Water verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bol

Bericht door Bol »

Die tekening geeft inderdaad wel een beter beeld.

Alleen twijfel ik nog steeds
En wel om de reden dat een onderwaterkachel ruimte in beslag neemt, tenzij ik hem uit het water haal.
Alleen het wordt wat lastig als ik eerst door het water heen moet om die kachel aan te steken... Ook het eruit tillen lijkt me wat lastig. Ben bang dat het geheel wel wat gaat wegen...

Even terugkomend op het idee een warmtewisselaar erbuiten te bouwen, ik vernam dat het budget van 150 euro aan de lage kant was.
In dat geval ben ik benieuwd waar de meeste kosten vandaan komen, als ik zo op internet rondkijk heb ik voor rond de 45 euro 5 meter koper leiding ( te weinig?)
Een kleine pomp zou rond de 30 euro kosten.
Plaatwerk, niet bijzonder veel meer...

Dat denk ik tenminste...
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Hallo Bol,

Als het budget klein is en je geen hekel hebt aan ge-"McGyver"-de constructie's, waarom dan niet een oude verwarmingsradiator boven een houtvuur geplaatst? Wel eerst de roest eruit spoelen. Scharrel nog een verwarmingspomp en wat leiding op en stoken maar. Ziet er niet uit, maar kost niets. En ik weet zeker dat het werkt.

Groet,
John
Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

Bol schreef:...Even terugkomend op het idee een warmtewisselaar erbuiten te bouwen, ik vernam dat het budget van 150 euro aan de lage kant was.
In dat geval ben ik benieuwd waar de meeste kosten vandaan komen, als ik zo op internet rondkijk heb ik voor rond de 45 euro 5 meter koper leiding ( te weinig?)
Een kleine pomp zou rond de 30 euro kosten.
Plaatwerk, niet bijzonder veel meer...

Dat denk ik tenminste...
Wanneer je met een warmtebron buiten het zwembad wil verwarmen, heb je een kachel nodig plus minimaal ??n warmtewisselaar plus een pomp en aansluitslangen.

5 meter buis als warmtewisselaar is, volgens mij, onvoldoende in jouw situatie. Een buis van 5 meter lang, met een diameter van 22 mm, heeft een buitenoppervlak van ongeveer 350 cm2. Zo'n onderwaterkacheltje heeft een contactoppervlak van meer dan 1 m2. Het duurt met zo'n kacheltje al een paar uur om een bad van 2000 liter warm te krijgen. Jij wil een dubbele hoeveelheid warm krijgen in diezelfde tijd. Dan is er minimaal een dubbel grote warmtewisselaar nodig. Om dus aan 2 vierkante meter contactoppervlak te komen, zijn 6 lengtes van 5 meter nodig. Dan zit je al aan 300 euro en dan ben je nog niet eens begonnen.

De oplossing van Dutch John met een afgedankte radiator boven een houtvuur is origineel, maar ik vraag me af wie dat praktisch kan toepassen. Is het in Nederland toegelaten om zomaar overal een open houtvuur te maken?
Verder vind ik ook een open systeem, waarbij het zwembadwater rechtstreeks doorheen de warmtewisselaar moet, verre van ideaal. Er kan vanalles opgezogen worden. Dat kan de warmtewisselaar en de pomp aantasten, vervuilen en blokkeren. Daar bestaan wel filters voor, maar die moet je ook kopen en dan heb je ook een krachtiger pomp nodig en die zal waarschijnlijk meer dan 30 euro kosten.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar om met 150 euro rond te komen, zul je erg goed moeten zoeken en nadenken.
Ter vergelijking vond ik ergens de prijs van zo'n los onderwaterkacheltje: 1384 euro.

Dirk
Bol

Bericht door Bol »

Bedankt voor de reacties tot dusver :)

Ik weet nu ongeveer wat de mogelijkheden en de problemen zijn.

Ik ga eens even goed nadenken wat er voor opties over blijven en wat ik er aan uit ga geven.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Dirk Bauwens schreef: Is het in Nederland toegelaten om zomaar overal een open houtvuur te maken?

Verder vind ik ook een open systeem, waarbij het zwembadwater rechtstreeks doorheen de warmtewisselaar moet, verre van ideaal. Er kan vanalles opgezogen worden. Dat kan de warmtewisselaar en de pomp aantasten, vervuilen en blokkeren. Daar bestaan wel filters voor, maar die moet je ook kopen en dan heb je ook een krachtiger pomp nodig en die zal waarschijnlijk meer dan 30 euro kosten.

