SCHEMA ter controle

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peer

SCHEMA ter controle

Bericht door peer »

Zo even voor mijn situatie een schema gemaakt.
Lijkt misschien wat ingewikkeld, maar dat komt alleen maar door de boiler schakeling.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Peter
schema hout cv.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Albert van WdJ

Re: SCHEMA ter controle

Bericht door Albert van WdJ »

@Peer,

Staat je hout-cv systeem onder druk? Want dan hoef je niet met een warmtewisselaar in de buffer te werken, maar kun je gelijk water uit de buffer halen.

Je boiler is maar 60 liter. Retourwater uit de boiler richting buffer zal op het einde van de opwarming van de boiler richting 55-60 graden gaan. Dat gaat echt je gelaagdheid in de buffer weinig goeds doen. Nou is het een klein boilertje, dus het zal niet veel heet retourwater per keer zijn, maar zal wel frequent voorkomen op een dag (afhankelijk van je warmwater gebruik). Wanneer je nu een veel grotere boiler kunt plaatsen (200-300 liter) dan zal dat opwarmen van de boiler maar bijv. 1 keer per dag voorkomen.

Zet ook een regeling op je buffer, dat er geen koeler water dan bijv 60 graden van de buffer richting boiler kan. (meeste boiler stel je af op 60 graden ivm legionella). Want anders blijft de boiler warmte vragen, terwijl je buffer die niet kan leveren, wanneer deze afgekoeld is onder de 60 graden.
Je kunt evt ook een temperatuurverschilschakelaar plaatsen, zoals in zonneboilers.

Albert
Change, before you have to.
peer

Bericht door peer »

Hout CV staat onder druk (denk ik) misschien dat ik namelijk de heater en de radiator in de schuur beter op dat circuit kan aanluiten, zodat bij verwarmen van de schuur de pomp van de hout cv moet lopen.
Als ik namelijk geen warmte vraag van het woonhuis heb en wel vanuit de schuur moet wordt het hete water wel rondgepompd naar woonhuis.

Grote boiler is misschien wel een optie en dan tapwater uitgang grote boiler aansluiten op koudwater ingang kleine boiler in cv.Maar ik weet niet hoe ik dat regeltechnisch moet maken. Of de kleine boiler wordt niet verwarmd (alleen wel bij gas)
maar dan koelt het water erg snel af.
Je hebt dan wel 300 liter warm , maar dat moet ook steeds door die 60 liter kleine boiler.(die niet verwarmd wordt door de hout cv)

Denk ik nog even over na.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Waarom voedt je de gas-cv niet met warm bufferwater in de retourleiding?
dan kun je de hele huis-installatie in tact laten. Bij warmtevraag een opkomvertraging die eerst warm bufferwater richting cv stuurt, vervolgens zal de gasketel afhankelijk van de bufferwarmte niet of miniem naverwarmen.
temperatuurschakeling om de buffer af te schakelen bij een minimum temperatuur.
en een keerklep in de aanvoer tussen gas cv en buffer om te voorkomen dat je met de gasketel de buffer opwarmt ingeval er geen "houtwarmte is.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Peer,

Het aanvoerwater van de vergasser gaat toch wel aan de bovenzijde in de buffer? (gelaagdheid)

Ben geen installateur en het zal misschien niet veel uitmaken maar voor zover ik weet zit het expansievat in de retourleiding.

Verder lijkt mij het schema niet verkeerd. Lijkt sterk op mijn installatie (weet niet of het op dit forum staat).

Hoe laat je de pomp van de Radson doordraaien? Bij mijn Nefit moest ik een timertje plaatsen om hem elke dag een minuutje te laten lopen, waarna hij 48 uur nadraait. Daardoor loopt hij nu altijd. Heeft de Radson een eigen regeling of moet je hem ook zo foppen?

Als je altijd thuis bent en op de kachel kunt letten is het geen probleem, anders: neem een tweede buffer van dezelfde grootte maar zonder WW. (Kan ook later worden bijgezet als je ruimte hebt.

Regeling max uitstroom temperatuur buffer zorgt er voor dat je radiatoren constantere warmte krijgen, geen shock als de vergasser 80 graden levert en een langere constante aanvoertemperatuur, totdat de buffer leeg raakt en de temperatuur niet meer gehaald wordt. Ventiel staat dan maximaal open.

De veiligheidsklep is niet per sé nodig. Als de 3 weg klep omgeschakeld is kan er geen stroming richting de WW plaats vinden en gaat de huisinstallatie in werking. Als je een klep neemt, neem een grote horizontale met zo'n scharnierend opgehangen klep. Heb zelf een 1 1/4 duims gemonteerd in een andere toepassing, maar werkt goed.

