houtvergasser en wat voor hout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sturkenboom

houtvergasser en wat voor hout

Bericht door sturkenboom »

Beste mensen,

Ik wil graag een houtkachel voor op de cv aanschaffen omdat wij heel veel rest materiaal van diversen soorten hout hebben.
Graag wil ik weten of dit er in kan en of ik voor de goede kachel heb kies.
* heel veel bamboe stokken. (zit een klein beetje aarde aan)
* elke week vurenhout kistjes ( ijzer krammetjes)
* carbolineum palen ( nagenoeg schoon)
* wortelstronken ( met wat aarde)
* boomhout ( de laatste twee verkoop ik het liefst maar kan ik ook zelf houden natuurlijk)

Ik weet dat het rendament niet groot is van de bamboe, vurenhout en de palen maar dit is anders afval.

Ik dacht aan een houtvergasser inverband met de carbolineum.
Gaat dit lukken en welke kachel is er het meest geschikt voor.

Vrolijke groet Wil
Brit

Re: houtvergasser en wat voor hout

Bericht door Brit »

sturkenboom schreef:* elke week vurenhout kistjes ( ijzer krammetjes)
* carbolineum palen ( nagenoeg schoon)
Deze twee kan je niet in een vergasser stoken. In meerdere draadjes wordt gewaarschuwd voor ijzer (spijkers) in je vergasser, die smelten schijnbaar vast. en carbolineum zal pas schoon verbranden bij veel hogere temperaturen dan een houtgas-installatie produceerd. Niet doen dus :twisted:

Bamboe lijkt mij prima, al zal je waarschijnlijk ieder half uur weer moeten bijvullen, maar misschien dat de combinatie met wortelstronken dat weer een beetje goed maakt?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Wortelstronken heb ik ook een paar kuub weg gestookt vorig jaar, van appelbomen.
Stookt heel erg goed, nadeel is dat je je kachel vanwege de grillige vorm niet optimaal kunt vullen en als de bomen op kleigrond staan, zijn de kluiten vaak moeilijk leeg te slaan, zeker als klei al opgedroogd is. Verder beschadigd het de kachel niet.
Kistjeshout is prima aanmaakhout. Laad je heel de kachel er mee vol, heb je kans dat de vlammen uit de pijp komen zo hard gaat dat. De nieten die er in zitten kunnen wel vastsmelten aan de vuursteen onderin de kachel. Houdt je rekening met om de paar seizoenen vervangen van die stenen, dan kun je dat overwegen.
Die palen weet ik niet, heb geen idee of dat vuil spul is om te stoken. De naam doet het lijken alsof er groene vlammen vanaf komen...
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Carbolineum valt onder de bestrijdingsmiddelenwet.

Dat moet je dus niet stoken.

Bestaat uit een steenkoolteer-destilaat, en het bevat een behoorlijk assortiment carcinogene stoffen. Zolang ze in het hout zitten, weinig problemen.
Ga je het verstoken, en blijkt het niet mooi/goed te verbranden, ga je die stoffen dus vervluchtigen rondom je woning :twisted:

Zou ik niet doen.

Voor metalen in het stookhout kun je ook een extra (stalen) plaat in je vergasser aanbrengen. Daarop bakken dan de metaaldeeltjes vast.

Albert
Change, before you have to.
sturkenboom

Bericht door sturkenboom »

geachte beantwoorders,

dit was voro mij de eerste keer op dit forum en ik ben uitermate tevreden of jullie snelheid.
Dank je wel voor de antwoorden. Ik schrok wel van de carbolineum. Ik had gehoord dat deze palen juist in zweden in de ovens gingen omdat ze zo goed branden maar daar zal de temperatuur dan misschien nog hoger zijn als bij een houtvergasser of filteren ze daar de schadelijke stoffen uit de lucht?

vrolijke groet Wil
Brit

Bericht door Brit »

sturkenboom schreef: Ik schrok wel van de carbolineum. Ik had gehoord dat deze palen juist in zweden in de ovens gingen omdat ze zo goed branden maar daar zal de temperatuur dan misschien nog hoger zijn als bij een houtvergasser of filteren ze daar de schadelijke stoffen uit de lucht?
Eén van de twee (of allebei) zou het zeker moeten zijn, anders kan je beter niet daar in de buurt wonen of werken of je voedsel vandaan halen......
Ik weet dat in Nederland het bewerkte en/of geverft hout in een speciale vuilverbrandingsoven wordt verbrandt waar beide methoden worden toegepast. Ik durf alleen niet meer te zeggen of deze ook in Nederland stond of in Duitsland :oops:

Dus beter stook je dit niet, dat is beter voor het millieu en voor de kachel :mrgreen:

Suc6, Brit
Groeten, Brit.

