Deze zit aangesloten op een houtkachel waar ik hout uit mijn omgeving mee stook.
Op dit moment stook ik binnen 2 a 3 uur naar 18 graden. Dan zakt de temperatuur binnen een paar dagen weer naar 12 graden.
In December daalt de temperatuur zonder stoken naar 4 a 5 graden of nog lager en dan duurt het stoken naar 18 graden de hele dag.
Het duurt dan ongeveer een week soms twee weken voordat hij weer helemaal is afgekoeld.
Aangezien het na twee weken niet stoken ijskoud kan zijn was mijn idee dat dit wellicht teruggebracht kan worden naar een graad of 10 graden wanneer ik dit ijskoude water overdag via het dak laat verwarmen.
Mijn vragen zijn hoe ik het beste en zo eenvoudig mogelijk kan doen?
-1-Wat ik overal lees is dat heatpipes het met name in de tijd dat ik het nodig heb goed doen, maar ik lees tussen de regels ook dat je met heatpipes niet kan affakkelen. Dus misschien zijn in mijn geval de gewone platte panelen beter, omdat die het water ook hun kou laten uistralen als de zon niet schijnt? Wat is de beste keuze in deze?
-2- In de zomer is de werkplaats heerlijk koel en zou ik het gebeuren op het dak eigenlijk helemaal uit willen schakelen. Ik heb ruimte genoeg voor een buffervat maar kan er op geen enkele manier nuttig gebruik van maken. Plus het idee om sávonds water rond te moeten pompen om alles af te koelen lijkt me niet de beste manier. Is dit uitschakelen mogelijk zonder dat er dingen kapot gaan?