Boiler op verwarmen door????
Moderator: Moderators
-
peer
Boiler op verwarmen door????
Zals de meeste misschien al gelezen hebben ga ik ook voor een houtvergasser met buffer.
Zit alleen nog met het volgende dilemma.
Wil graag ook een boiler opwarmen (rond de 200 liter)
Situatie komt er zo uit te zien:
hout cv in schuur tesamen met buffer +/- 2000 liter met warmte wisselaar.
Woonhuis staat op 40-50 m buislengte verder, waar ook de boiler komt te staan.
Boiler alleen verwarmen als Vergasser aan staat? Met een vertraging, want ik neem aan dat de WW niet direkt genoeg warmte afgeeft bij opstarten Heb maar 1 leiding naar het woonhuis , dus heb niet de mogelijkheid om de boiler in het circuit van de houtcv te bouwen.
Ik ben bang dat de buffer namelijk snel afkoeld.
Of heb ik daar met een ww niet zoveel last van?
Eventueel warm retour water gaat weer door de ww, dus zal niet mn gelaagdheid van de buffer in gevaar brengen.
Of zit de ww van onder naar boven?
Wie oh Wie
Zit alleen nog met het volgende dilemma.
Wil graag ook een boiler opwarmen (rond de 200 liter)
Situatie komt er zo uit te zien:
hout cv in schuur tesamen met buffer +/- 2000 liter met warmte wisselaar.
Woonhuis staat op 40-50 m buislengte verder, waar ook de boiler komt te staan.
Boiler alleen verwarmen als Vergasser aan staat? Met een vertraging, want ik neem aan dat de WW niet direkt genoeg warmte afgeeft bij opstarten Heb maar 1 leiding naar het woonhuis , dus heb niet de mogelijkheid om de boiler in het circuit van de houtcv te bouwen.
Ik ben bang dat de buffer namelijk snel afkoeld.
Of heb ik daar met een ww niet zoveel last van?
Eventueel warm retour water gaat weer door de ww, dus zal niet mn gelaagdheid van de buffer in gevaar brengen.
Of zit de ww van onder naar boven?
Wie oh Wie
-
ingmar89
Re: Boiler op verwarmen door????
ik denk dat de korst klap is de boiler zo te kiezen dat je er mee vooruit kan tot de volgende stookbeurt. Met een warmtewisselaar voor warmteafname in de buffer blijft er zo wie zo weinig over van gelaagdheid.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Kan ik mij helemaal in vinden.ingmar89 schreef:ik denk dat de korst klap is de boiler zo te kiezen dat je er mee vooruit kan tot de volgende stookbeurt.
Ik kan niet jou warmwater verbruik voor een dag inschatten maar het is zonder meer aan te bevelen om zoveel boilercapaciteit te hebben om 1 dag ruim te kunnen overbruggen.
Wanneer ik jou post's doorlees en me een beeld vorm wat je in gedachten hebt aan te leggen denk ik dat op dit moment volgende situatie te overwegen is.
de boiler niet eerder opwarmen dan:
* De ketel draait.
* De buffer minimaal voor een derde gevuld is
* En er al een warmtevraag is uit huis (indien van toepassing.)
Daarbij zou ik de voorang bij de opwarming van het huis zetten omdat zo'n grote plons boilerwater opwarmen zomaar een drie kwartier tot een uur kan duren.
Dit met name omdat de afstand vrij groot is (40 M)
Wat je dan krijgt is de volgende situatie.
tijdens de warmtevraag uit huis warmt de aanvoerleiding al mooi op.
Wanneer de warmtevraag uit huis stopt schakel je gewoon door met het opwarmen van de boiler.
Komt de vraag uit huis terug zal de opwarming van de boiler onderbroken worden.
Het opwarmen van de boiler zal zo wel langer duren maar met voldoende hoeveelheid achter de hand is dit geen probleem. (Ik pas ditzelfde principe toe met 380 liter boilerinhoud)
Wat je dus zou moeten overwegen is de volgende schakeling.
De warmtevraag (is bijvoorbeeld de bediening van de driewegklep naar de boiler) van de boiler wordt eerst onderbroken door warmtevraag uit huis. (relais normaal gesloten NC)
Het signaal dat de ketel draait zou je bijvoorbeeld van de ketelpomp af kunnen halen. (wanneer die draait brandt de ketel)
Wanneer je het signaal van de ketelpomp (relais NO)zou combineren met een aanlegthermostaat (wisselcontact NO) op 2/3 van de hoogt van de buffer kun je dus de voorwaarde creëren om de boiler op te warmen.
