Watertemperatuur in wisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erick.Branderhorst

Watertemperatuur in wisselaar

Bericht door Erick.Branderhorst »

Geacht forum,

Iemand een idee hoe heet water (maximaal) kan worden in een warmtewisselaarspiraal (die in een houtkachel zit) en bedoeld is om een open buffervat te verwarmen dat +/- 8m hoger staat. Misschien maak ik een denkfout, maar ik zou verwachten dat onderaan in de spiraal een temperatuur bereikt zou kunnen worden die ruim boven de 100graden ligt, omdat de druk daar hoger is dan de 1bar atmosferische druk. Ik dacht zelf ongeveer 1.8bar.

Ik overweeg namelijk een wisselaar via flexibele slangen (plestik of epdm of iets dergelijks) op 't vat aan te sluiten maar ben op zoek naar een slang die aan de specificaties voldoet. Maar dan moet ik wel eerst de specs helder zien te krijgen :-).

Groet,
Erick
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Watertemperatuur in wisselaar

Bericht door nck »

Wat betreft de 0.8 bar overdruk zit je goed.
Het kookpunt zal zo ongeveer bij 116 graden zitten.

bijgaand een tabel met de kookpunten van water t.o.v de druk
400px-Damplijn_Water.jpg
Wat betreft kunststof leidingen. Ik zou er niet mee verder gaan en direct voor staal of koper gaan.
Veel veiliger.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Erick.Branderhorst

Bericht door Erick.Branderhorst »

Bedankt.

Reden waarom ik flexibele slangen overweeg is de hoeveelheid bochten die ik moet maken en de manoevreerbaarheid op diverse plekken waar de slangen langs geleid moeten worden.
Ik zit met 1 chicanen achtige doorgang met erg weinig ruimte.
En daarna ongeveer 4-5 haakse bochten.
Om dat 35mm starre buis te realiseren zijn heel veel knelkoppelingen en knietjes nodig.

CV systemen worden tegenwoordig ook meer en meer met flexibele buis gemaakt, maar dat bij deze diameters ook geen goedkope oplossing.

grt
Pigion

Bericht door Pigion »

Er zijn zeker slangen die aan de eisen an temp. en druk ruimschoots voldoen en ook nog een lange levensduur hebben. Je komt dan in het type met gevlochten rvs ommanteling. Goedkoop zijn ze niet. Meestal zijn deze gemaakt oor veel hogere drukken. Probeer eens op de site van ERIKS.
Kan je echt de route van de buizen veréénvoudigen? En buigen van rood-koper of solderen met fittings?

Pigion
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Erick.Branderhorst schreef:Iemand een idee hoe heet water (maximaal) kan worden in een warmtewisselaarspiraal (die in een houtkachel zit) en bedoeld is om een open buffervat te verwarmen dat +/- 8m hoger staat. Misschien maak ik een denkfout, maar ik zou verwachten dat onderaan in de spiraal een temperatuur bereikt zou kunnen worden die ruim boven de 100graden ligt, omdat de druk daar hoger is dan de 1bar atmosferische druk. Ik dacht zelf ongeveer 1.8bar.
Je kunt inderdaad onderin een hogere temp. dan 100°C bereiken, echter wanneer dit hete water omhoog stijgt (wat het meestal doet), krijg je dus een lagere druk, en gaat de boel aan de kook.
Want je spreekt over een open buffervat.
Dat wordt veel stoom in je buffervat!

Volgens mij wil je deze situatie niet meemaken.
Ook al heb je in je kachel een hogere druk, je zult toch onder de 100°C moeten blijven.

Groet,

Albert
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 23 jan 2010, 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Ik weet dat hiervoor wel slangen te krijgen zijn maar wat mij van slangen en kunststof leidingen tegenstaat is de kans op knikken. Zeker omdat Erik een moeilijk en slecht toegankelijke route heeft.
Slangen zitten bij mij ook aan de ketel maar met een ruime radius en ook goed toegankelijk.
Juist op de ontoegankelijker plekken zou ik dus niet voor slangen kiezen.
Eerder en wat rigoureuze recht toe recht aan doorgang maken wanneer er geen vaste leiding te maken is.
Dan maar wat meer werk.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie