hanskraayeveld schreef: ↑22 jan 2018, 21:54
Vergelijk het met brommers opvoeren door je poorten uit te vijlen.
Been there, done that. Poorten uit-vijlen, poorten erbij boren, kop vlakken, ontsteking vervroegen...
hanskraayeveld schreef: ↑23 jan 2018, 08:12
Wat mij opvalt, is dat het vuur zn eigen "stabiliseert" aan de hand van zn toegewezen hoeveelheid zuurstof icm de schoorsteentrek. Nu in normaal nederlands:
Dat klopt. "Grosso modo" is dit het principe wat er aan volume uit gaat door de schoorsteen wil er aan verse lucht in. De onderdruk in de kachel ontstaat doordat er niet het evenredig volume aan zuurstof door de luchtopeningen (zeg maar "restrictors") naar binnen kan denk ik. Anders zou die steeds harder gaan branden. Een goede schoorsteen is dus het halve werk.
Ik heb gisteren als test trouwens m'n "bijzet" houtkachel (Een Supra Iseran met turbo) in de woonkamer ook van een plak Ytong op de reflector plaat voorzien. En WOW wat een verschil!! Hier ben ik zeker van dat alles verbrand wordt! Zelfs bij minimale zuurstof toevoer krulden de vlammen van hoog naar beneden tegen het glas aan. En bij de primaire lucht volop open of tijdens het opwarmen met de deur op een kiertje wordt de afterburner direct aangezet. Waar er anders altijd wel een beetje creosoot in de kachel achter bleef is alles nu lichtgrijs, koffiebruin

prachtig schoon.
Ik ben er nu van overtuigd dat ik de vuurkamer van mijn normale houtkachel verder 'moet' verkleinen om dezelfde verbranding te krijgen. Wat een fantastisch schouwspel is dat als je dat hout echt ziet vergassen!
Een lambda sonde, wie weet op een dag langs de sloop Ritsaert!