Houtvergasser i.cm. waterverwarmer
Moderator: Moderators
-
spinty
Re: Houtvergasser i.cm. waterverwarmer
JantjeV8
Ik heb alles doorgelezen en ik denk dat mijn installatie er ongeveer het zelfde uitziet, alleen stook ik met een oude houtketel
die ik nu vervangen wil door een houtvergasser.
even kort:
Ben je tevreden van de Attack?
Mat
Ik heb alles doorgelezen en ik denk dat mijn installatie er ongeveer het zelfde uitziet, alleen stook ik met een oude houtketel
die ik nu vervangen wil door een houtvergasser.
even kort:
Ben je tevreden van de Attack?
Mat
-
JantjeV8
Ik zal je pm-en, anders wordt het misschien als reclame gezien.
In elk geval bestaat de ketel inderdaad uit heel eenvoudige componenten. Mocht er onverhoopt iets suk gaan, ben ik van geeneen dealerafhankelijk. Het zijn allemaal standaard componenten die je bij iedere elektronikazaak kunt halen.
Eigenlijk net als met auto's:
Wat voor motor ligt er in? Wat verbruikt ie? Hoeveel pk heeft ie??
Die motor gaat niet kapot, het is de elekronika die je de das om doet en die je automatisch verbind met de dealer...
In elk geval bestaat de ketel inderdaad uit heel eenvoudige componenten. Mocht er onverhoopt iets suk gaan, ben ik van geeneen dealerafhankelijk. Het zijn allemaal standaard componenten die je bij iedere elektronikazaak kunt halen.
Eigenlijk net als met auto's:
Wat voor motor ligt er in? Wat verbruikt ie? Hoeveel pk heeft ie??
Die motor gaat niet kapot, het is de elekronika die je de das om doet en die je automatisch verbind met de dealer...
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Je mag je reactie gewoon hier neerzetten. ZOver mijn info strekt ben je niet verbonden aan een merk of dealer, dus van reclame zal geen sprake zijn, van enthousiasme natuurlijk wel, maar dat is hier toegestaan, zelfs een gewenste eigenschapJantjeV8 schreef:Ik zal je pm-en, anders wordt het misschien als reclame gezien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
JantjeV8
Okee Kockie, het volgende antwoord heb ik gegeven omtrent mijn ervaring met onze ketel:
Hallo Spinty,
Ja, ik ben ronduit tevreden over de Attack. Hij draait nu het 2e seizoen en de kachel heeft geen krimp gegeven. Als ik eens wat gedonder met de installatie heb, is het OF lucht in het systeem OF m'n hout is te nat. Het heeft nog nooit aan de ketel gelegen.
Het ding is hartstikke degelijk gebouwd, componenten die overal verkrijgbaar zijn in geval van nood en de bediening heb je geen omkijken naar.
Voor de prijs van een Frohling kun je 3 Attacken kopen, maar ik denk dat de levensduur van de Attack best lang al zijn. Het rendement is volgens mij gewoon goed, geeft goeie warmte aan m'n buffer en weinig as.
Roken ligt aan de vochtigheid van het hout, droog hout geeft geen rook.
Het apparaat is stil, geeft geen herrie, en de warmte is goed geisoleerd.
Ik heb hem destijds gekocht bij H.O. Hulsel, Peter Maas, 06-20357901. Gewoon eenvoudig, goeie prijs en geen gedonder.
Groet
Jan
Aan de moderatoren laat ik het over of ze die adres aanwijzing laten staan al dan niet. Laat 1 ding duidelijk zijn, ik heb er totaal geen belang bij. M'n enige band met die leverancier was destijds de levering van het apparaat, zeg maar een factuur-relatie... Maar men vraagt naar ervaringen en die heb ik weergegeven.
Hallo Spinty,
Ja, ik ben ronduit tevreden over de Attack. Hij draait nu het 2e seizoen en de kachel heeft geen krimp gegeven. Als ik eens wat gedonder met de installatie heb, is het OF lucht in het systeem OF m'n hout is te nat. Het heeft nog nooit aan de ketel gelegen.
Het ding is hartstikke degelijk gebouwd, componenten die overal verkrijgbaar zijn in geval van nood en de bediening heb je geen omkijken naar.
Voor de prijs van een Frohling kun je 3 Attacken kopen, maar ik denk dat de levensduur van de Attack best lang al zijn. Het rendement is volgens mij gewoon goed, geeft goeie warmte aan m'n buffer en weinig as.
Ik heb hem destijds gekocht bij H.O. Hulsel, Peter Maas, 06-20357901. Gewoon eenvoudig, goeie prijs en geen gedonder.
Groet
Jan
Aan de moderatoren laat ik het over of ze die adres aanwijzing laten staan al dan niet. Laat 1 ding duidelijk zijn, ik heb er totaal geen belang bij. M'n enige band met die leverancier was destijds de levering van het apparaat, zeg maar een factuur-relatie... Maar men vraagt naar ervaringen en die heb ik weergegeven.
-
mark
Van mij mag het blijven staan. Maar ja ik ben Kockie niet. Goed adres is wel heel belangrijk vind ik.
groet Mark
groet Mark
-
peer
Hoi Jantje V8,
Heb jij een profi of een gewone uitvoering (allebei vergassers)
De profi uitvoering is wat luxer (digitale temperatuur aflezing als ik het goed zie)
MVGR
Heb jij een profi of een gewone uitvoering (allebei vergassers)
De profi uitvoering is wat luxer (digitale temperatuur aflezing als ik het goed zie)
MVGR
-
JantjeV8
Die van mij is de 35DP Profi. Wat precies de functieverschillen met de gewone waren weet ik ondertussen eigenlijk niet meer, weet wel dat het prijsverschil erg weinig was.
-
Albert van WdJ
Ik heb een jaar geleden mijn atmosferische Attack ketel bij een importeur uit het noorden van het land gekocht.
Die jongen haalt ze zelf uit Slovakije, en zet ze ook gelijk bij je in de schuur neer (voor dezelfde prijs)
Dat laatste was een belangrijke reden voor mij, want ik heb geen zin om zelf met die honderden kilo's ijzer over de snelweg te gaan slepen.
De Brabantse leverancier wilde hem toen niet afleveren bij mij thuis, maar moest ik zelf verzorgen. Ik weet niet of hij intussen van werkwijze veranderd is. Kostte hem toen in ieder geval de verkoop van één ketel.
Ik ben zelf van plan om bij de eerstgenoemde leverancier ook weer mijn vergasser te bestellen.
Hij adverteert trouwens ook gewoon op marktplaats.
En ook de after-sale was snel en goed. Op alle vragen en opmerkingen kreeg ik goed en snel antwoord.
Albert
Die jongen haalt ze zelf uit Slovakije, en zet ze ook gelijk bij je in de schuur neer (voor dezelfde prijs)
Dat laatste was een belangrijke reden voor mij, want ik heb geen zin om zelf met die honderden kilo's ijzer over de snelweg te gaan slepen.
De Brabantse leverancier wilde hem toen niet afleveren bij mij thuis, maar moest ik zelf verzorgen. Ik weet niet of hij intussen van werkwijze veranderd is. Kostte hem toen in ieder geval de verkoop van één ketel.
Ik ben zelf van plan om bij de eerstgenoemde leverancier ook weer mijn vergasser te bestellen.
Hij adverteert trouwens ook gewoon op marktplaats.
En ook de after-sale was snel en goed. Op alle vragen en opmerkingen kreeg ik goed en snel antwoord.
Albert
Change, before you have to.
-
ecogoeikoop
De profi is automatisch modudulerend naarmate de warmtevraag. Er is zelfs aansluiting voor een kamerthermostaat.JantjeV8 schreef:Die van mij is de 35DP Profi. Wat precies de functieverschillen met de gewone waren weet ik ondertussen eigenlijk niet meer, weet wel dat het prijsverschil erg weinig was.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
JantjeV8 schreef: Hallo Spinty,
Ik ben nu bezig met mijn zevende seizoen met een Fröhling. Hierover wil ik de volgende opmerkingen maken, toen ik mij orienteerde op een vergasser, was er in Nederland amper sprake van particuliere houtstook met een vergasser zoals heden ten dage. De ketels die toen uit het oostblok kwamen en eigenlijk alleen in Duitland verkrijgbaar waren lieten op mij een sterk verouderde indruk achter en enkele waren ronduit gammel gebouwd.
Hierin is de laatste tijd heel veel verbeterd.
Ten tijde van de aanschaf van mijn ketel was er helemaal geen sprake van een substantieel prijsverschil tussen een goede Finse, Duitse of Oostenrijkse ketel.
