Warmtewisselaar kachelbuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rising Hope

Warmtewisselaar kachelbuis

Bericht door Rising Hope »

Hallo allemaal,

In mijn woonkamer heb ik een barbas houtkachel die naar behoren werkt. De wens is om een aantal kamers in huis duurzaam te verwarmen. Ik heb thuis ook een hobbyruimte waar ook een barbas houtkachel staat. Tevens heb ik ook een buffervat van ruim een kuub.
De houtkachel is van dikwandig staal. Nu heb ik bedacht om de kachel goed te isoleren, zodat er niet veel warmte wordt uitgestraald, maar wel voldoende zuurstof kan worden aangezogen. Om de kachelbuis wikkel ik een spiraal van koper van 50 meter en een diameter van 12mm. De buis isoleer ik dan ook goed. Hoeveel rendement kan ik dan uit de schoorsteen halen om de buffer op te warmen?
Heeft iemand een beter idee om na de verbranding de warmte te oogsten?
ritsaert snijder

Re: Warmtewisselaar kachelbuis

Bericht door ritsaert snijder »

Door het isoleren kan de Barbas te heet worden en vervormen, scheuren enzovoort, als je het goed doet met bijvoorbeeld keramische wol en je gaat stevig stoken dan is dat risico redelijk groot. De wisselaar op de schoorsteen is lastig omdat je met een ronde buis weinig contact kunt maken met de schoorsteen en omdat de hete gassen natuurlijk in de schoorsteen zitten. Je doet het met een 12 mm buis en met 50 meter en als je dat in tegenstroom doet gaat het wel wat opleveren. Voor een bijdrage voor je buffer van 1000 liter zal de investering van koper en isolatie (pompkosten) niet erg gunstig uitpakken. Zeker als je bedenkt dat je de warmte uit je huis (kachelpijp staat in je huis neem ik aan) naar een buffer gaat brengen om het dan later weer in je huis te brengen.
groet!

Ritsaert
TLS

Re: Warmtewisselaar kachelbuis

Bericht door TLS »

dit is misschien een beter idee: https://hitze.pl/en_heat-exchangers,12.html
Ik vermoed dat je geen goed thermisch contact gaat kunnen maken met je (inox?) schouwkanaal met een gewone koperen spiraal.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie