die "donut-theorie" wil ik wel eens verder onderzoeken. Wat goed van je dat je hebt geconcludeerd dat mijn temperatuuropnemers aan de zijkant van de tank zitten
Het liefst zou ik een dagje in duikerspak ín de tank willen hangen, voelen, kijken en meten
En je aanbeveling om met de ENDA ET 1412 temperatuur regelaar te werken (ik had hem ook al gespot bij Conrad cs.) ga ik zeker volgend jaar uitproberen áls (!) ik een externe platenwisselaar plaats. Of ik er eentje plaats weet ik nog niet, ik weet niet of ik genoeg capaciteit over hou? Ik heb namelijk ook al een 500 liter drinkwaterboiler opgesteld (te zien op de foto bij "Haal de zomer in huis") die ik eigenlijk rechtstreeks met de houtvergasser wil kunnen opladen (3/4 duims appendages zijn al in de 2 duims leidingen opgenomen). In februari installeer ik bovendien nog een volledig nieuwe zonneboilerinstallatie (6,1 Gj, 220 liter drinkwaterboiler) die weer in serie met onze gasboiler (120 liter) in het voorhuis wordt gezet. Rekening houdend met de afstanden in ons pand wil ik in rendementtechnische zin het hele zaakje goed op elkaar kunnen afstemmen. De warmtapwatervoorziening in het andere woongedeelte wordt nu namelijk alleen nog door badgeyser met automatische ontsteking verzorgd. Er valt dus gas te besparen ...
Groet Hans
PS. Nog een kleinigheidje: gisterenavond (ca. 18.00 u.) had ik met ruim 90 kilo hout (Kastanje en Es) de houtvergasser opgestart Dit resulteerde er in dat vannacht de gehele buffertank op 80 C. is gekomen (voor het eerst). Zelfs de betonsokkel waar de tank in is geplaatst, werd warm (toch zo'n 3 ton steenmateriaal, moet ik trouwens nog isoleren). Toen we vanavond thuis kwamen was het hele zaakje nog 55 C. Ik had nog respijt, kan namelijk uitzakken tot 40 C. Geen twee maal stoken dus met dit koude weer, maar makkelijk een etmaal uitzingen.