Waarschijnlijk zou ik vandaag de dag geen Fröhling kopen omdat er goede en goedkopere alternatieven zijn.
Dit laat echter onverlet dat de Fröling op dit moment naar voller tevredenheid draait, en er 14.500 storingsvrije uren op heeft zitten. Voor de goede orde, Bij mij in de directe omgeving staan drie Fröhling ketels opgesteld. Mijn overbuurman draait met een 70 kW voor zijn woonhuis en de biggenstal. Die machine draait bijna volcontinu.
Dit forum heeft ook een enorme bijdrage geleverd aan het beschikbaar komen van ervaringen en kennis op het gebied van houtstook en ketels. Dat had ik toen niet. Ik zocht mijn heil toen in duitsland.
Naar mijn mening iets om heel zuinig op te zijn gezien de relatieve onbekendheid bij vele nieuwelingen.
Wel een advies, Ga eens kijken bij een gebruiker van een ketel/vergasser die al een behoorlijke tijd in gebruik is en kijk dan eens kritisch naar de ketel.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
Brit
Even voor iedereen die qua technische kennis niet veel verder komt dan een baksteen, Waar moeten we dan op letten?nck schreef:Wel een advies, Ga eens kijken bij een gebruiker van een ketel/vergasser die al een behoorlijke tijd in gebruik is en kijk dan eens kritisch naar de ketel.
Groeten, Brit.
Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Goed punt.Brit schreef:Even voor iedereen die qua technische kennis niet veel verder komt dan een baksteen, Waar moeten we dan op letten?
Wanneer je een aantal ketels kunt bekijken die al een jaar of vier draaien een aantal willekeurige punten om op te letten. Het staat iedereen vrij dit aan te vullen, graag zelfs.
De eerste indruk Wordt de ketel regelmatig gebruikt of niet meer zo enthousiast als in het begin? waarom niet?
De deurtjes aan de voorzijde, niet krom of vervormd. Ik heb er een aantal gezien die door overmatige warmte krom waren en dus niet meer goed sloten. valse lucht. Dit is een constructiefout.
De levensduur van de glasvezelafdichtingen van de deurtjes en de verbrandingsruimte.
zijn er nog delen die regelmatig moeten worden vervangen zoals beschermplaten in de vulruimte o.i.d.. wat kost dat?
Bij een vergasser, de aansluiting van de ketel op het rvs schoorsteenkanaal. is het rvs verkleurd (koffiebruin) dan heeft het rookgas al een temp. van boven de 350 graden gehad. is het blauw dan ga je richting 400 graden. Dit hoort niet bij een goed draaiende vergasser. Die wordt max 250 graden. rvs verkleurd niet bij 250 graden.
De chamotte onderdelen in de verbrandingsruimte. Al moeten vervangen? Wat kostte dat?
Gaat de ketel wel eens in de oververhittingsbeveiliging? Zo ja, waarom? bedienings- of inschattingsfout of een andere oorzaak?
Indien mogelijk, werp een blik in de schoorsteen. Redelijk schoon en droog met licht grijze of licht bruine kleur of zwart glinsterende aanslag. dit laatste duidt op een slechte verbranding.
Dit hoeft overigens niet aan de ketel te liggen, dit kan ook de instelling of de bediening zijn.
Zijn er al storingen geweest in de electra/electronica?
Hoe is de service van de leverancier?
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
Albert van WdJ
aanvulling op de post van Jan betreffende de beoordeling van een in gebruik zijnde ketel.
Staat er een buffervat aan gekoppeld en hoe groot.
Is de ervaring dat de grootte juist is, of is de buffer te klein voor de ketel.
Waarop staat de thermische mengklep afgesteld, en is die temp. altijd zo afgesteld geweest. Als die mengklep op een lage temperatuur staat (bijv. 50 graden) dan kan dat de oorzaak zijn van diverse problemen.
Heeft de ketel ook zonder mengklep gedraaid of draait hij altijd zonder. In het laatste geval zou ik het inwendige van de warmtewisselaar en de schoorsteen echt graag willen zien.
Komt het houtverbruik overeen met wat de fabrikant aangeeft, of wijkt het sterk af.
Hoe gaat het aanmaken van het vuur. Vraag of de eigenaar dit wil voordoen. Want ervaring is in dit geval een betrouwbaarder gids dan de kachelhandleiding.
