kacheltje voor de garage
Moderator: Moderators
-
Leon
kacheltje voor de garage
LS,
Ik ben van plan om een (pot)kachel in de garage te plaatsen. Garage is goed geisoleerd, en meet 5.4m x 6.4m.
Ik heb nog flexibele buis en een stuk dubbelwandig met alle aansluitingen liggen, diameter 130 mm.
De situatie:
Garage is vrijstaand gelegen naast het huis. De nok van de garage ligt 3 meter onder de nok van het huis. Beide daken zijn 45 graden, en liggen evenwijdig aan elkaar. Afstand garage-huis is 4 meter. De uitmonding zal op 4,5 meter t.o.v. het huis (moeten) komen.
Kan ik in onze situatie problemen gaan verwachten ivm wervelingen met zodoende slechte trek van de schoorsteen?
Iemand een idee?
Groeten leon
Ik ben van plan om een (pot)kachel in de garage te plaatsen. Garage is goed geisoleerd, en meet 5.4m x 6.4m.
Ik heb nog flexibele buis en een stuk dubbelwandig met alle aansluitingen liggen, diameter 130 mm.
De situatie:
Garage is vrijstaand gelegen naast het huis. De nok van de garage ligt 3 meter onder de nok van het huis. Beide daken zijn 45 graden, en liggen evenwijdig aan elkaar. Afstand garage-huis is 4 meter. De uitmonding zal op 4,5 meter t.o.v. het huis (moeten) komen.
Kan ik in onze situatie problemen gaan verwachten ivm wervelingen met zodoende slechte trek van de schoorsteen?
Iemand een idee?
Groeten leon
-
Albert van WdJ
Re: kacheltje voor de garage
@Leon,
Lees de volgende site eens door:
http://www.civ.be/nl/schoorsteen02.shtml
Geeft een globaal idee.
Daarnaast is volgens mij op het forum ook wel eens een link genoemd met figuren op welke hoogte een schoorsteen het beste uitmondt.
Kan hem nu even niet vinden.
Albert
Lees de volgende site eens door:
http://www.civ.be/nl/schoorsteen02.shtml
Geeft een globaal idee.
Daarnaast is volgens mij op het forum ook wel eens een link genoemd met figuren op welke hoogte een schoorsteen het beste uitmondt.
Kan hem nu even niet vinden.
Albert
Change, before you have to.
-
Leon
Albert,
Die site had ik ook al eens bestudeerd. Ik kan makkelijk in zone 1 geraken, voor zover dus geen probleem.
Er wordt alleen niet duidelijk aangegeven in welke mate een nabij gelegen object de boel nadelig beinvloed.
Groeten Leon
Die site had ik ook al eens bestudeerd. Ik kan makkelijk in zone 1 geraken, voor zover dus geen probleem.
Er wordt alleen niet duidelijk aangegeven in welke mate een nabij gelegen object de boel nadelig beinvloed.
Groeten Leon
-
gdelea
kijk eens op de site van methalotherm
-
Albert van WdJ
Het zal waarschijnlijk alleen problemen kunnen geven als de wind van de kant van het woonhuis komt. Moet je even kijken welke windrichting dat is. En of die windrichting frequent voorkomt.Leon schreef:Kan ik in onze situatie problemen gaan verwachten ivm wervelingen met zodoende slechte trek van de schoorsteen?
Iemand een idee?
Kun je evt. de schoorsteen ook wat verhogen?
En anders kan misschien een gek een positief effect hebben.
Zie halverwege dit draadjehttp://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &hilit=gek.
Albert
Change, before you have to.
- Atlas
Inderdaad Albert, dit was voor mij wel het meest effectieve instrument om van de valwinden af te komen. Valwinden komen ook uit een bepaalde richting. De "rug" van de gek is precies altijd naar die richting gekeerd waar die valwind vandaan komt. (meestal schuin van boven dus)En anders kan misschien een gek een positief effect hebben.
Met zijn hogere woning naast het schuurtje zal Leon daar beslist een keer last van krijgen ook al staat het schuurtje ten westen van zijn huis.
De gek zorgt bij luwte ook voor wat extra stroming doordat de wind er omheen duwt en zodoende een extra trek veroorzaakt.
Bij platte kappen en de zogenaamde draaiende bollen heb je dit soort voordelen niet volgens mijn buurman die ook het een en ander al uitgeprobeerd heeft.
Ook in dit PDFje http://www.waterfordstanley.com/SiteIma ... isinSF.pdf wordt op pag 4 ingegaan op valwinden. Tevens ook hoe je de druk en zuiging aan wind- en luw zijde van een huis geïnterpreteerd moeten worden.
