Houtvergasser i.cm. waterverwarmer
Moderator: Moderators
-
JantjeV8
Re: Houtvergasser i.cm. waterverwarmer
Wil dit nu zeggen dat m'n kachel niet goed stookt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
JantjeV8
Een stukje naar boven is hij weer neutraal van kleur.
Wek apart is 1 plekje halverwege. Ik denk dat daar een stuk in de pijp heeft liggen gloeien.
Wek apart is 1 plekje halverwege. Ik denk dat daar een stuk in de pijp heeft liggen gloeien.
-
JantjeV8
Ik was ook nog iets schuldig over een flow-meter. Maar ik weet niet meer in welk draadje dat was.
Het ging over de hoeveelheid water die naar een buffer getransporteerd wordt en ik schreef dat mijn thermomixer zo'n meter bezat.
Echter dat klopt dus niet, die flow-meter zit in de pomp-unit van de zonnecollector, niet in de Oventrop, excuus daarvoor.
Het ging over de hoeveelheid water die naar een buffer getransporteerd wordt en ik schreef dat mijn thermomixer zo'n meter bezat.
Echter dat klopt dus niet, die flow-meter zit in de pomp-unit van de zonnecollector, niet in de Oventrop, excuus daarvoor.
-
JantjeV8
Een schaal voor water en een schaal voor antivries, wat ik er in heb zitten. Ik zie er alleen nooit iets in...
-
Co de Boswachter
Hoi Jantje,
Wat is de diameter van de schoorsteen en hoe lang moet de schoorsteen zijn?
gr Co
Wat is de diameter van de schoorsteen en hoe lang moet de schoorsteen zijn?
gr Co
-
JantjeV8
Bij mij is de diameter 150mm inwendig.
De totale lengte is 7 meter.
Deze informatie staat in de beschrijving van je kachel. Iedere bocht brengt weerstand mee waardoor je pijp ook weer langer oet worden om die trek weer op te vijzelen.
De totale lengte is 7 meter.
Deze informatie staat in de beschrijving van je kachel. Iedere bocht brengt weerstand mee waardoor je pijp ook weer langer oet worden om die trek weer op te vijzelen.
-
Albert van WdJ
Bij mijn Attack dp 35 profi is de pijp maar 6 meter met een haakse bocht direct uit de kachel en een 45 graden bocht na 1,5 meter. 12 Meter zou er nodig zijn.
In feite duwt de ventilator de rookgassen ook de schoorsteen in. Wanneer je voldoet aan de gestelde hoogte-eis voor de schoorsteen, dan kan de kachel op 70% van z'n vermogen blijven werken zonder dat de ventilator draait. Puur op natuurlijke trek.
Maar daar zit ik niet op te wachten. Stel dat er stroomstoring is. Dan moet mijn kachel gelijk naar het minimale terug.
En het werkt op dit moment goed.
Albert
In feite duwt de ventilator de rookgassen ook de schoorsteen in. Wanneer je voldoet aan de gestelde hoogte-eis voor de schoorsteen, dan kan de kachel op 70% van z'n vermogen blijven werken zonder dat de ventilator draait. Puur op natuurlijke trek.
Maar daar zit ik niet op te wachten. Stel dat er stroomstoring is. Dan moet mijn kachel gelijk naar het minimale terug.
Albert
Change, before you have to.
-
Co de Boswachter
IK dacht dat je een attack fd had?Albert van WdJ schreef:Bij mijn Attack dp 35 profi is de pijp maar 6 meter met een haakse bocht direct uit de kachel en een 45 graden bocht na 1,5 meter. 12 Meter zou er nodig zijn.
Albert
-
Albert van WdJ
@Co de Boswachter,
Klopt,
Had!
Kostte veel stooktijd, en rendement was laag. Daarbij vond ik de rookontwikkeling een blijvende zorg in mijn bebouwde omgeving. Niet dat er ooit iemand geklaagd heeft, maar toch.
Voorheen stookte ik een kruiwagen pallet/sloophout op om 1000 l buffer op 85 graden C te krijgen.
Dat duurde al gauw 4-4,5 uur.
Dan moest ik elk half uur wat aan de kachel doen.
Nu met de Dp profi stook ik in 4 uur ook een kruiwagen hout weg. Alleen daarmee stook ik 2000 l buffer naar 80-85 graden C.
Stokersarbeid is zeker met 80% verminderd.
En zichtbare rook heb ik alleen nog maar in de opstartfase.
Binnenkort zal ik mijn systeem op het forum zetten (met foto's). Want er is behoorlijk wat gewijzigd.
Albert
Klopt,
Had!
Kostte veel stooktijd, en rendement was laag. Daarbij vond ik de rookontwikkeling een blijvende zorg in mijn bebouwde omgeving. Niet dat er ooit iemand geklaagd heeft, maar toch.
Voorheen stookte ik een kruiwagen pallet/sloophout op om 1000 l buffer op 85 graden C te krijgen.
Dat duurde al gauw 4-4,5 uur.
Dan moest ik elk half uur wat aan de kachel doen.
Nu met de Dp profi stook ik in 4 uur ook een kruiwagen hout weg. Alleen daarmee stook ik 2000 l buffer naar 80-85 graden C.
Stokersarbeid is zeker met 80% verminderd.
En zichtbare rook heb ik alleen nog maar in de opstartfase.
Binnenkort zal ik mijn systeem op het forum zetten (met foto's). Want er is behoorlijk wat gewijzigd.
Albert
-
Co de Boswachter
Albert,
Ik heb nu een Verner 16/11 in de huiskamer en een 1000L buffer in de schuur staan, maar ik wil er eigenlijk een vergasser in de schuur bij hebben staan, maar ik weet nog niet welke, misschien een dpx 25 of misschien wel een Defro want die kan ook op pellets, snippers en houtblokken draaien.
Wat voor diameter buis gebruik je tussen de vergasser en de boiler?
ps ik ben benieuwd naar het verhaal en de fotos
en bij welke leverancier heb je de attack?(de verner had ik gehaald bij anton brandsma uit friesland of is dit tegenwoordig slovakheating?)
gr Co
Ik heb nu een Verner 16/11 in de huiskamer en een 1000L buffer in de schuur staan, maar ik wil er eigenlijk een vergasser in de schuur bij hebben staan, maar ik weet nog niet welke, misschien een dpx 25 of misschien wel een Defro want die kan ook op pellets, snippers en houtblokken draaien.
Wat voor diameter buis gebruik je tussen de vergasser en de boiler?
ps ik ben benieuwd naar het verhaal en de fotos
en bij welke leverancier heb je de attack?(de verner had ik gehaald bij anton brandsma uit friesland of is dit tegenwoordig slovakheating?)
gr Co
-
Albert van WdJ
Beste Co,Co de Boswachter schreef: Wat voor diameter buis gebruik je tussen de vergasser en de boiler?
Ik heb er duimse pijp tussen zitten. En een klein tussenstukje 28 mm. Omdat dit gebogen moest worden.
Daarnaast staat mijn pomp in de oventrop mixventiel op de hoogste stand (3), want ik heb spiralen in mijn buffers.
Mijn Attack staat nl. in een open circuit opgesteld. De buffers zelf staan onder druk (1,5 bar).
Volgens mij is dat inderdaad slovakheating.Co de Boswachter schreef: en bij welke leverancier heb je de attack?(de verner had ik gehaald bij anton brandsma uit friesland of is dit tegenwoordig slovakheating?)
gr Co
Daar komen mijn Attack-ken ook vandaan.
Ben ik heel tevreden over.
Groet,
Albert
-
Co de Boswachter
Hoi Albert,
Waarom heb je niet voor de DPX gekozen?
gr Co
Waarom heb je niet voor de DPX gekozen?
gr Co
-
Albert van WdJ
@Co,
Hij was toen nog niet op de markt.
Maar misschien had ik dan toch ook voor de dp profi gegaan.
Gewoon recht toe-recht aan vergassen.
Wat er niet aan zit, kan ook niet kapot.
Albert
Hij was toen nog niet op de markt.
Maar misschien had ik dan toch ook voor de dp profi gegaan.
Gewoon recht toe-recht aan vergassen.
Wat er niet aan zit, kan ook niet kapot.
Albert
-
Co de Boswachter
Hoi Albert,
Heb je geen last van de spijkers en de nieten die uit de pellets komen?
gr Co
Heb je geen last van de spijkers en de nieten die uit de pellets komen?
gr Co
-
Albert van WdJ
@Co,
Tot op heden geen last van spijkers.
Ze klonteren niet aan elkaar, en ze bakken ook niet vast aan de vuurvaste steen.
Dus daar ben ik wel happy mee.
Ik ga heel binnenkort het systeem op het forum plaatsen in een nieuw draadje.
Albert
Tot op heden geen last van spijkers.
Ze klonteren niet aan elkaar, en ze bakken ook niet vast aan de vuurvaste steen.
Dus daar ben ik wel happy mee.
Ik ga heel binnenkort het systeem op het forum plaatsen in een nieuw draadje.
Albert