Dit is met 2 relais en een thermostaat te doen.
je krijgt dus op deze manier de situatie dat de voeding voor de driewegklep van de boiler 3 keer onderbroken is.
1 x door warmtevraag uit huis (bij vraag onderbroken)
1 x door de ketelpomp
1 x door de aanlegthermostaat
Pas als er geen vraag uit huis is en de pomp draait en de buffer 1/3 vol is zal de boiler opwarmen.
Bedenk wel dat je in de zomer de vrij bizarre situatie krijgt dat je flink moet stoken om een deel van je buffer te vullen om warmwater te krijgen. Alleen al daarom is een behoorlijk grote boiler een aanrader.
Verder zou ik overwegen om met het aanleggen van de pijpleidingen gelijk een veeladerige kabel mee te nemen.
Deze worden geregeld aangeboden op marktplaats.
Heb je niet alleen nu maar ook later wanneer je wilt uitbreiden met deze of gene regeling of signalering alleen maar profijt van.
Ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb
Jan
Laatst gewijzigd door nck op 10 jan 2010, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Hier is een discussie over gaande in deze draad.ingmar89 schreef:Met een warmtewisselaar voor warmteafname in de buffer blijft er zo wie zo weinig over van gelaagdheid.
pagina vier / vijf.
viewtopic.php?f=3&t=714&start=0
-
peer
Hoezo? de warmtewisselaar zit toch boven in de buffer waar het het wamst is, retour water van installatie stroom dus terug in de wamtewisselaar (water is dus al warmer dan bij aanvang) en is er dus minder "energie" nodig om dit water weer op te warmen.ingmar89 schreef:Met een warmtewisselaar voor warmteafname in de buffer blijft er zo wie zo weinig over van gelaagdheid.
.
Anders zou je dit probleem ook hebben als het CV water retour komt door de wamtewisselaar?
Dus in alle gevallen ongunstig, dan kan je beter voor een externe gaan.
-
peer
De ketel hoeft niet noodzakelijkerwijs te draaien, als ik het thermostaat boven in de buffer maak, kan ik ook een minimale tempteratuur instellen.nck schreef:de boiler niet eerder opwarmen dan:
* De ketel draait.
* De buffer minimaal voor een derde gevuld is
* En er al een warmtevraag is uit huis (indien van toepassing.)
Heb namelijk vooral vloerverwarming dus hoge temperaturen zijn niet altijd noodzakelijk voor de rest van het verhaal.
Eventueel gebruik ik het retourwater vanuit de boiler bij wamtevraag van de CV voor de vloerverwaming, en dan pas terug naar de ww in buffer.
Dus of door beide (boiler en CV) of alleen door Boiler (geen wamte vraag CV) of alleen door CV (geen wamte vraag boiler)
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Dat hoeft ook niet maar ik denk dat je daar later wel op terug komt. Dit omdat het water wat een indirecte boiler moet verwarmen een vrij hoge aanvangs temperatuur moet hebben. Het heeft namelijk geen zin om met water van 70 graden een boiler tot 65 graden op te warmen. Dat duurt een eeuwigheid omdat het rendement van de warmtewisselaar door het geringe temperatuurverschil heel klein wordt. M.a.w. je mist gewoon die extra 15 graden die je wel zou hebben wanneer de ketel draait. Die vloerverwarming kan je simpel van een constante temperatuur voorzien met een mengklep, want ook met een buffer heb je veel verschil in de aanvoertemperatuur. die moet je altijd maximeren voor gebruik met een vloerverwarming.peer schreef: De ketel hoeft niet noodzakelijkerwijs te draaien, als ik het thermostaat boven in de buffer maak, kan ik ook een minimale tempteratuur instellen.
Heb namelijk vooral vloerverwarming dus hoge temperaturen zijn niet altijd noodzakelijk voor de rest van het verhaal.
peer schreef:Hoezo? de warmtewisselaar zit toch boven in de buffer waar het het wamst is, retour water van installatie stroom dus terug in de wamtewisselaar (water is dus al warmer dan bij aanvang) en is er dus minder "energie" nodig om dit water weer op te warmen.
Hierover is een leuke discussie gaande en zijn de meningen nog niet uitgekristalliseerd.
Eerste aanzet van de discussie is de stelling dat een inwendige WW een stroming veroozaakt die je gelaagdheid om zeep helpt.
viewtopic.php?f=3&t=714&start=0
met vriendelijke groet,
Jan