Is een platen warmtewisselaar te combineren met een Laddomat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Atlas

Is een platen warmtewisselaar te combineren met een Laddomat

Bericht door Atlas »

Is een platen warmtewisselaar te combineren met een Laddomat?

Deze vraag is eigenlijk gesteld aan bufferboost vanuit deze: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=714draad.
Een vraag die mij al langere tijd bezighoud; komt de functie van een Laddomat wel tot zijn recht wanneer je als warmtewisselaar en platen wisselaar gebruikt?
Persoonlijk lijkt het mij niet. De laddomat z'n "thermosyfonwerking" lijkt mij niet tot zijn recht komen wanneer er een platen wisselaar tussen zit. Of.........vergis ik mij? Mij lijkt dat dit alleen met b.v. een boiler te realiseren is als WW.
Volgende vraag aan bufferboost; Waarom heb jij een dergelijk apparaat terwijl zijn belangrijkste functie, namelijk; de kachel koelen wanneer de stroom uitvalt, niet tot zijn recht komt?

Atlas
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Is een platen warmtewisselaar te combineren met een Laddomat

Bericht door nck »

Een thermomix met thermosyfonwerking in een nutteloze investering in combinatie met een externe platenwisselaar om een buffer op te laden.
In geval van stroomstoring zal de thermosyfon enkel de platenwisselaar opwarmen en de overtollige warmte komt dus niet in de buffer. Dit als gevolg van het feit dat een externe platenwisselaar altijd een eigen pomp nodig heeft.

Enige remedie zou een soort een soort grote ups zijn om je pompen een half uur aan de praat te houden bij gebrek aan stroom. Vooropgesteld dat ze de juiste spanning leveren. schijnt weleens een probleem te zijn.

De buffer van Hans heeft een prima thermosyfon werking in geval van nood. Goed op het schema kijken. :mrgreen:
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Atlas,
ik hoop je een antwoord te geven waar je wat aan hebt. Anders maar even doorvragen.

Je vraagt mij waarom ik een Laddomat 21 heb en legt je legt daarbij een relatie met het eventueel stroomloos zijn van het (houtvergassings)systeem?
- ik heb de Laddomat 21 om natuurlijk in eerste instantie om de retourwatertemperatuur te regelen, maar dat zal je wel weten;
- in tweede instantie werkt mijn thermosyphon uitstekend (let wel: 2-duims pijpen) in stroomloze toestand omdat de Laddomat 21 is voorzien van een thermostaatklep die (bij mij) bij 72 C. open gaat en dus de kachel van koelwater voorziet. Deze klep wordt wanneer de de pomp van de Laddomat 21 draait (en er dus spanning op het net staat) door de lichte overdruk van het ketelretourwater gesloten gehouden. Wanneer de pomp afslaat onstaat (bij nog warme kachel) als gevolg van de vrijwel direct in werking tredende thermosyphon een lichte onderdruk en gaat de klep open.

In mijn draad kan je zien (in de grafieken) dat dat ook regelmatig gebeurt wanneer de houtvergasser aan het afkoelen is en de pomp onder de 65 C. afslaat en dan ineens de thermosyphon voor extra warm water in de topbuffer zorgt.

Ik hoop je (jullie?) een beetje het antwoord gegeven te hebben wat je kan gebruiken?

NB. Voor jullie allen: op verzoek ben ik bezig een vrij uitgebreide uitleg, toelichting met overzichtstekeningen te maken hoe ik mijn stroomback-up voorziening heb aangelegd, incl. kosten, type materiaal en excellsheetje met vermogensbepaling. Nog even geduld, ik open er een apart draadje voor.

