setup:
- 3.5m filterbuis 0.3mm (met nylonkous)+ 2.5m stijgbuis 63mm. filterbuis gecentreerd in het boorgat met enkele ringetjes Socarex 32mm en ty-raps. (sorry geen foto's, ik was té hevig bezig op dat moment)
- 0.4-0.8mm filterzand, twee zakken 25 kg. Gewoon grof zand is waarschijnlijk ook goed
- een gewone hydrofoor zou teveel debiet trekken en de filterbuis gewoon leeg trekken. Ik gebruik zo'n 12Vdc dompelpomp uit de caravan-wereld op een adaptertje 12V/3A; 30cm van de filterbuis-bodem opgehangen. Deze pomp heeft een maximale opvoerhoogte van 6m en geeft aan max 10l/min te kunnen pompen. Hieraan hangt zo'n 'kristaldarm' 10mm naar de regenput; de pomp moet enkel het hoogteverschil tussen bron en waterput-niveau overwinnen dus het debiet in de regenput is een stuk hoger dan het debiet aan het maaiveld.
- de bron is afgesloten met een 'kleistop' uit betoniet. Twee zakken 'klontervormende kattebakvulling' !zonder parfum! (bijna zuiver betoniet) uit Aveve.
bevindingen:
- ik heb het boren gestaakt op 6.5m, daar zat keiharde klei. Ik zag ook in m'n bezink-put dat het water er na een dag nog steeds in stond, dus zeker geen watervoerend materiaal dieper dan 6.5m. DOV databank bevestigt dit.
- in het begin kwam er enkel modder-water uit, ik zag het even niet goed komen
- het lijkt er ook op dat het debiet aan het verbeteren is, de pomp zuigt de buis minder vaak (bijna) leeg, dat hoor je.
- het bemalen (creatie water-aders) door water onder druk in de filterbuis te injecteren lukt niet, het komt langs de kleistop omhoog.
wat kan beter:
- één of twee zakken extra grof zand bij de hand houden, het spuiten creëert een grotere diameter dan de 120mm grondboor waardoor ik net wel/niet genoeg filterzand had.
- bij het plaatsen van de kleistop eerst de boorschacht leegtrekken van water, anders zwelt het betoniet bovenaan en heb je geen optimale vulling tot aan het filterzand.