rendement 91% tov 80% houtkachel / vergasser, ...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ecogoeikoop

rendement 91% tov 80% houtkachel / vergasser, ...

Bericht door ecogoeikoop »

Ik wil een draadje open doen met als onderwerp hoeveel een kachel met een hoger rendement meer mag kosten. Wat denken jullie?
een vb:
1kg hout is in het beste geval 4.1kWh
1 sterre droog hout zou ongeveer 500kg wegen en kost mij 50 Euro
= 2.4 Eurocent/kWh met theretisch rendement 100%
= 3,0 Eurocent/kWh (80% rendement)
=2,7 Eurocent/kWh (91% rendement)
Ik heb 2 houtvergassers vergeleken van 40kW met 91% rendement en 1 met 80% rendement.
= De goedkopere vergasser kost met bovenstaande berekening dus 0,12 Euro/draaiuur meer dan de duurdere vergasser.
- De duurdere kachel verbruikt ongeveer 1kg hout/uur minder = een klein blokje hout.
- Het prijsverschil van bvb 1500 Euro is in 12500 draaiuren terug betaald.
conclusie:
Een hoger rendement is vooral goed voor het milieu.
Brit

Re: rendement 91% tov 80% houtkachel / vergasser, ...

Bericht door Brit »

Ik mis in de berekening de onderhoudskosten van de kachel. Dat blokje hout is niet de grootste kostenpost, zelfs niet als het hout 2x zo duur zou worden in de toekomst. Maar efficientere verbranding = schonere verbranding = minder onderhoud(schoorsteenveger, aanslag op WW, binnenwerk kachel, enz)

Ik weet dat dit geen regel is dat in steen is gebijteld, maar vaak is goedkoop duurkoop op de lange termijn :?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

ecogoeikoop schreef:Ik heb 2 houtvergassers vergeleken van 40kW met 91% rendement en 1 met 80% rendement.
Vermeld voor de compleetheid welke vergassers je hebt vergeleken.
Dat is makkelijker om een helder beeld te hebben in deze draad.
Houd er ook rekening mee dat je die max. rendementen niet zomaar haalt! 't Is niet zo: ik gooi er hout in en de ketel geeft het maximale rendement.

Zoals Brit aangaf mis je hierbij de onderhoudskosten. Hoewel minder rendement niet per definitie een slechtere verbranding hoeft te betekenen.
En dus sterkere vervuiling van je kachel (en het milieu) zou inhouden.

€50, - euro per kubieke meter hout is wel veel. Zelfs op dit moment wordt nog hout aangeboden voor €22, - per kubieke meter, hoewel dat dan niet droog is.
Daarmee verandert ook je berekening ten voordele van de laag rendement kachel.

Bij de hele berekening heb je natuurlijk de tijd voor het stookwerk er buiten gehouden. Logisch, want stoken doen we graag :)
Maar toch moet je bedenken dat het ook fijn is als een ketel meer rendement haalt uit een vulling hout. Scheelt je minder opslag, minder transport naar de ketel en misschien ook minder tijd voor het stoken.
Maar daarvoor moet je eerst aangegeven welke kachels het zijn.

Er zijn nog wel meer zaken die meetellen. Sommige ketels hebben meer installatiekosten dan anderen. Denk bijv. alleen al aan de maat schoorsteenpijp (en evt. benodigde hoogte). Die verschilt vaak bij ketels van verschillende merken met dezelfde vermogens.
etc.

Albert
Change, before you have to.
ecogoeikoop

Re: rendement 91% tov 80% ATTACK vs Orlan

Het gaat over:
1/Een Attack DP45 profi. De fabrikant geeft een rendement tussen 80 en 85% aan.
2400 Euro exclusief BTW zelf af te halen niet te ver van hier.
2/ Een Orlan Super 40. De fabrikant geeft een rendement van 91% aan.
4044 Euro exclusief BTW - ik denk zelf afhalen niet te ver van hier.

Alle aansluitingen inclusief de pomp zijn bij mij aanwezig. + idd er moet nog een Laddomat 21 of zoiets bijkomen.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Het schouwvegen en onderhoud is idd een heel belangrijk argument.
Bij de Orlan super is er een hendel om de warmtewisselaars te reinigen. Deze vind ik bij de Attack profi niet terug. Beiden kunnen hun vermogen moduleren.

Mag ik denken dat door de ingebouwde reiniger het vermogen van de Orlan eerder 91% zal blijven tov de Attack het vermogen misschien een stuk onder de 80% zal gaan?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Die Orlan is iets verder weg (denk ik) te koop voor nog geen 2700 euro. Dus aanpassen die berekening :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

ecogoeikoop schreef:1/Een Attack DP45 profi. De fabrikant geeft een rendement tussen 80 en 85% aan.
2400 Euro exclusief BTW zelf af te halen niet te ver van hier.
Op marktplaats heb je regelmatig een aanbieder die deze ketel voor die prijs thuisbrengt, en dat is dan incl. btw!
ecogoeikoop schreef:Mag ik denken dat door de ingebouwde reiniger het vermogen van de Orlan eerder 91% zal blijven tov de Attack het vermogen misschien een stuk onder de 80% zal gaan?
Je mag er toch wel vanuit gaan dat je de Attack ook kunt reinigen ter plaatse van de wisselaar?
Je zult er alleen je aandacht bij moeten houden en het niet vergeten.
Dus bij normaal onderhoud zou je die rendementen blijvend moeten kunnen halen.

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Kosten van het houtverbruik zou in gewicht om moeten gaan zetten. Het is weer het verschil tussen een kuub wilg en een kuub eiken... Ik kom daar nu zelf ook steeds meer achter, alleen blijft het moeilijk om het gewicht te meten, heb nu eenmaal geen grote weegschaal dus blijf je toch in de kuubs denken.

Overigens moet ik zeggen dat ik bij mijn aanschaf van de 35DP Profi wel de thermomixer inbegrepen was.

Let met het opstellen van je begroting op 2 dingen voor wat betreft de kosten voor hout:
Er wordt inderdaad hout aangeboden voor 22euro/kuub. Dat het nat is maakt niets uit, immers je moet toch een jaar vooruit zien te werken. In de zomer is er goedkoper hout te verkrijgen. Maar voor die 22 E zul je geen zwaar hout meekrijgen, opletten dus met je hoeveelheidsinschatting.

Onderhoudskosten weet ik niet hoe je dat moet begroten. In principe is het niet meer dan eens per week even de asbak leegtrekken.

2e aandachtspunt is het begrip 'kuub'. De meeste aanbieders praten over LOS GESTORTE kuubs. Ga je zo'n omgekieperde vracht hout netjes wegstapelen, hou je amper de helft over en kost je hout in werkelijkheid nog ruim 40euro per kuub.
ecogoeikoop

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zal de markt beter moeten onderzoeken. Spijtig voor de Orlan wel nog altijd geen goedkopere prijs gevonden... Ik woon in België.

+ aan Jantje V8: Kan je gemakkelijk aan je warmte wisselaar om de vliegas enz te verwijderen? Betreft het wegen van hout: ik heb nu eens de keukenweegschaal gebruikt. Deze gaat tot 5kg. Het is een werkje, alle blokken wegen, maar dit doe je toch maar 1 keer ter controle hé. Ik weet nu dat mijn houtkarretje 45kg hout meezeult in blokken van 2-3kg.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Vliegas verwijderen gaat vrij goed.
Bovenop een klepje losdraaien, onderaan ook. Dat zit met 2 vleugelmoeren vast. Met een staalborstel aan een steel kun je dan even schrobben.
Persoonlijk doe ik dat daar achterin niet vaak, blijkt ook niet zo nodig te zijn. Alleen als je een keer nat hout gestookt hebt is het wel raadzaam.
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Mannen,
als je nog ergens een oude bascule op de kop kan tikken ... :) , oprijvlondertje en klaar is Kees (Hans in dit geval :D ), want waar de kruiwagen (tara 30 kg.) op staat is ook de laadplek voor bij de kachel. Wel zo handig.
IMG_3697 Houtkruiwagen op bascule (Medium).jpg
IMG_3695 Houtkruiwagen op bascule (Medium).jpg
Fles van 5 liter water = eqval. voor 50 kg.; 1,5 liter = eqval. 15 kg. en 0,5 liter = eqval. 5 kg. etc. Op de foto staat er 100 kilo met aftrek tara kruiwagen = 70 kg. Essen.

Groet Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ecogoeikoop

bedankt voor je antwoord JantjeV8

+ Bufferboost: Het is fijn dat ik niet de enige freak ben op het forum. Ik had nooit verwacht dat verwarming zo'n obsessie kan worden.
Plaats reactie