welke trekregelaar voor mijn hout-cv
Moderator: Moderators
- TLS
welke trekregelaar voor mijn hout-cv
Het principe van een trekregelaar is me bekend, en zou ik willen toepassen op m'n kachel die ik aan het installeren ben.
Echter zie ik dat zo'n trekregelaar de trek in het schoorsteenkanaal beperkt door verse lucht (uit de stookruimte) toe te voegen en zo de onderdruk in het schoorsteenkanaal te beperken.
Ik heb net veel moeite gedaan om m'n woning zo luchtdicht mogelijk te maken, dus zo'n ding dat lucht uit m'n leefruimte zuigt om de trek te regelen (zelfs als de kachel niet eens brandt?) zie ik niet zitten. Bestaan er trekregelaars om in het lucht-aanvoer-kanaal te installeren? Een soort smoor-systeem?
Echter zie ik dat zo'n trekregelaar de trek in het schoorsteenkanaal beperkt door verse lucht (uit de stookruimte) toe te voegen en zo de onderdruk in het schoorsteenkanaal te beperken.
Ik heb net veel moeite gedaan om m'n woning zo luchtdicht mogelijk te maken, dus zo'n ding dat lucht uit m'n leefruimte zuigt om de trek te regelen (zelfs als de kachel niet eens brandt?) zie ik niet zitten. Bestaan er trekregelaars om in het lucht-aanvoer-kanaal te installeren? Een soort smoor-systeem?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
-
Ramon
Re: welke trekregelaar voor mijn hout-cv
Deze,
https://m.nl.aliexpress.com/item/400116 ... lsrc=aw.ds
Gekoppeld aan deze...
https://m.aliexpress.com/item/327490547 ... .jpg_.webp
Weet niet of het gaat werken, zou wel leuk zijn...
En gelijk op de markt brengen
Gekoppeld aan deze...
-
Gargouille
Wat doe je dan als de kachel niet brandt om de trek doorheen de kachel te stoppen ?
Als hij brandt trek je de lucht ook uit de kamer zonder trekregelaar. Het gaat dan allemaal doorheen de kachel. Bij grote trek wordt het dan een soort aangeblazen smidsvuur.
G
- TLS
De lucht-aanvoer van de kachel is via een apart kanaal dat van buiten komt, dus er wordt geen lucht uit de kamer genomen.Gargouille schreef: ↑15 okt 2020, 09:48
Wat doe je dan als de kachel niet brandt om de trek doorheen de kachel te stoppen ?
Als hij brandt trek je de lucht ook uit de kamer zonder trekregelaar. Het gaat dan allemaal doorheen de kachel. Bij grote trek wordt het dan een soort aangeblazen smidsvuur.
G
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
-
Gargouille
Ok, dan moet je op dat aanvoerkanaal de trekregelaar plaatsen.
G
G
- TLS
Ja, ik zat ook wat in die richting te denken. Misschien dat regelen op druk niet ideaal is omdat het aanvoerkanaal ook een variable (trek) heeft ifv de wind. Ik dacht eigenlijk aan een regeling op basis van constante lucht-snelheid in de aanvoer, zou dat iets kunnen zijn? Is meteen ook een automatische regeling van het brand-proces.Ramon schreef: ↑15 okt 2020, 09:40 Deze,
Gekoppeld aan deze...
- TLS
dat kan toch niet werken? de trekregelaar smoort niet maar voegt juist lucht toe waardoor de kachel nog meer lucht zou krijgen bij hoge schouwtrek.Gargouille schreef: ↑15 okt 2020, 09:55 Ok, dan moet je op dat aanvoerkanaal de trekregelaar plaatsen.
G
-
Gargouille
Ja klopt.
Ik ga er van uit dat er trekregelaars bestaan die omgekeerd werken/omgekeerd kunnen geplaatst worden. (Bij ventilatiesystemen weet ik zeker dat er zelfregelende buitenroosters bestaan in het aanvoerkanaal)
Anders zal je een bypass moeten knutselen met een T-stuk waarbij je de schoorsteen achter de kachel verbindt naar de externe aanvoer, maar dus met de klassieke trekregelaar daar tussen.
Je kan je wel afvragen of de sop de kool waard is want de kamerlucht die je tijdens het branden onttrekt (en door de ventialtie terug aangevoerd moet worden) geeft ook een licht beter kachelrendement (warmere aanvoerlucht). Compenseert wellicht grotendeels de uitgespaarde energie die in de verbruikte kamerlucht zit.
Dus het enige echte verlies is dan als de kachel niet brandt. Maar de meeste trekregelaars zijn wel in gesloten stand te blokkeren als de kachel uit is.
En als het een high-tech kachel is met speciale externe aanvoer zit er misschien al een regeling in de kachel op de aanvoer. Dan lijkt me een trekregelaar in de schoorsteen overbodig.
G
Ik ga er van uit dat er trekregelaars bestaan die omgekeerd werken/omgekeerd kunnen geplaatst worden. (Bij ventilatiesystemen weet ik zeker dat er zelfregelende buitenroosters bestaan in het aanvoerkanaal)
Anders zal je een bypass moeten knutselen met een T-stuk waarbij je de schoorsteen achter de kachel verbindt naar de externe aanvoer, maar dus met de klassieke trekregelaar daar tussen.
Je kan je wel afvragen of de sop de kool waard is want de kamerlucht die je tijdens het branden onttrekt (en door de ventialtie terug aangevoerd moet worden) geeft ook een licht beter kachelrendement (warmere aanvoerlucht). Compenseert wellicht grotendeels de uitgespaarde energie die in de verbruikte kamerlucht zit.
Dus het enige echte verlies is dan als de kachel niet brandt. Maar de meeste trekregelaars zijn wel in gesloten stand te blokkeren als de kachel uit is.
En als het een high-tech kachel is met speciale externe aanvoer zit er misschien al een regeling in de kachel op de aanvoer. Dan lijkt me een trekregelaar in de schoorsteen overbodig.
G
- TLS
een trekregelaar die een bypass rond de kachel maakt zou inderdaad een mooie oplossing zijn, één zelfs rekening houdt met variabele druk in de aanvoer(schouwtrek gemeten tov aanvoer). Maar ik zit wat verlegen om ruimte tussen uitgang kachel en schouw, dus ben eerder geneigd een smoor-systeem te maken dat dan meteen ook een automatische regeling kan worden.
De kachel heeft geen elektronische snufjes, het is een klassieke manuele regeling van de aanvoer.
De kachel heeft geen elektronische snufjes, het is een klassieke manuele regeling van de aanvoer.
-
Gargouille
Heb je nog een stuk zolder buiten het beschermd/luchtdichtvolume waar de schoorsteen doorheen gaat?
Zo ja, dan denk ik dat je de gewone trekregelaar ook zo hoog kan plaatsen.
Ik heb in ieder geval nog niet gevonden waarom het niet zou kunnen.
G
Zo ja, dan denk ik dat je de gewone trekregelaar ook zo hoog kan plaatsen.
Ik heb in ieder geval nog niet gevonden waarom het niet zou kunnen.
G