Dirk
Een open houtvuur mag niet zomaar. Maar in een vuurkorf weer wel.......

Ik weet dat mijn systeem niet ideaal is. Maar het zal wel werken. En voor weinig. Als enige nadeel zie ik het chloor. Dit zal ijzer/roest oplossen, naar het bad voeren en het water kleuren. Kun je alleen oplossen door een RVS warmtewisselaar en RVS of PVC leidingen en pomp. Maar dan hebben we het over enkele duizenden euro's en is het kalf groter dan de koe.......

Groet,
John
Bol

Re: Water verwarmen

Bericht door Bol »

Ruim een jaar later.. Nog meer vragen :wink:

Afgelopen jaar heb ik met vanalles geëxperimenteerd, met wat kleine successen haha.

Allereerst heb ik het geprobeerd met een vuurkorf, hier doorheen heb ik een meter of 8 aan cv-leiding rond 17mm gefrommeld. i.c.m. een pompje van 29liter per minuut..
Afbeelding
Nadelen:
-Erg inefficiënt..
-De viezige roest oplossing die door het water wordt gepompt ( water werd binnen 2 uur bijzonder troebel)
-Veel hout verbruik

Al met al kreeg ik i.c.m. een 2000 watt boilertje hieraan gekoppeld toch nog water van over de 60 graden uit de leiding.
Niet slecht, maar ik wil het dit jaar graag een stuk beter..

Nu wil ik het zelfde idee toepassen maar dan in een houtkachel/allesbrander en dan met koperen leidingen..
Daarom staat de aanschaf een soortgelijk iets al dit http://link.marktplaats.nl/169802678 op de planning.

Nu heb ik alvast de volgende vragen:
-Als ik koperen leidingen gebruik, ben ik dan van dat troebele water probleem verlost?
-Hoeveel oppervlak heb ik nodig als ik zo efficiënt mogelijk wil verwarmen?

Alvast bedankt voor de info,
Pigion

Bericht door Pigion »

Tijdens mijn militaire diensttijd op oefening, werd water in een vat verwarmd met een speciale ondergedompelde kerosinebrander. Op de brander stond een piip voor afvoer van de verbrandingsgassen. Het werkte echt goed.
Misschien kan je eens kijken bij een dumpzaak.
Pigion
Susanne

Bericht door Susanne »

Ik weet niet hoe warm je het water wilt krijgen, maar wij verwarmen ons zwembad gewoon door op een zonnige dag een lange tuinslang op de oprit uit te leggen en daar het zwembadwater door te pompen. Na een dag was dan ons zwembad een stuk warmer. De enige kosten die je dan hebt zijn: een lange slang en een simpele dompelpomp (of niet eens - als er een pomp in je zwembad zit ivm filteren).

Groeten, Susanne
Wout

Bericht door Wout »

Hoe ver staat het met de experimenten?

Wij hebben een zwembad van 40m³ momenteel verwarmd dmv een warmtepomp.
Achter het zwembad komt een prieeltje met een houtkachel.
Nu zou ik op de een of andere manier daar een warmtewisselaar in inox willen in of rond bouwen om de verloren warmte enigzins te recuperen.
Ik dacht aan een ijzeren kachel met daarrond 2 hoefijzervormige buizen waartussen vertikale dunnere buizen gelast zitten.
Hierdoor kan het water van het zwembad rechtstreeks doorgepompt worden.
Rond de buizen zou ik een dikke muur willen metsen met blokken uit oude accumulatiekachels om de warmte te bufferen.
De buitenkant wil ik isoleren en de ruimte tussen de kachel en het muurtje wil ik opvullen met beton of zoiets.

Heeft iemand sugesties?

Bedankt voor de reacties,

Wout
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

40m³ opwarmen kost natuurlijk wel een boel energie. Als is het maar een paar graadjes.
Hoe groot is je houtkachel (vermogen)?
Want 2 á 3kWh energie vind je niet terug in je zwembad.

Wil je wat merkbaars presteren, dan denk ik toch aan 20-30 kw Houtkachel.
Wil je de temperatuur bijv. 5 graden laten stijgen, kost dat al gauw ruim 200kWh
Daarvoor staat een 30Kw kachel dus zo'n 7 uur vol te draaien.
En dan heb je het natuurlijk nog niet over het warmteverlies uit zo'n zwembad.

Albert
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 15 jan 2010, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.
wouter a

Bericht door wouter a »

kleine opmerking,

Ik weet niet of dit 100% veilig uitgevoerd KAN worden maar,

Als je een auto-radiator van de sloop haalt, is van messing/koper met soldeer, kun je daar rookgassen doorheen laten gaan. deze heeft een enorm oppervlak.

het zal niet zo warm kunnen worden dat het soldeer smelt doordat je de radiator vult met water. als deze goed is uitgespoeld zal er hier ook geen roest of vuil uit meekomen.

Je zit alleen wel met het nadeel dat er enorm veel roet op zal komen, maar aangezien dit buiten gebeurd kun je het verwijderbaar maken voor reiniging. Je zult alleen moeten verzinnen hoe je dit gaat plaatsen. Misschien dat je een oude oliedrum kan gebruiken met enkele beluchtings-gaten onderin + rooster als vervanging voor de vuurkorf, hier kun je veel efficienter in stoken. Radiator er boven op en proberen maar. (eerst wel de olieresten en de verf verwijderen!)

Je zult hiermee een veel hoger vermogen kunnen opnemen dan met een paar meter koper, je zit namelijk met het punt dat lucht moeilijk zijn warmte afstaat en water het makkelijk opneemt. Hiermee behoor je voor een goede werking rekening te houden, groot oppervlak lucht en kleiner oppervlak water (1/5 tot 1/20 werkt prima).

Hiermee moet je ook rekening houden wat betreft dat speciale kacheltje, deze warmt het water RECHTSTREEKS (straling/vuur - bekeleding -> geleiding via wand) op en dus niet indirect via de lucht (zeer inefficient).

Succes en veel plezier met het verzinnen van oplossingen voor de dingen waar je je hoofd verder over breekt.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Wout

Bericht door Wout »

Ik heb een stalen kachel van 8 kw of een gietijzeren van 10 kw. Plaatstaal is wel beter te bewerken,
De hoofdbedoeling is dat wij hier een vuurtje stoken voor de gezelligheid .Het moet dus ook mogelijk zijn om te stoken
zonder dat er water doorloopt, in de winter zijn mijn leidingen leeg, vandaar dat ik dacht aan inox. Ik kan wel aan overschotjes komen. Ik zal hier waarschijnlijk nooit het zwembad mee warm krijgen, maar het idee dat mijn warmtepomp niet moet draaien terwijl er een vuur brand is wel te doen denk ik. De stalen kachel loopt bovenaan schuin, als ik daar de bovenkant afhaal en erbovenop een holle ruimte maak zoals bij een belkachel met een tegenstroomkanaal moet die 8 kw wel te verhogen zijn denk ik. Ik ga dan ook minder kans hebben op vonken die naar goede gewoonte in 't zwembad gaan vallen.
Blijft de vraag waar steek ik inox buizen, in het vuur of rond de kachel met stenen er rond. Ik kan het oppervlak van de buizen ook vergroten door er een plaat tegen te lassen, maar inox heeft wel grote uitzetting bij warmte denk ik.

Mvg, Wout
wouter a

Bericht door wouter a »

Ik denk zelf dat je qua vermogensopbrengst je spiraal het beste BOVEN het vuur kunt hangen zodat je de buizen met straling verwarmt. In het vuur zou ik je afraden omdat je dan je vuurhaard te veel afkoeld, met als resultaat een slechte verbranding en een laag rendement.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Pigion

Bericht door Pigion »

Ga naar een dump-zaak en tik daar een onderwaterkachel op de kop. Deze dingen werden beel gebruyikt in het leger, branden echter op kerosine. Vliegen doen we nog steeds met kerosine zonder eco-tax. Of jij het ook kan kopen op het vliegveld......... Bewaking schijnt hopeloos te zijn, misschien lukt dit wel.
Pigion
Wout

Bericht door Wout »

De bedoeling is om een gezellig vuurtje op het prieël te hebben en daar de verloren warmte uit te halen, zodat mijn warmtepomp de tijd dat er vuur is niet moet werken. Ik denk niet dat mijn kinderen elke keer dat er gezwommen wordt een stoof uit het water willen halen.

Mvg, Wout
Plaats reactie