Dutch John

Bericht door Dutch John »

Carboleum is niet giftiger dan het pyrolisegas dat vrijkomt uit hout. Pyrolisegas bestaat uit honderden teersoorten; ook de zeer giftige cyclische koolwaterstoffen, waar carboleum om verboden is. In een goed afgestelde vergasser worden in de oxidatiezone deze teren gekraakt tot kortere koolwaterstofketens, om later snel en schoon op te kunnen branden. Hetzelfde gebeurt met carboleum.

Alleen: overdaad schaadt. Meng je veel geïmpregneerd hout bij, dat is het mogelijk dat het totale percentage volatielen te groot wordt om in het withete koolstofgloeibed gekraakt te worden. Af en toe een stukje erbij kan geen kwaad. Let wel: we spreken over een vergasser, niet over een gewone houtkachel!

Wel moet je voorzichtig zijn met spaanplaat, verf, kunststoffen en gewolmaniseerd tuinhout. Deze bevatten zware metalen en chloor. Je ruikt meestal niks buiten, maar het is er wel. Met name het arsenicum uit gewolmaniseerd hout is niet zo gezond.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ

Dutch John schreef:Carboleum is niet giftiger dan het pyrolisegas dat vrijkomt uit hout. Pyrolisegas bestaat uit honderden teersoorten;
Met dien verstande dat de concentratie giftige gassen in het pyrolysegas uit hout met carbolineum behoorlijk hoger zal zijn. Dus een ketel volstoppen met dit hout is geen goed idee.

Ook Vrom geeft aan dat kleine hoeveelheden hout met carbolineum in vuilverbrandingsinstallaties geen probleem is.
Kleine hoeveelheden in het huishoudelijk afval kunnen voor het milieu weinig kwaad. Deze kleine hoeveelheden worden met het andere huishoudelijke afval verbrand in afvalverbrandingsinstallaties (AVI's), waardoor het milieu minimaal wordt belast.

Bron http://www.vrom.nl/pagina.html?id=21133

Dus het zou in een vergasser geen probleem hoeven te zijn, mits je kleine hoeveelheden bijstookt, en er een goed gloeibed aanwezig is.

Toch blijf het mij een verkeerd gevoel geven om materiaal, dat behandeld is met een bestrijdingsmiddel, op te stoken in de bewoonde omgeving.

Albert
Brit

Bericht door Brit »

Albert van WdJ schreef:Toch blijf het mij een verkeerd gevoel geven om materiaal, dat behandeld is met een bestrijdingsmiddel, op te stoken in de bewoonde omgeving.
Ben ik het helemaal mee eens. Wat is daadwerkelijk niet 'te veel'? Moet dit dan ook nog geklooft worden, of mag je er een hele biels per keer in gooien?

Neem maar beter schoon hout! :?
Groeten, Brit.

Dutch John

Bericht door Dutch John »

Carbolineum is zwart en het stinkt. Gewolmaniseerd tuinhout ruikt niet en het is groen. Toch is de laatste het giftigst, want arsenicum blijft arsenicum; ook na hoge temperaturen. Hèt grote doofpotverhaal van geimpregneerd hout. Met dank aan onze overheid, die het lange tijd door de vingers zag, om zo fabrikanten te helpen van chemisch afval af te komen.

http://sites.google.com/site/hpolie2/gewolmaniseerdhout

Blaadje sla, iemand?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Gebeurd dat verduurzamen van dat tuinhout nog wel met wolmanzout? Mij staat bij dat dat sedert enkele jaren verboden is en dat daar andere stoffen voor gebruikt worden.
Albert van WdJ

Volgens mij is het inderdaad niet meer toegestaan voor particulieren
Zijn alle wolmanzouten nu wettelijk verboden?

Nee.
De bekendste wolmanzouten zijn de CCA en CC zouten.
Geïmpregneerd hout met CCA zouten (chroom, koper, arseen) is nu verboden voor toepassing door particulieren.
Bedrijven mogen het niet meer toepassen in:

* de woningbouw;
* toepassingen waarbij gevaar van herhaald huidcontact bestaat;
* toepassingen in zee;
* landbouwdoeleinden;
* toepassingen waarbij het behandelde hout in contact kan komen met halffabrikaten of eindproducten die bestemd zijn voor menselijke of dierlijke consumptie:

Voor sommige toepassingen is gebruik door bedrijven nog steeds toegestaan, wel moet het dan voorzien zijn van een label met de volgende tekst:

* Draag handschoenen bij het omgaan met dit hout.
* Draag een stofmasker bij het zagen of anderszins bewerken van dit hout.
* Afval van dit hout moet worden behandeld als gevaarlijk afval en worden afgegeven aan een erkend verwijderaar.

Doe-het-zelf-winkels en bouwmarkten mogen dit hout niet aan particulieren verkopen of aanbieden.
Bron: http://www.wolmanzouten.nl/index2.html

Maar het behandeld hout is wel overal nog aanwezig. Dus de kans dat je het tussen sloophout tegenkomt is zeker aanwezig.
Ik weet niet of je het kunt zien, of het hout behandeld is met wolmanzouten. Zeker na 20 jaar is dat de vraag.

Albert
Plaats reactie