Zijn er in het verleden andere, dan elektronische storingen geweest?
Zal de eigenaar, bij vervanging, weer een ketel van deze fabrikant nemen?
Albert
Staat er een buffervat aan gekoppeld en hoe groot.
Is de ervaring dat de grootte juist is, of is de buffer te klein voor de ketel.
Waarop staat de thermische mengklep afgesteld, en is die temp. altijd zo afgesteld geweest. Als die mengklep op een lage temperatuur staat (bijv. 50 graden) dan kan dat de oorzaak zijn van diverse problemen.
Heeft de ketel ook zonder mengklep gedraaid of draait hij altijd zonder. In het laatste geval zou ik het inwendige van de warmtewisselaar en de schoorsteen echt graag willen zien.
Komt het houtverbruik overeen met wat de fabrikant aangeeft, of wijkt het sterk af.
Hoe gaat het aanmaken van het vuur. Vraag of de eigenaar dit wil voordoen. Want ervaring is in dit geval een betrouwbaarder gids dan de kachelhandleiding.
Zijn er in het verleden andere, dan elektronische storingen geweest?
Zal de eigenaar, bij vervanging, weer een ketel van deze fabrikant nemen?
Albert
Change, before you have to.
-
JantjeV8
In vervolg op mijn ervaring met deze ketel kan ik eigenlijk alle items in boven opgesomde check-listen positief beantwoorden, op 1 na.
Het t-stuk en het eerste deel van de schoorsteen, wat bij onder een 30graden hoek naar boven gaat, is inderdaad wel enigzins verkleurd. Het neigt wel naar koffie-bruin, direct bij de kachelaansluiting zelfs wel wat donkerder. Toch heb ik niet de indruk dat het apparaat verkeerd staat te vergassen.
Op dit forum lees ik wel eens teksten die heel erg diep scheikundig gaan, iets waar ik totaal niks van begrijp. Ik sta wel eens met de oren te klapperen. Rookgastemperaturen meet ik ook niet, dus wat dat betreft kan ik wel zeggen dat de kachel het goed doet, maar als je gaat meten kan ik het volledig mis hebben...
De indicaties die ik wel heb om te beoordelen of hij goed stookt zijn:
- Vervuiling van de stookkamer, natte aanslag of wat droge korsten die er zo af te krabben zijn.
- Temperatuuraanduiding van het display. Op een gegeven moment weet je welk getal er moet staan, staat hij lager als anders is je hout te nat.
- De rook uit de schoorsteen is een indicatie.
- Als je de dop onder het t-stuk van de schoorsteen los neemt, kun je zien of er stof of drap uitkomt.
Ik zal die bruine kleur proberen op foto vast te leggen.
Het t-stuk en het eerste deel van de schoorsteen, wat bij onder een 30graden hoek naar boven gaat, is inderdaad wel enigzins verkleurd. Het neigt wel naar koffie-bruin, direct bij de kachelaansluiting zelfs wel wat donkerder. Toch heb ik niet de indruk dat het apparaat verkeerd staat te vergassen.
Op dit forum lees ik wel eens teksten die heel erg diep scheikundig gaan, iets waar ik totaal niks van begrijp. Ik sta wel eens met de oren te klapperen. Rookgastemperaturen meet ik ook niet, dus wat dat betreft kan ik wel zeggen dat de kachel het goed doet, maar als je gaat meten kan ik het volledig mis hebben...
De indicaties die ik wel heb om te beoordelen of hij goed stookt zijn:
- Vervuiling van de stookkamer, natte aanslag of wat droge korsten die er zo af te krabben zijn.
- Temperatuuraanduiding van het display. Op een gegeven moment weet je welk getal er moet staan, staat hij lager als anders is je hout te nat.
- De rook uit de schoorsteen is een indicatie.
- Als je de dop onder het t-stuk van de schoorsteen los neemt, kun je zien of er stof of drap uitkomt.
Ik zal die bruine kleur proberen op foto vast te leggen.
-
JantjeV8
Ik ben nog wat schoorsteenplaatjes schuldig.
Op de 1e oogt hij wel wat donkerder dan in werkelijkheid is, de kleur van de omgeving spiegelt er in en het is vrij donker.
Op de 1e oogt hij wel wat donkerder dan in werkelijkheid is, de kleur van de omgeving spiegelt er in en het is vrij donker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.