Groet Hans
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Sorry, zat ff grandioos te stangen :twisted:
Atlas

Bericht door Atlas »

De buffer van Hans heeft een prima thermosyfon werking in geval van nood. Goed op het schema kijken.
Inderdaad niet goed gekeken. Mooi dat Hans het laatste restje warmte ook nog eens uit de kachel kan "persen". Middels thermosyfon.
Desondanks meen ik bij enkelen op dit forum te bemerken dat een Laddomat 21 met een platenwisselaar zou zijn te verenigen. Niet dus! Zoals ik al dacht: de platenwisselaarkanaaltjes zijn te klein om een normale via thermosyfon- stroming toe te laten.
Het blijft een vernuftig apparaat waarvan jij de wwerking te volle benut. geen gezeur met extra overstorten, afkoelspiralen, inspuitingen van te koud en en te zuurstofrijk kraanwater en niet te vergeten Backups voor nood stroomverzorging voor je pomp.
Hierover het volgende draadje;http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1072

Atlas
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

atlas schreef:Zoals ik al dacht: de platenwisselaarkanaaltjes zijn te klein om een normale via thermosyfon- stroming toe te laten.
Het punt waar het om gaat is dat je twee thermosyfon werkingen zou moeten krijgen

De eerste van de ketel/laddomat naar de platenwisselaar

De tweede van de platenwisselaar naar de buffer.

Waar het om gaat is het tweede circuit, dat is normaal gesproken voorzien van een pomp en zal hoegenaamd nooit een thermosyfon werking van enige omvang kunnen initiëren.

Jan
Atlas

Bericht door Atlas »

Het punt waar het om gaat is dat je twee thermosyfon werkingen zou moeten krijgen
Dat lijkt me niet Jan.
Als....ja, als het eerste al via thermosyfon zou werken dan zou het natuurlijk best zo kunnen dat je de tweede stroming door de platenwisselaar door een pomp zou kunnen bewerkstelligen. Waarom niet? Echter ik denk dat de eerste via Th.S. al niet zal gaan plaatsvinden.
Atlas
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Ben met je eens dat het nooit zo veel voor kan stellen. Wanneer de eerste stroming al op gang zou komen door een redelijk hoog liggende platenwisselaar t.o.v. de ketel zal hij vrijwel direct gestopt worden door het ontbreken van de tweede stroming die nooit plaats zal vinden.
atlas schreef:dat je de tweede stroming door de platenwisselaar door een pomp zou kunnen bewerkstelligen.
??

De themosyfon werking is een beveiliging bij stroomuitval. Pomp doet het dus niet en blokkeert de boel door z'n relatief nauwe doorstroom opening met daarin een waaier. En vaak laat de constructie van een platenwisselaar dit ook helemaal niet toe i.v.m. de locatie van de aansluitingen. Er zit vaak 1 kant verkeerd om een syfonwerking te krijgen. Een platenwisselaar is een tegenstromer.
Atlas

Bericht door Atlas »

atlas schreef:
dat je de tweede stroming door de platenwisselaar door een pomp zou kunnen bewerkstelligen.

??
Hiermee bedoel ik de tegenstroming; de stroming dus waar de warmte aan overgedragen zal worden. Deze stroming hoeft niet Th.S maar kan met evt. met een pomp bewerkstelligd worden.
Is een theoretische discussie waar we mee bezig zijn trouwens maar stel dat het zou kunnen dan heb je met een platenwisselaar wel een grote ruimtewinst omdat je dan niet een (ruimtevretend) boilervat als Warmtewisselaar zou hoeven gebruiken.

Zoals ik eerder al zei; idee kan in de prullebak vanwege dat de eerste stroming van de kachel via Th. S. nauwelijks tot stand zal komen.

Atlas
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Hihi,

atlas schreef:Deze stroming hoeft niet Th.S maar kan met evt. met een pomp bewerkstelligd worden.
Wanneer die pomp draait heb je dus geen ThS nodig want dan functioneert alles naar behoren.
zonder pomp komt de tweede ThS nooit op gang hoofdzakelijk vanwege de tegengestelde aansluitingen in de WW zelf.
atlas schreef:Zoals ik eerder al zei; idee kan in de prullebak vanwege dat de eerste stroming van de kachel via Th. S. nauwelijks tot stand zal komen.
Graag, hoewel ik een partijtje mieren... soms niet te versmaden vind. Maar dan met een berenburgje er bij.

Greetzzzzzzzz

Jan
Plaats reactie