Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gergeurtjens

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

kachel heeft vermogen P1 t/m P5
kan kachel instellen op kamer thermostaat aan kachel of op watertemperatuur.

heb al diversen onderdelen bestelt.

vraag: mengventiel is zoals bijgaande foto?? aansluiten op uitgaand warmwater en naar CV ketel

Groet Ger
mengventiel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Ja dat is heel goed spul.
Maar misschien even wachten met bestellen totdat andere forumleden hun licht hebben laten schijnen? Dat is de kracht van een forum.

Ik heb je heet drinkwater combinatie getekend dat je voor je inlaat combinatie je koud mengwater aansluit. Misschien is dat te lastig in jouw situatie vanwege je buffer opstelling en waterlek opvang aan de achterzijde, desalnietteminIk zou dan toch 2 sanitair drinkwater keer kleppen erbij doen. Dus onder aan de koud water inlaat en bij vertrek heetwater naar je mengventiel. Ze zeggen dat de werking beter is als het hydraulisch neutraal is. Dat is waar, maar marginaal. Praktijk ervaring leert dat het beperken van je natuurlijk flow beduidend minder warmte verlies geeft.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Nog een aantal dingen:

Het ingebouwde pelletkachel expansievat is 8 liter; volstrekt onvoldoende voor jouw opstelling; maar dat verder terzijde, je installeert een extra vat.

Ger, in een van je eerdere schema's teken je een vulkraan op de koude aanvoerleiding naar je pellethaard. Dat kan bijna niet juist zijn omdat de flow nooit door de pelletkackel mengklep (esbe) gaat in koude toestand. Hoe vulde je voorheen je systeem? Alleen daar? Dan zal je haard dus telkens via de buffer naar het hete circuit gevuld zijn neem ik aan.

Met mijn eerdere opmerking over 2 vermogens instellingen op je pellethaard bedoelde ik niet de p1-5 regeling maar de feitelijke instelling voor de keuze van 2 vermogens zoals op deze foto uit de gebruiksaanwijzing staat:
edilkamin-vermogen.pdf
Ik zie op elke installatie tekening (pagina 38) een benodigde aansluiting van koud water en een afvoer; dat sugerereert noodkoeling systeem; maar ik zie op geen foto van je haard een afvoer, of leiding die een suggestie van koud water aanvoer geeft. Sterker nog, er lijkt een knelkap of dop op te zitten op 1 aansluiting. De andere onderste aansluiting staat niet op een foto. In de gebruiksaanwijzing van een andere CV Edelkamin pelletkachel die nu ook te koop is staat wel duidelijk dat ze een koelspiraal hebben, maar geen hydraulische schema's. Elders wordt geschreven dat er een RW kit kan worden aangesloten; een directe sanitair water voorziening. Dat zou mij wat bevreemden want koud water door een hete kachel sturen is best ongezond voor je kachel.

Ik heb Edelkamin Nederland een toelichting gevraagd per email aangezien hun installatie instructies er niet over spreken; er moet dan toch een extra thermische beveiliging in zitten die op enig moment activeert, maar msschien zit ik er wel naast, maar duidelijkheid is wel nodig obv hun installatieschema. De beveiligingen die op de tekeningen staan in het cv circuit zijn een overdruk en thermische beveiliging (VST); Ik heb de eigenwijze maar zeer stellige indruk dat die verkeerd is ingetekend; in hun laatste technische schema ontbreekt de VST zelfs helemaal. Een thermische veiligheidsklep moet niet water (gaat stoom worden waarschijnlijk) uit het primaire cirquit laten gaan maar juist de koeling activeren! Ik ben heel benieuwd...
gergeurtjens

ja idd groter expansie vat gaat er komen en ja altijd daar hele systeem gevuld, Waarom kan dat straks niet meer?
en
Nieuw aansluiting boven op vat zit druk meter, ontluchting en derde aansluiting is voor??

groet Ger
Ruuben

Bericht door Ruuben »

De stromingskleppen belemmeren dat; daarom dus gebruik maken van een extra vulpunt voordat de hete pellethaard leiding je stromingsklep en je buffervat in gaat, alsmede je cv gewoon vullen onder je cv.

Bovenop buffer zit dus een ontluchter, overdruk beveiliging en drukmeter.
De pijp via t-stuck en kraan is alleen om drijvend vuil en bezinksel uit je buffer te spoelen als je hem vult.
Dus bij vullen van je buffer op de nieuw te maken vulpunt bij je nieuwe expansievat zet je deze kraan open; je vult nu sneller doordat je geen luchtdruk tegen hebt doordat je ontluchter nooit zo snel alle lucht eruit kan laten en je spoelt je buffer schoon, zet er dus een emmer onder. Zodra die halfvol is zet je de kraan op bovenop buffer dicht en je vulkraan dicht en is je buffer gevuld; (je hebt immers een bypass kraan, pijp en t-stuk toch over :roll: ) nu je cv bijvullen en je pellethaard/leiding. Dan je cv het ontluchtingsprogramma en je pelletpomp ontluchtingsprogramma aan. Maar zover zal het nog lang niet zijn. Daarna zal je weer druk moeten toevoegen op geleide van manometers.

Maar reken op extra leidingwerk achter je pellethaard, 2x 15mm of alupex kan ook.

3420
Laatst gewijzigd door Ruuben op 26 jul 2020, 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.
gergeurtjens

Thanks, duidelijk
gergeurtjens

Klopt dit schema zo tot nu toe, sensor 2 moet nog
schema 01.jpg
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Goed bezig.

Ik denk dat je het zo gedetailleerd mogelijk moet tekenen om vergissingen te voorkomen.
Je twee lijntjes rood uit buffer en blauw.... na de magneetklep, moeten aan elkaar komen, en die leiding op de cv retour van je CV
Je expansievat moet aan de koude kant aan je buffer.
Je cv mengventiel ontbreekt
Je condensklep zou al in de in de koude leiding moeten zitten van je pelletkachel.
Welke druk moet je expansievat worden?
De onderste buffer aanlegthermostaat heeft geen 230v nodig. Alleen een verbinding tussen de aansluitpunten van je cv-thermostaat (toon) onder aan je cv ketel.
Ik zou persoonlijk de buffer niet horizontaal leggen.
LeaD

Bericht door LeaD »

Buffer staat nog altijd rechtop getekend , je moet het blad een kwart draaien om het leesbaar te houden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
gergeurtjens

schema02.jpg
gergeurtjens

is de anticondens klep zo goed aangesloten?
anticondensklep.jpg
LeaD

Bericht door LeaD »

Zet er eens bij vanwaar en naarwaar of geef de leidingen een temperatuur kleur .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
gergeurtjens

anticondensklep2.jpg
gergeurtjens

klep is ESBE VTC500
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Die zal wel goed zitten veronderstellen we maar even.
De werkelijkeheid stroomt iets anders maar dat maakt niet uit. Als je maar weet wat de hete leiding is die van je pelletkachel komt.
Plaats reactie