-
Jan Zonnebrand
Vraagje, wat doe je in de garage? 
-
Pigion
Allesbepalend voor deze situatie is de windrichting. Komt deze over het hoger gelegen dak, dan kan je valwinden verwachten. Komt de wind van de andere windrichting, dan zit je misschien in het woonhuis in de rook.
Pigion
Pigion
-
Leon
Inmiddels bijna een jaartje verder, en het gaat er nu toch echt van komen.
Schoorsteen ga ik morgen aan beginnen en zal best goed komen. Mocht de trek toch verstoord raken, heb ik ook nog plan B klaar liggen.
Waar ik voor nu erg benieuwd naar ben is het volgende:
Kacheltje wordt een nieuwerwets soort potkachel.
Als ik hier een rooster boven maak, kan ik de warmte van de kachel dan gebruiken om het laatste vocht uit het stookhout te verdrijven...? Zo ja, wat is dan de beste manier om dit te maken?
- een gewoon rooster en hier wat hout op leggen?
- een soort van stalen kist (eventueel voorzien van deksel met ventilatie gaten erin) er boven?
-of...?
Leon
Schoorsteen ga ik morgen aan beginnen en zal best goed komen. Mocht de trek toch verstoord raken, heb ik ook nog plan B klaar liggen.
Waar ik voor nu erg benieuwd naar ben is het volgende:
Kacheltje wordt een nieuwerwets soort potkachel.
Als ik hier een rooster boven maak, kan ik de warmte van de kachel dan gebruiken om het laatste vocht uit het stookhout te verdrijven...? Zo ja, wat is dan de beste manier om dit te maken?
- een gewoon rooster en hier wat hout op leggen?
- een soort van stalen kist (eventueel voorzien van deksel met ventilatie gaten erin) er boven?
-of...?
Leon
-
Dutch John
Leon,
Probeer eerst het hout te drogen zonder al te veel investering in een constructie. Dan weet je of het vochtig wordt in de garage, al denk ik dat het tegenvalt om hout snel te drogen. Om houtsnippers met een vochtpercentage van 15 terug te brengen naar 0, is een nacht nodig in een oven van 160 graden. En dan spreek in over snippers, niet over grof haardhout.
Let ook op de droogtemperatuur. Boven de honderd graden komen alcoholen en azijnzuren vrij. Boven de 270 graden ga je de pyrolyse in en wordt het grimmig. Dus als je er verder mee gaat: lage temperaturen en dampen ventileren naar buiten.
Groet,
DJ
Probeer eerst het hout te drogen zonder al te veel investering in een constructie. Dan weet je of het vochtig wordt in de garage, al denk ik dat het tegenvalt om hout snel te drogen. Om houtsnippers met een vochtpercentage van 15 terug te brengen naar 0, is een nacht nodig in een oven van 160 graden. En dan spreek in over snippers, niet over grof haardhout.
Let ook op de droogtemperatuur. Boven de honderd graden komen alcoholen en azijnzuren vrij. Boven de 270 graden ga je de pyrolyse in en wordt het grimmig. Dus als je er verder mee gaat: lage temperaturen en dampen ventileren naar buiten.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- Tim
Hey,
Wat ook vaak vergeten wordt is luchtvochtigheid. In de winter is veel effectiever drogen dan in de zomer. Simpel omdat droge lucht makkelijker opwarmt en veel meer vocht op kan nemen.
Straks een stoomwolk boven je hok?
Kun je deze lucht niet gebruiken om je huis te verwarmen?
Tim
Wat ook vaak vergeten wordt is luchtvochtigheid. In de winter is veel effectiever drogen dan in de zomer. Simpel omdat droge lucht makkelijker opwarmt en veel meer vocht op kan nemen.
Straks een stoomwolk boven je hok?
Kun je deze lucht niet gebruiken om je huis te verwarmen?
Tim
-
Leon
Zo,
Kacheltje brand inmiddels. Nu maar eesn afwachten of hij voldoet. Dat weet je natuurlijk nooit met een tweedehandsje.
@DJ:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld... Gaan er werkelijk giftige dampen, of erger, vrij komen als het hout op de kachel te warm wordt...?
Kacheltje brand inmiddels. Nu maar eesn afwachten of hij voldoet. Dat weet je natuurlijk nooit met een tweedehandsje.
@DJ:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld... Gaan er werkelijk giftige dampen, of erger, vrij komen als het hout op de kachel te warm wordt...?
-
Dutch John
Leon,
Yep, dus altijd goed ventileren en evengoed onder de honderd graden blijven.
Groet,
DJ
Yep, dus altijd goed ventileren en evengoed onder de honderd graden blijven.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-