Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gergeurtjens

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

temp was idd 65 graden maar zal nog wel een poging wagen. Doet de pomp van de CV ook nog ergens mee??
of moet er een extra pomp in het geheel extra komen?
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Ik zie niet waarom je buffer niet opgewarmd zou moeten kunnen worden zo. Als alles goed ontlucht is en alle kranen open staan. Is er wel flow langs je esbe klep achter je haard?
Je moet wel aardig doorstoken dus hoog vermogen stoken. Er zit een beveiliging op die maakt dat als de temperatuur van je pellethaard te hoog wordt hij uitschakeld. Tegen die tijd zou je esbe klep al water van je buffer moeten gaan inlaten.
Ik hoop dat je alles volgens schema hebt aangesloten.
Blijft de vraag open hoe en wat met de waterkoeling oid op je kachel in het schema van de gebruiksaanwijzing En de in mijn ogen merkwaardige oververhitting water dumping op de tekening in het primaire circuit.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

gergeurtjens schreef: 15 aug 2020, 13:13 temp was idd 65 graden maar zal nog wel een poging wagen. Doet de pomp van de CV ook nog ergens mee??
of moet er een extra pomp in het geheel extra komen?
Je CV pomp gaat aan als je je thermostaat (toon) omhoog zet en zal water uit je buffer halen. Die is alleen daar voor nodig.
De extra pomp die je geïnstalleerd had is totaal overbodig. Krijg je vast mooie prijs voor op marktplaats, bijna geen draaiuren.

Ging het ontluchten goed? Wat is nu de druk op je buffer? Wat is je voordruk van je buffervat?
gergeurtjens

Ontluchten ging prima

buffervat 1 bar
expansievat 1.7 bar
pelletketel 1.7 bar

Wil eigenlijk water eraf laten en de anticondensklep achter kachel een uit elkaar halen en kijken of dit allemaal goed werkt?

groet
Ruuben

Bericht door Ruuben »

gergeurtjens schreef: 16 aug 2020, 11:04 Ontluchten ging prima

buffervat 1 bar
expansievat 1.7 bar
pelletketel 1.7 bar

Wil eigenlijk water eraf laten en de anticondensklep achter kachel een uit elkaar halen en kijken of dit allemaal goed werkt?

groet
Voorheen werkte hij wel.
Al langer hoog opgestookt?
Wordt je circulatie leiding achter je haard wel warm of heet? Heb je temperatuur meter om te kijken wat de leiding temp daar dan is?
gergeurtjens

Ik heb de klep uit elkaar gehaald, zat wel draadje in de weg maar weet niet of dat de werking belemmerd.

Het is een ESBE VTC512 1 1/4" klep

Hierin kunnen verschillende Thermostatische cartridge inzitten, 50,55,60,65,70,75 graden weet niet welke erin zit

en welke is het geschikte in mijn situatie??
ready to burn

Bericht door ready to burn »

Volgens mij is 1 van de problemen die je hebt; een te warme woonkamer.
Je moet de opgewekte energie zo snel mogelijk afvoeren, op een zo laag mogelijke temp.
Om het hopelijk enigszins behaaglijk in de woonkamer te houden.

Ik zou dus gaan voor 50 graden. Maar wel goed in de gaten houden of je rookgassen niet condenseren,
Anders een stapje verhogen tot alles droog blijft.

Als je nou de temp. op de aanvoerleiding na de klep meet (na het openen), zou dat ook de waarde van de huidige cartridge moeten zijn.
Laatst gewijzigd door ready to burn op 17 aug 2020, 11:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

ready to burn schreef: 17 aug 2020, 11:08 Volgens mij is 1 van de problemen die je hebt; een te warme woonkamer.
Je moet de opgewekte energie zo snel mogelijk afvoeren, op een zo laag mogelijke temp.
Om het hopelijk enigszins behaaglijk in de woonkamer te houden.

Ik zou dus gaan voor 50 graden. Maar wel goed in de gaten houden of je rookgassen niet condenseren,
Anders een stapje verhogen tot alles droog blijft.
Geen slecht idee.
Maar Gert, uit welke analyse maak je nou op dat het aan de klep ligt?
gergeurtjens

Het zou kunnen dat er een verkeerde cartridge in zit misschien wel 70 graden en als ik er 50 graden inzet dan stroomt het beter denk ik??
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Je buffer is toch eerder wel heet geworden?
Als je antwoord geeft op de vragen die gesteld worden kunnen we mee denken.
gergeurtjens

Ik denk dit omdat ik het vermoeden had dat de leiding achter de anticondensklep nooit erg warm werd.Dus dat de warmte alleen aan een kant van de klep circuleerde. de linker kant
Ruuben

Bericht door Ruuben »

gergeurtjens schreef: 17 aug 2020, 13:23 Ik denk dit omdat ik het vermoeden had dat de leiding achter de anticondensklep nooit erg warm werd.Dus dat de warmte alleen aan een kant van de klep circuleerde. de linker kant
Was de watertemperatuur wel langdurig hoog genoeg? En is de klep überhaupt wel goed aangesloten?
Als de klep niet zou openen en je wel heel heet hebt gestookt zouden je leidingen achter je haard kokend heet moeten zijn. Dus dit ligt niet aan de klep. Eerder aan de aanvoer temperatuur of hoe je klep is aangesloten. Staan alle handkleppen achter je kachel wel open?
gergeurtjens

alles open
gergeurtjens

en leidingen achter kachel wel heel erg heet
Ruuben

Bericht door Ruuben »

En de heet en koud naar je pellethaard staan in open verbinding met je buffer? Niets er tussen?
Plaats reactie