Schema lijkt mij toepasbaar.

groet Jos
peer

Bericht door peer »

nck schreef:Waarom voedt je de gas-cv niet met warm bufferwater in de retourleiding?
Ik weet niet hoe mijn gas cv daar op reageert, en deze is al uit 1994 met af en toe wat storingen(hoge temperatuur) dus deze wilde ik zo weinig mogelijk meer gebruiken en als het kan een reserve op voorraad houden (2e hands)

Maar als ik toch bezig ben wil ik misschien wel een indirekt gestookte boiler (grote) en een andere gas cv (zonder boiler)

En even voor Bonkelaar
bonkelaar schreef:Het aanvoerwater van de vergasser gaat toch wel aan de bovenzijde in de buffer? (gelaagdheid)
is wel de bedoeling
bonkelaar schreef:Ben geen installateur en het zal misschien niet veel uitmaken maar voor zover ik weet zit het expansievat in de retourleiding.
Ik ben ook geen installateur, vandaar dit schema ook en ja moet denk ik in de retour, zit bij gas cv ook zo
bonkelaar schreef:Hoe laat je de pomp van de Radson doordraaien? Bij mijn Nefit moest ik een timertje plaatsen om hem elke dag een minuutje te laten lopen, waarna hij 48 uur nadraait. Daardoor loopt hij nu altijd. Heeft de Radson een eigen regeling of moet je hem ook zo foppen?
Zit een ingang op de radson om de pomp te laten draaien (maak contact)
bonkelaar schreef:Als je altijd thuis bent en op de kachel kunt letten is het geen probleem, anders: neem een tweede buffer van dezelfde grootte maar zonder WW. (Kan ook later worden bijgezet als je ruimte hebt.
Ik begrijp uit jouw vraag dus, dat het alleen mogelijk is om de heater dan te gebruiken als ik de vergasser aan heb.
Kan ik niet gewoon de pomp aanzetten van de vergasser en warm water ontrekken van de buffer (krijg ik eerst het koudere water uit de onderkant van de buffer zeker)
aparte buffer lijkt mij ook wat overdreven, is vaak niet nodig dat de schuur verwarmd wordt.

Iemand nog een ander idee.
peer

Bericht door peer »

En inderdaad Jos, heb jou schema grotendeels toegepast. :D :D
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Een recente cv-ketel moduleert op de temperatuur van het retourwater. Mijn oude Nefit dit dit ook al. O.a. Atlas werkt op die manier en volgens mij probleemloos.
Het verlies door de cv-warmtewisselaar schijnt heel erg mee te vallen.

Boiler opwarmen op de buffer is vrij moeilijk, je hebt toch al gauw een boventemperatuur in de buffer nodig van >70 graden. Wanneer ik de afstand van de buffer naar de boiler zie betwijfel ik af je hem warm genoeg krijgt om af te slaan.
Dit was bij mij al een probleem.

Ik verwarm een ruime dag-voorraad heet tapwater alleen tijden het stoken, maar niet meer via de buffer. maar rechtstreeks van de ketel naar de boiler.

Jan
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

peer schreef:Ik begrijp uit jouw vraag dus, dat het alleen mogelijk is om de heater dan te gebruiken als ik de vergasser aan heb.
Volgens mij heb je minimaal 70 graden water nodig wil de heater een beetje effectief warmte afgeven. Dat zal niet altijd voorradig zijn in je buffer. Ligt er natuurlijk wel aan hoe warm de ruimte moet worden.
nck schreef:Ik verwarm een ruime dag-voorraad heet tapwater alleen tijden het stoken, maar niet meer via de buffer. maar rechtstreeks van de ketel naar de boiler.
Ik verwarm 80 l boiler via de buffer, met een aanlegthermostaat op de buffer, die de boilerpomp zonder stroom zet, wanneer de buffer onder 60 graden komt. Boiler zelf staat op 55 graden (wordt elke dag wel minimaal 150 l warm water verbruikt, dus legionellebesmetting is niet aan de orde).

Boiler vind ik zelf veel te klein. Ga dus ook een grotere zoeken. Denk toch wel aan minimaal 250 l. Die gaat wel op 60 graden staan, en direct verwarmd worden via de hout-cv.

Albert
Change, before you have to.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Albert van WdJ schreef:Ik verwarm 80 l boiler via de buffer, met een aanlegthermostaat op de buffer, die de boilerpomp zonder stroom zet, wanneer de buffer onder 60 graden komt. Boiler zelf staat op 55 graden (wordt elke dag wel minimaal 150 l warm water verbruikt, dus legionellebesmetting is niet aan de orde).
Ik had mijn boiler toen ook al op een hogere temperatuur afgesteld, zou dus geen probleem moeten zijn.

Een ander punt wat ik je nog wel ter overweging mee wil geven is de stilstand van de cv-ketel.
De levensduur van een gas-cv wordt heel erg beïnvloed door langdurige stilstand (afhankelijk van het type). Nl. de warmtewisselaar corrodeert door condens. Wanneer je een ketel voedt door de retour hou je in ieder geval je warmtewisselaar in de cv op temperatuur. Vooral de alu warmtewisselaars schijnen hier gevoelig voor te zijn.
Navraag kan geen kwaad of de ketel langdurig stil mag staan.

Jan
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

peer schreef:En inderdaad Jos, heb jou schema grotendeels toegepast. :D :D

Beter goed gekopiëerd dan slecht bedacht. :wink:

Ben zeer vereerd :D

Bij mijn laatste vraag bedoelde ik overigens enkel dat je bij een 45 KW ketel best 2 buffers van 2000 liter mag (zou moeten) plaatsen.

Het gevalletje heater was mij nog niet opgevallen. Deze zal inderdaad het best werken bij brandende kachel of anders met draaiende kachelpomp en hoge buffertemperatuur. Denk dat je je 2000 litertjes dan snel koud blaast.

Wanneer begint de bouw?

groeten Jos
peer

Bericht door peer »

a.s voorjaar begint de bouw,
straatwerk moet namelijk open om buizen te leggen.

Door alle positieve reacties op mn ontwerp ga ik er nog even over nadenken.

Om het te vereenvoudigen en om eventueel een andere gas CV/ boiler aan te schaffen. (modulerend) (2e hands)
Op gas rij ik wel met de auto maar stook er niet of zo weinig mogelijk op :D

De vragen blijven komen reken daar maar op.

Ik snap nog steeds niet hoe ik een buffer kan gebruiken zonder warmte wisselaar.

De druk in het buffervat (en dus ook in het circuit van de hout cv) wordt dan toch net zo groot als in het reguliere CV circuit?

Alles hangt dan dus aan elkaar en heb ik een volledig systeem onder druk?
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

peer schreef: Ik snap nog steeds niet hoe ik een buffer kan gebruiken zonder warmte wisselaar.

De druk in het buffervat (en dus ook in het circuit van de hout cv) wordt dan toch net zo groot als in het reguliere CV circuit?

Alles hangt dan dus aan elkaar en heb ik een volledig systeem onder druk?
Juiste conclusie.

Voordeel: Relatief eenvoudig qua aanleg, je plaatst de buffer parallel in het cv-circuit. van de ene kant warm je het op met de hout ketel, ingeval van vraag betrek je de warmte rechtstreeks via de buffer uit de houtketel. Is de houtketel uit zal de buffer net zolang warmte leveren tot hij leeg is.
Wel een voorziening in bouwen dat wanneer de gas-cv invalt deze niet de buffer gaat opwarmen.
Nadeel : relatief groot expansie vat nodig, (expansie tank) i.v.m. inhoud van het systeem.

Met een warmtewisselaar hou je in principe je cv-installatie gescheiden van de houtketel.
Beide systemen zijn zijn zonder meer goed bruikbaar en er zijn voorbeelden en gebruikers genoeg van elk systeem om je bij je definitieve keuze te helpen om de puntjes op de I te zetten.

Vaak is het een rekensommetje, wat kan ik krijgen voor hoeveel geld.
Heb je voor weinig een flinke melkkoeltank zoals ik dan is dat met platenwisselaar goedkoper dan een originele buffer.
In mijn geval was ik voor 30% van de nieuwprijs van een originele buffer klaar. (melktank + wisselaar + 2 driewegkleppen)

Kun je geschikt aan een flink drukvat komen zoals Albert voorstelde is dat een heel goede optie.

Jan
peer

Bericht door peer »

ik ga dan toch voor een buffervat met warmtewisselaar.
Of inderdaad een groter vat (melktank) met platenwisselaar.
Als ik dan een lek krijg in mn huis cv installatie, loopt er geen 2000 liter water in mn huis.
heb je het idee van een watertoren :D

Kan ik dan het gedeelte wat de buffer warm stookt(houtvergasser)+buffer nagenoeg druklloos houden?

M.a.w. als er wat lucht bovenin de tank zit is dat geen probleem, water gaat er onder uit en warm water komt er boven weer bij (dmv van pomp)?
Want ik neem aan dat je een melktank ook niet onder druk zet, hoe isoleer je zo'n melktank eigenlijk?
peer

Bericht door peer »

nck schreef:Een ander punt wat ik je nog wel ter overweging mee wil geven is de stilstand van de cv-ketel.
De levensduur van een gas-cv wordt heel erg beïnvloed door langdurige stilstand (afhankelijk van het type). Nl. de warmtewisselaar corrodeert door condens. Wanneer je een ketel voedt door de retour hou je in ieder geval je warmtewisselaar in de cv op temperatuur. Vooral de alu warmtewisselaars schijnen hier gevoelig voor te zijn.
Navraag kan geen kwaad of de ketel langdurig stil mag staan.
@NCK

Het retourwater wordt nog wel door de CV geleid, is natuurlijk niet zo hoog , maar de kachelpomp pompt alles rond
Plaats reactie