifje die een gaatje naar deze ruimte opent. Het is een kleine opening, een gat van ongeveer een halve centimeter. Wat doet dit schuifje? Ik vermoed dat als dit schuifje open staat verse lucht mee de uitlaatruimte en schoorsteen mee ingezogen wordt. Wat is daar het nut van en wanneer gebruik je het?
Hierbij foto's:

En het schuifje: