buffervat op buffervat
Moderator: Moderators
-
oebele
buffervat op buffervat
Hallo
Wie kan mij vertellen hoe ik een nieuwe buffer op mijn bestaande aansluit hij zit namelijk vol met water.
De situatie is als volgt mijn bestaande buffer 300l is een cv buffer voor mijn warmtepomp.
mijn nieuwe buffer is er één met spiraal deze is 800l.
De nieuwe buffer word aangelsoten op mijn cv houtkachel en op de bestaande buffer.
Nu mijn belangrijke vraag : moet ik nu het spiraal aansluiten op mijn bestaande buffer of op de houtkachel
zelf heb ik sterk het vermoeden het eerste te doen maar als ik fout zit hoor ik dat graag
Nog een laatste vraag hoe kan ik de temperatuur beheersen eerste buffer moet niet warmer worden dan 40 graden.
Wie kan mij vertellen hoe ik een nieuwe buffer op mijn bestaande aansluit hij zit namelijk vol met water.
De situatie is als volgt mijn bestaande buffer 300l is een cv buffer voor mijn warmtepomp.
mijn nieuwe buffer is er één met spiraal deze is 800l.
De nieuwe buffer word aangelsoten op mijn cv houtkachel en op de bestaande buffer.
Nu mijn belangrijke vraag : moet ik nu het spiraal aansluiten op mijn bestaande buffer of op de houtkachel
zelf heb ik sterk het vermoeden het eerste te doen maar als ik fout zit hoor ik dat graag
Nog een laatste vraag hoe kan ik de temperatuur beheersen eerste buffer moet niet warmer worden dan 40 graden.
-
Albert van WdJ
Re: buffervat op buffervat
Ligt er aan waar de spiraal in de buffer zit, onderin of bovenin.oebele schreef:Nu mijn belangrijke vraag : moet ik nu het spiraal aansluiten op mijn bestaande buffer of op de houtkachel
Zit die onderin: houtkachel er op aansluiten, de warmte zal opstijgen in de buffer en zo de hele buffer op temperatuur brengen.
Bovenin: aansluiten op bestaande buffer, Alle warmte kun je dan afvoeren naar de bestaande buffer.
1. je zorgt voor een mengklep tussen de 2 buffers, met een pomp en temp. schakeling meng je max. 40 graden C richting de bestaande buffer.oebele schreef:Nog een laatste vraag hoe kan ik de temperatuur beheersen eerste buffer moet niet warmer worden dan 40 graden.
2. Je stookt de 800 l buffer niet warmer dan bijv. 45 graden C en in plaats van een goede gelaagdheid in de 800l buffer op te bouwen, zorg je juist voor sterke menging zolang je de hout-cv stookt.
De hoeveelheid warmte die je dan kunt opslaan in de 800l buffer wordt daardoor natuurlijk wel veel kleiner.
Of e.e.a mogelijk is ligt natuurlijk ook aan de plaats van de warmtewisselaar in de buffer.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
oebele
Mijn spiraal zit onder in, mijn gedachte was deze buffer naar 80graden te stoken en de wisselaar op de bestaande boiler aan te sluiten omdat het onderin inderdaad kouder is en op deze manier d.m.v een pomp en delta t regeling te sturen.
-
JantjeV8
Overweeg eens de buffers in serie te plaatsen en op de spiraal in de grote buffer een zonnecollector aan te sluiten. Hoef je 'zomers niet/minder te stoken.
-
oebele
helaas heb ik 300l tap water gekoppeld op de zonneboiler
-
oebele
het is ook belangrijk voor de warmtepomp om beide circuits gescheiden te houden heeft iemand ervaring met soort gelijke opstelling
- Chicken Power
Beste oebele,
Vertel nu eerst is wat je allemaal hebt; eerst een 300l c.v.buffer en een 800l houtkachelbuffer en nu ook nog 300l tapwater en zonnepanelen?
Doet de WP ook het warme tapwater? Wat voor verwarmingssysteem heb je? VV of radiatoren?
Cv ketel? regeling?
Eerst dan is er wat te adviseren.
Groet, Cp
Vertel nu eerst is wat je allemaal hebt; eerst een 300l c.v.buffer en een 800l houtkachelbuffer en nu ook nog 300l tapwater en zonnepanelen?
Doet de WP ook het warme tapwater? Wat voor verwarmingssysteem heb je? VV of radiatoren?
Cv ketel? regeling?
Eerst dan is er wat te adviseren.
Groet, Cp
Verwijderd.