Dag,
Los van het bovenstaande probleem (ik meen douglashout te zien op de foto) is er veel over houtworm en andere "beestjes" in hout te vertellen.
Houtworm en boktor b.v. leven van het eiwit wat in het hout zit. Over het algemeen is dit met 75-100 jaar vanzelf vergaan en dienaangaande hebben "beestjes"er dan niet meer te zoeken want: geen voeding meer.
Houtworm en boktor kunnen niet tegen hoge temperaturen maar ook niet tegen lage. Vries een plank gedurende een dag of 10 in en datgene wat er aan houtworm in zit is bevroren. Dit was vroeger toen we nog lange winters hadden met lange temperaturen onder nul dus vaak de oplossing om ze kwijt te raken (althans bij hout buiten zoals kapschuren (ook het bovengenoemde kippenhok had zo gered kunnen zijn) en dergelijke.
Verder is de biotoop erg belangrijk: niet alleen een beetje vochtige omstandigheden maar ook een beetje warmte waardoor er een broeierige sfeer ontstaat doet het geweldig bij dit gedierte.
(trouwens: schimmels ook. Die zijn eigenlijk nog meer te vrezen. Vooral in de westelijk streken/polders waar de almaar lagere grondwaterstanden de funderingspalen van hout en zodoende ook de houten vloeren, aantasten)
Dan de keus voor welke houtsoort:
Neem eiken! Het is duurder maar dan heb je ook wat.
Koop spintvrij-kernhout of haal van planken en balken niet alleen de bast maar ook het spinthout vanaf. In de kern komen Houtworm en Boktor niet: is gewoon te hard voor deze van hout en eiwit levende beestjes. Hier onze toko aan de buitenkant bekleed met (kwartiers gezaagd) eiken omdat ik bij onze schuren ontdekt had dat dit de allerbeste bekleding is. bijkomend voordeel is dan dat je het niet hoeft te verven. Duurzaam spul zolang het maar kernhout is.
Bij nieuw hout is soms de overgang van kern-en spinthout moeilijk te zien aangezien ze bijna dezelfde kleur hebben. Koop daarom balken die een paar jaar oud gelegen hebben, het spinthout wordt na verloop van tijd wit t.o.v het kernhout.
Nog een mogelijkheid:
koop oud eiken van minstens 75- 100 jaar oud: zie je hierin gaatjes dan zit-er-met-een-aan-zekerheid-grensende- waarschijnlijkheid geen levende ziel meer in. Vind je dat decoratief? dan laat je dit zitten. Stoor je je eraan? Dan haal je het er met gemak af want vaak is het nog zachter dan vurenhout.
0 DSC08521 (4).jpg
Ook een mogelijkheid als je de tijd hebt: gooi je toekomstige nodige zachthout zoals douglas, elsen etc. in stromend water: het zgn "wateren" van hout is allang uit de mode vanwege onze snelle en ongeduldige samenleving maar komt enigszins terug en is een geweldige methode.
Het hout "spoelt" in ca 2 jaar uit. Dit wil zeggen dat de normale capillaire werking in de levende boom gebruikt wordt om het water in de gekapte boomstam door te laten spoelen. Wel met de "top"naar de stroomrichting leggen heb ik mij laten vertellen.
Voordelen hiervan: alle voeding voor beestjes is weg, het hout wordt harder en trekt bij het zagen bijna niet meer.
Een gemeen middeltje kan altijd nog, maar is op deze wijze(n) te voorkomen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.